از  عدم تحقق اساسنامه مدارس عشایری تا اجرا شدن طرح مدرسه پویا در 938 مدرسه کشور

 عدم تحقق اساسنامه مدارس عشایری، ابلاغ بخشنامه برگزاری مراسم هفته پژوهش، اجرا شدن طرح مدرسه پویا در 938 مدرسه کشور، اعزام 600 هزار دانش‌آموز و معلم به اردوهای راهیان نور تا پایان سال و بررسی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشوردر مجلس شورای اسلامی» از جمله مهم‌ترین عناوین حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با وجود تعطیلی‌های ایام سوگواری در هفته گذشته، حوزه آموزش و پرورش حوزه پز خبری بود. این اخبار از تاریخ 4 تا 10 آبان‌ماه در بسته خبری با عنوان یک هفته با آموزش و پرورش توسط گروه دانشگاه ایسکانیوز منتشر می‌شود.

از جمله مهم‌ترین عناوین هفته گذشته این حوزه می‌توان از « عدم تحقق اساسنامه مدارس عشایری، ابلاغ بخشنامه برگزاری مراسم هفته پژوهش، اجرا شدن طرح مدرسه پویا در 938 مدرسه کشور، اعزام 600 هزار دانش‌آموز و معلم به اردوهای راهیان نور تا پایان سال و بررسی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور» یاد کرد.

برای مشاهده مشروح هر خبر روی عنوان آن کلیک کنید.

تقویت حس تعاون و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان با شرکت در المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای

ششمین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای هشتم آبان آغاز شد و 14 آبان ماه پایان می‌یابد. محمد جعفری مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که معاونت تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با استان‌های کشور منعقد کرده است، پیش‌بینی می‌شود 5 میلیون دانش‌آموز در المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه از تشکیل انجمن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای خبر داد و گفت: شعار «دانش‌آموز فعال، مدرسه شاد و جامعه سالم» برای المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در نظرگرفته شد. در حال حاضر تشکلی تحت عنوان انجمن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای فعال شده است، دستورالعمل این تشکل در سال گذشته به استان‌ها ابلاغ شد. در سال جاری دستور‌العمل انجمن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای مورد بازنگری قرار گرفت؛ بر اساس این دستورالعمل، از ظرفیت انجمن‌های ورزشی درون‌مدرسه‌ای در این المپیاد استفاده خواهد شد.

اساسنامه مدارس عشایری محقق نشده است / افزایش تعداد دانش‌‌آموزان دختر عشایر

محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز مهمترین چالش این دفتر را اجرا نشدن اساسنامه مدارس عشایری دانست و گفت: این اساسنامه به امضای بالاترین مقام مجری کشور یعنی رئیس جمهور رسیده است و حکم قانون را دارد. برخی از موارد ذکر شده در این اساس‌نامه تاکنون آن‌طور که باید محقق نشده است.

وی در ادامه به تشریح ماده ۱۵ اساسنامه مدارس عشایری، ماده ۱۴ اساسنامه مدارس عشایری، ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه، ماده ۹۴ آموزش عمومی آموزش عالی و علم و فناوری برنامه ششم توسعه، ماده ۲۷ اقدامات اقتصادی و بخشی برنامه ششم توسعه، راهکار ۳-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یاد کرد و مسئولان امر خواست به اجرایی کردن مواردی که در‌اساس‌نامه مدارس عشایر نشین، برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین آمده است، توجه بیشتری داشته باشند.

عشایر

بخشنامه برگزاری مراسم هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد

این عنوان از ابلاغ بخشنامه برگزاری مراسم هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش توسط رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حکایت دارد.

علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابلاغ بخشنامه برگزاری مراسم هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش از استان‌ها خواسته است مستندات مربوط به بخش‌های مختلف مراسم بزرگداشت هفته پژوهش شامل پژوهشگر و فناور برتر، معلم پژوهنده برتر، طرح پژوهشی برتر، پایانه‌نامه کارشناسی‌ارشد و دکتری برتر و تجارب برتر در مدیریت پژوهشی را به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارسال کنند.

