سیر تحول بیمارستان‎های صحرایی در جنگ تحمیلی

نشستی با موضوع "سیر تحول بیمارستان‌های صحرایی و نقش آن‌ها در پشتیبانی جنگ" توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر در این شهرستان برپا شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در استان خوزستان 2 بیمارستان صحرائی ارزشمند از دوران دفاع مقدس باقی‌مانده که یکی با عنوان بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در چهل کیلومتری جاده خرمشهر به اهواز و دیگری در حاشیه شرقی شهرستان آبادان واقع‌شده است.

این بیمارستان‌ها دارای ساختار خاصی هستند که با توجه به لزوم استتار در ایام جنگ به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی توسط بمباران‌های هواپیماهای دشمن، معمولاً در زیر سطح زمین‌ساخته شده و یا پس از ساخت بر روی آن‌ها خاک‌ریزی صورت می‌گرفته تا به‌صورت تپه‌ای خاکی به نظر برسند.

امروزه اگرچه دیگر از این دو مجموعه به عنوان بیمارستان استفاده نمی‎شود و فقط به عنوان آثار باقی مانده از جنگ از آن‎ها بازدید می‎شود؛ اما به دلیل نقش ارزشمند آن‎ها در آن دوران و نیز به عنوان آثار باقی‌مانده از جنگ، در سال‌های گذشته توسط وزارت میراث فرهنگی در فهرست آثار دفاع مقدس ثبت ملی شده‌اند.

از همین‎رو، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر دوشنبه شب (ششم آبان‎ماه 98) با دعوت از طراح تعدادی از این بیمارستان‎ها نشستی را با موضوع "سیر تحول بیمارستان‌های صحرایی و نقش آن‌ها در پشتیبانی جنگ" در مرکز فرهنگی دفاع مقدس (موزه جنگ) این شهرستان برگزار کرد.

در این نشست ابتدا سجاد پاک‎گهر ریس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر با برشمردن ارزش‌های آثار باقی‌مانده از جنگ در این شهرستان که در سطح ملی و بین‌المللی دارای جایگاه ویژه هستند، تعدادی از بناهای ثبت ملی باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس در شهرستان خرمشهر را که به ثبت ملی رسیده‌اند را برشمرد و توضیحاتی درخصوص آن‎ها ارائه کرد.

او در ادامه به اهمیت و جایگاه جهانی این بناها و به کشورهایی که از جنگ‌های جهانی اول و دوم تعدادی از بناها باقی‌مانده از جنگ‌های خود را حفظ کرده‎اند اشاره کرد و افزود: محور گردشگری آثار باقی‌مانده از جنگ به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان خرمشهر محسوب می‎شود که هرسال پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

در ادامه دکتر سیدبهشید حسینی از اساتید دانشگاه هنر و معماری تهران که در دوران دفاع مقدس مسئول قرارگاه مهندسی رزمی خاتم‎الأنبیاء و همچنین طراح تعدادی از بیمارستان‌های صحرایی آن دوران بوده است، در خصوص سیر تحول طراحی بیمارستان‌های صحرایی در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق، شرایط طراحی آن‌ها و نیز استانداردهایی که یک بیمارستان صحرایی جهت تاب‌آوری در شرایط بحرانی باید داشته باشد و در آن دوران به آن رسیده بودند توضیحاتی ارائه و مستندات و تصاویری از روند احداث این بیمارستان‌ها ارائه کرد.

او در ادامه این نشست خاطراتی از حال و هوای زمان احداث این بیمارستان‌ها و نیز تلاش‌های رزمندگان در راستای دو موضوع سرعت عمل و ایمن‌سازی که بسیار موردنظر بوده است را بیان کرد.

در پایان این نشست از سوی مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر لوح یادبودی به ‌پاس تلاش‌های ارزشمند دکتر سیدبهشید حسینی در دوران دفاع مقدس به وی اهداء شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031749

وب گردی

وب گردی