ساختمان‌های نیمه‌کاره دانشگاه برای توسعه دانش‌بنیانی یا سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند/ ارائه 6 حالت مشارکت به استان‌ها برای ساخت خوابگاه متأهلی

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی از ارائه 6 حالت برای ساخت خوابگاه متأهلی به استان‌ها خبر داد.

اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ساختمان‌های نیمه‌کاره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز جزو ظرفیت‌های دانشگاه هستند که آن‌ها را برای توسعه دانش‌بنیانی یا سرمایه‌گذاری و اقتصادی در نظر گرفتیم. استان‌ها نیز در حال برنامه‌ریزی هستند تا این ساختمان‌ها را بارگذاری کنند؛ یعنی برای آن‌ها طرح ارائه دهند.

او ادامه داد: برخی از استان‌ها و واحدها علاقه دارند از دارایی و بودجه خود برای آن طرح استفاده کنند و برخی از استان‌ها نیز مایل به مشارکت هستند. این طرح‌ها در هر دو مورد به دست ما رسیده است و در چند ماه گذشته بیش از 20 طرح و سال گذشته نیز حدود 100 طرح به دست ما رسید که در مراحل گوناگون در حال نهایی‌شدن هستند.

شاکری در خصوص خوابگاه‌های متاهلی نیز صحبت به میان آورد و گفت: چند روز پیش دستورالعملی در این خصوص به واحدها ارسال کردیم و خوابگاه‌ها جزو موضوعاتی است که به صورت مستمر آنها را پیگیری می‌کنیم. 6 حالت نیز برای ساخت خوابگاه متاهلی در استان ها پیشنهاد دادیم تا واحدها قادر باشند کار خود را عملیاتی کنند. بهترین حالت نیز این است که از ساختمان‌های موجود خود برای خوابگاه متاهلی کاندیدا کنند.

او با این که تعدادی از استان‌ها مدل مشارکت خود را به سازمان ارائه داده اند، اضافه کرد: دستورالعمل جدیدی در این خصوص ارائه داده و راه‌های مشارکت را به واحدها پیشنهاد کردیم. استان‌هایی که مایل هستند بهره‌برداری یا تامین مالی را به عهده بخش خصوصی و یا شریک خود بگذارند، برای آن‌ها گزینه گوناگون را طرح و با سرمایه گذاران نیز صحبت کردیم تا اگر استانی بخواهد از این منظر جلو برود با آن‌ها همکاری کنند.

او با بیان این که 6 حالت برای مشارکت به واحدها ارائه شده است، ادامه داد: حالت اول این است که تمام اقدامات و امکانات از جمله دانشجو، ساختمان، تجهیز و بهره برداری برای واحد بوده و توسط خود واحد نیز انجام می‌شود و نیازی به مشارکت ندارد؛ ولی هر واحدی بخواهد بخشی از این 5 آیتم را با مشارکت بخش خصوصی انجام دهد 5 گزینه به آن‌ها پیشنهاد کردیم.

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همچنین با سازمان‌ها نیز صحبت و مذاکره کردیم؛ به نظرم باید از خوابگاه‌های متاهلی در دو وجه استفاده شود. وجه اول برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که نخبگان و سرمایه های کشور هستند و وجه دوم برای جذب استادان. نام این خوابگاه‌ها نیز «سرای متاهلی» است و استان‌هایی که با کمبود منابع مواجه هستند، می‌توانند یکی از این 5 گزینه مشارکت را انتخاب کنند.

او تاکید کرد: در بودجه امسال ظرفیتی به استان‌ها داده شده و آن‌ها قرار است ظرفیت مشخصی را برای خوابگاه‌های متاهلی خود تجهیز کنند.

شاکری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال استفاده از ظرفیت‌های تخصصی دانشگاه، برای انجام کارهای خدماتی گسترده اعم از نگه‌داری تاسیسات، ساختمان‌ها، فضای سبز، ارائه خدمات تهیه و طبخ غذا و تامین نیروی عمرانی را در دستور کار قرار دادیم.

او اضافه کرد: این اولین اقدامی است که بتوانیم از نیروهای بدنه دانشگاه برای امور استفاده کنیم. این طرح از ابتدای امسال با یک تعداد قرارداد مشخص شروع شده است. معتقدم با این طرح، هم محل کارورزی خوبی برای دانشجویان فراهم می‌شود تا بتوانند در امور دانشگاه کارآموزی خود را انجام دهند و هم امور با پشتوانه دانشجویی انجام شود.

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص صرفه جویی در بودجه عمرانی نیز گفت: در حوزه عمران املاک و مستغلات با مشکل خاصی مواجه نیستیم و درخواست ها برای تبدیل به احسن‌ها و قطعی کردن اسناد مصوب شده و پیش بینی‌ها در زمینه برنامه و بودجه نیز به واحدها ابلاغ شده است.

او ادامه داد: در حوزه عمران در بهبود قراردادها برای نگهداشت‌ و کارهای خدمات، صرفه جویی زیادی داشتیم. کار خوبی که در حوزه عمران انجام شد این بود که با استفاده از ظرفیت‌های داخل دانشگاه این قراردادها انجام می‌شود و فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور بین 20 تا 40 درصد صرفه جویی در قراردادهای جدید صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031796

وب گردی

وب گردی