طرح مدرسه پویا در هزار و 938 مدرسه کشور اجرا می‌شود

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در این عنوان از اجرا شدن طرح مدرسه پویا در 938 مدرسه کشور خبر داده است.

وی بر ارتقای سرانه حرکتی دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: در راستای ارتقای سرانه حرکتی دانش‌آموزان، المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای، حیات پویا و نرمش صبحگاهی را در مدارس تعریف کرده‌ایم. دستورالعمل مدرسه پویا در سال جاری تحت عنوان طرح تکمیلی حیات پویا به استان‌ها ابلاغ شده است، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در این راستا منتعقد شده است، طرح مدرسه پویا در هزار و 938 مدرسه به اجرا در می‌آید.

ورزش مدرسه

مدارس باید در انتخاب کتاب‌های درسی آزاد باشند / حق انتخاب والدین بین مدارس، رقابت سالم ایجاد می‌کند

محمد عطار پژوهشگر و محقق معتقد است مدارس باید در انتخاب کتاب‌های درسی آزاد باشند، وی در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: در دیگر کشورهای دنیا، مدارس در انتخاب کتاب‌های درسی خود آزاد هستند. به‌طور مثال برخی مدارس بحرین، کتاب‌های استاندارد درسی کشوری مانند انگلیس یا فرانسه را برای تدریس برمی‌گزینند و وزارت آموزش و پرورش تنها وظیفه نظارت بر کیفیت آموزش و رعایت استاندارد‌ها را برعهده دارد.

وی ادامه داد: طبیعتاً هیچ‌کدام از کشورهای جهان سوم نمی‌توانند کتاب درسی بهتر از انگلیس، فرانسه یا آلمان تهیه و تدوین کنند؛ بنابراین مدارس از کتاب‌های استاندارد کشورهای پیشرفته بهره‌مند می‌شوند و دست خانواده‌ها را نیز برای انتخاب مدرسه، باز می‌گذارند. تا سال 1994 میلادی (1373 شمسی)، مدرسه ایرانی نیز در بحرین دایر بود و خانواده‌هایی که علاقه داشتند فرزندشان با زبان و ادبیات فارسی تحصیل کند، امکان انتخاب این مدرسه را داشتند.

این پژوهشگر و محقق خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث می‌شود دانش‌آموزانی که در مدارس انگلیسی‌ زبان درس می‌خوانند و دروس علمی مانند علوم و ریاضی را به زبان انگلیسی فرا می‌گیرند، در حد بومی یا (native) بر آن زبان تسلط یابند. از طرفی، وزارت آموزش و پرورش با توجه به ضرورت حفظ هویت محلی، تدریس درس‌هایی مثل علوم اجتماعی، آموزش‌های مذهبی و زبان عربی را به زبان محلی (عربی) لحاظ می‌کند؛ بنابراین دانش‌آموزان حداقل به 2 زبان به صورت کامل تسلط پیدا می‌کنند.

کلاس مدرسه

طرح مجلس برای حذف تنوع مدارس شتاب‌زده است / اجرای طرح به شرط افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی

مهدی بهلولی کارشناس آموزش و پرورش طرح مجلس برای حذف تنوع مدارس شتاب‌زده دانست. وی در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز در این باره اظهار کرد:‌ از نظر آموزشی تنوع مدارس نیز چندان مطلوب نیست و منجر شده است که مدارس دولتی از دانش‌آموزان باهوش و سخت‌کوش بی‌بهره بمانند. دانش‌آموزانی که تیزهوش باشند باید در مدارس معمولی درس بخوانند. در صورتی که دانش‌آموزان تیزهوش به کلاس‌های فوق‌برنامه نیاز داشته باشند، مدارس موظف هستند نسبت به برگزاری آن اقدام کنند،‌ این شیوه در بسیاری از مدارس جهان قابل اجراست. از طرفی طرح حذف تنوع مدارس تا حدودی شتاب‌زده مطرح شده و فرصت چندانی به آموزش و پرورش نمی‌دهد تا به وضعیت خود سر و سامان دهد. در این طرح اعلام شده که تنوع مدارس باید تا سال آینده حذف شود.

