روزنه امیدی برای کنترل قاتل خاموش

پیشنهادات مطالعاتی جدید دانشمندان مشخص کرده است که واکسن جدید سل می تواند زندگی میلیون ها انسان را نجات دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان گزارش دادند در شرایط حساس کنونی مبارزه با سل که کشنده ترین بیماری عفونی جهان است، یک واکسن جدید تجربی توانسته تقریباً نیمی از افرادی که آن را دریافت کرده اند، از این بیماری محافظت کند.

در حالی که میزان موفقیت این آمپول به سختی به 50٪ رسیده و این شرایط اصلا ایده آل نیست (واکسن سرخک حدود 98٪ محافظ بیماران از خطر است) حتی یک واکسن تا حدودی مؤثر نیز ممکن است جان میلیون ها نفر را نجات دهد. هر ساله حدود 10 میلیون نفر مبتلا به سل شده و 1.6 میلیون نفر نیز در اثر آن فوت می کنند.

یک سال پیش، هنگامی که نتایج آزمایشات اولیه واکسن جدید منتشر شد، سازمان بهداشت جهانی آن را «یک پیشرفت بزرگ علمی» نامید.

محققانی که در ساخت این واکسن دخیل نبودند، درباره آخرین نتایج به دست آمده از آن مشتاق بودند اما اعلام کردند که لازم است تا در افراد بیشتر و جمعیت های مختلف مورد آزمایش و مطالعه قرار گیرد.

دکتر واکسن «ماریو سی. راویگلیون»، کارشناس بهداشت جهانی دانشگاه میلان که از سال 2003 تا 2017 هدایت برنامه جهانی سل را WHO را بر عهده داشت، در این باره گفت: این واکسن امیدوارکننده است و احتمالاً بهتر از واکسن قرن قبل ما عمل خواهد کرد.

BCG که دیگر در ایالات متحده استفاده نمی شود، از نوزادان در برابر برخی از انواع سل محافظت می کند اما از نوجوانان یا بزرگسالان در برابر فرم حمله این بیماری به ریه ها که رایج ترین نوع آن است، محافظت نمی کند.

بیماران مبتلا به سل از تب، عرق های شبانه، از دست دادن وزن، سرفه های خونی رنج می برند و در صورت ترک یا کامل نشدن درمان، در نهایت می میرند. پنج سال پیش ، سل از ایدز به عنوان کشنده ترین بیماری عفونی در سراسر جهان پیشی گرفت.

واکسن جدید ، ساخته شده توسط GSK که اکنون با نام M72 / AS01E شناخته می شود ، روی در حدود 3300 بزرگسال در کشورهای کنیا، آفریقای جنوبی و زامبیا مورد آزمایش قرار گرفت که همه آنها قبلاً سل نهفته داشتند. ( یک عفونت خاموش که ممکن است به سل فعال منجر شود یا نشود)

از بین کسانی که 2 دوز واکسن GSK دریافت کردند ، فقط 13 مورد در طی سه سال پیگیری، دچار سل فعال شدند. در مقابل، 26 نفر از کسانی که داروهای بی اثر و مسکن مصرف می کردند، به سل فعال مبتلا شدند.

دکتر «نظیر اسماعیل»، رئیس تحقیقات سل در انستیتوی ملی بیماری های واگیر آفریقای جنوبی، اثربخشی 50٪ این واکسن را "منطقی و خوب" می خواند.

وی می گوید برای انتخاب افرادی که در شرایط عادی باید از این واکسن بهره مند شوند ، لازم است تا آزمایش های دقیق تر تشخیصی انجام شود.

از طرف دیگر، این واکسن می تواند برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا قرار دارند، مانند پرستاران بخش سل - محدود شود - اما در این شرایط خیلی از ذی نفعان بالقوه از دست خواهند رفت.

به گفته کارشناسان ، در آینده واکسن GSK روی افراد مبتلا به HIV و افراد دیگر کشورها نیز آزمایش می شود، زیرا به نظر می رسد که درصد افراد مستعد ابتلا به سل در بسیار از کشورها متفاوت باشد.

بنا به اعلام پزشکان و کارشناسان، این نتایج در مطالعات بزرگتر و طولانی تری که در طیف وسیعی از جمعیت انجام شده باشد نیز نیاز به تأیید دارد. این گروه ها البته باید شامل افرادی باشند که بیشتر مستعد سل نهفته هستند و از سنین و نژادهای مختلف باشند.

مشخص نیست که آیا تفاوت های ژنتیکی باعث می شود که بعضی از افراد مستعد ابتلا به سل باشند یا این که باکتری هایی که در کشورهای مختلف گردش و زندگی می کنند ممکن است از نظر عفونت متفاوت باشند.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1031650

وب گردی

وب گردی