این کارشناس آموزش و پرورش طرح حذف تنوع مدارس را شتاب‌زده خواند و گفت: به نظر می‌رسد کارشناسان در تصویب این طرح شتاب‌زده عمل کرده‌اند، حتی برخی از مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند پیاده‌سازی این طرح دشوار است. یک‌سال برای این قانون فرصت کمی است و تنوع مدارس در طول سالیان مختلف، افزایش یافته است. در صورتی که مدارس بخواهند تمامی این مدارس را در طول یک‌سال حذف کنند، با مشکلات اجرایی مواجه خواهند شد که باید برای رفع آن تمهیداتی در نظر گرفته شود.

مدارس

اعزام 600 هزار دانش‌آموز و معلم به اردوهای راهیان نور تا پایان سال

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این خبر با اشاره به وضعیت ایمنی اردوهای راهیان نور از اعزام 600 هزار دانش‌آموز و معلم به اردوهای راهیان نور تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتوانیم حدود 600 هزارنفر از دانش‌آموزان و فرهنگیان را در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در غرب و جنوب کشور اعزام کنیم.

وی در مورد ایمنی اردوهای راهیان نور گفت: اولویت ما در استان‌هایی که از سیستم ریلی برخوردار هستند این است که دانش‌آموزان را با قطار به این اردوها اعزام کنند و همچنین در مورد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هم با توجه به اینکه مسئولیت اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور بر عهده شرکت جوان سیر ایثار است این شرکت ناوگان خود را برای ایمنی بیشتر تغییر داده و از اتوبوس‌های جدید برای حمل و نقل استفاده می‌کند تا به فضل پروردگار ایمنی این سفرها بیش از پیش تامین و تضمین شود علاوه بر این قانون ممنوعیت حرکت اتوبوس‌ها از ساعت 23 شب الی 5 صبح همچنان پا برجا است و همچنین آموزش‌های ویژه که به مربیان و همراهان اردو ها داده شده که در برقراری امنیت این اردوها بسیار موثر است.

نتیجه تصویری برای علی رمضانی

بخشنامه و شیوه‌نامه طرح ملی «لاله‌های روشن» به استان‌ها ارسال شد

ارسال بخشنامه و شیوه نامه طرح ملی «لاله های روشن» یکی از اخبار حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته بود، این بخشنامه در راستای پاسداشت ارزش های و دفاع مقدس از سوی رئیس ستاد مرکزی شاهد و معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده است.

علیرضا کاظمی انتصاب

ایجاد کارگروه مهارتی آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی در 60‌درصد مدارس کشور

هفته پیوند اولیا و مربیان 30 مهر ماه به پایان رسید. نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز از ایجاد کارگروه مهارتی در حوزه‌های آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی در 60‌درصد از مدارس کشور خبر داد و گفت: کارگروه تخصصی مهارتی در 60درصد مدارس فعال شده؛ این کار‌گروه ویژه اولیا در نظر گرفته شده است،‌ والدین دانش‌آموزان بنا بر تخصصی که دارند می‌توانند در سه کارگروه‌ آموزشی،‌ پرورشی،‌ عمرانی و بهداشتی به فعالیت بپردازند. والدین می‌توانند نسبت به مسائل بهداشتی، آموزشی، پرورشی و عمرانی بر اساس نیاز مدارس ورود کنند.

وی بیان کرد: ممکن است یکی از اولیای دانش‌آموز بخواهد در حوزه نقاشی ساختمان به مدرسه کمک کند یا والدین دانش‌آموزان تمایل داشته باشند در زمینه برگزاری اردوها با مدرسه همکاری کنند. این کارگروه‌ها در راستای استفاده از مهارت‌های اولیا پیش‌بینی شده است.

نورعلی عباسپور

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور بررسی می‌شود

طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور با مخالفت‌های بسیاری از سوی منتقدان و کارشناسان مواجه شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، هفته آینده این طرح را بررسی خواهد کرد.

مجلس

انتهای پیام/

کد خبر: 1031648

وب گردی

وب گردی