۱۱‌درصد رشد در دریافت آثار جشنواره فارابی

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دریافت آثار جشنواره فارابی شاهد رشد ۱۱‌درصدی بودیم، در بین گروه‌های ۱۶گانه این جشنواره، بیشترین آثار مربوط به گروه علوم تربیتی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که ظهر امروز شنبه یازدهم آبان‌ماه 98 در ساختمان این پژوهشکده برگزار شد، اظهار کرد: چهار قالب طرح پژوهشی خاتمه‌یافته، کتاب پژوهشی، رساله‌های دکتری تخصصی و پایان‌نامه‌های ارشد یرای دریافت آثار در جشنواره بین‌المللی فارابی تعریف شده است.

وی ادامه داد: فرایند دریافت آثار به‌جز کتاب کاملاً به‌صورت دیجیتال است. پنج هزار و ۷۶۹ اثر در سامانه جشنواره ثبت شد. ۲ هزار و ۵۹۴ یا ۴۵درصد آثار مربوط به کتاب‌ پژوهشی، ۵۳۶ یا ۹درصد آثار مربوط به طرح‌های پژوهشی، هزار و ۲۲۱ اثر یا ۲۱درصد مربوط به رساله‌های تخصصی و هزار و ۴۱۸ یا ۲۵درصد مربوط به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ۱۱درصد رشد در دریافت آثار جشنواره شاهد بودیم، در بین گروه‌های ۱۶گانه این جشنواره، بیشترین آثار مربوط به گروه علوم تربیتی با ۶۷۱ اثر (۱۱.۶درصد)، علوم اقتصادی با ۶۱۰ اثر (۱۰.۵درصد) و زبان و ادبیات با ۵۸۱ اثر (۱۰ درصد) بوده است.

وی افزود: مشارکت دانشگاه‌ها در این جشنواره قابل تحسین بود، از دو دوره قبل تلاش کردیم خوداظهاری در این جشنواره حاکم نباشد‌؛ پس به حوزه حقوقی روی آوردیم و براساس آن، آثار را بررسی کرده و در فرایند داوری قرار می‌دهیم.

میرزایی بیان کرد: ۷۰درصد آثار ارسال شده از سوی مردان و ۳۰درصد آثار مربوط به زنان بوده است. ۷۱درصد آثار توسط افراد حقیقی و ۲۹درصد آثار توسط شرکت‌های حقوقی، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های ذی‌ربط ارائه شده است‌.

وی اضافه کرد: ۶۵‌درصد آثار مربوط به بزرگسال‌ و 5درصد آثار مربوط به جوانان است، در این دوره با مشارکت جوانان مواجه بودیم. محدودیت‌های نخبگانی و ضوابطی که در جشنواره فارابی وجود دارد دارای اقتضائات خاص خود است و اثری که دارای چند وجه باشد، معرفی خواهد شد.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی گفت: اختتامیه جشنواره فارابی در پایان بهار ۹۹ برگزار می‌شود. حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم در تأمین بودجه این سازمان بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه سید عبدالامیر نبوی دبیر علمی جشنواره گفت: کمیته علمی با عنوان کمیته مطالعات میان‌رشته‌ای به جشنواره افزوده شده است. در بخش داخلی پانزدهمین کمیته فعال و آثار مربوط در این کمیته ارزیابی خواهد شد. با توجه به تأکیدات شورای سیاست‌گذاری از کمک انجمن‌های علمی بیشتر بهره خواهیم برد.

وی‌ اضافه کرد: استفاده از خانم‌های هیئت علمی در بسیاری امور از جمله ارزیابی کمیته‌ها ‌و غیره در دستور کار قرار گرفته است. از حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های غیر تهران کمک خواهیم گرفت، جشنواره فارابی مختص دانشگاه‌های تهران نیست؛ بلکه در این جشنواره از دانش و تجارب سایر دانشگاه‌های کشور نیز بهره‌مند خواهیم شد.

نبوی در پایان اظهار کرد: در دوره‌های اخیر شاهد افتخارآفرینی هستیم، تعدادی از برگزیدگان جشنواره با مهربانی و سعه صدر، جایزه را به دانشجویان و کتابخانه اهدا می‌کنند. امیدواریم در پایان این دوره جشنواره بتوانیم گزارشی از این پدیده خدمت مخاطبان، دانشگا‌ه‌ها و مؤسسات پژوهشی ارائه دهیم. در نظر داریم حدود ۳۰ نفر در صورت کسب امتیازات لازم به عنوان برگزیده اعلام شوند.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1031810

وب گردی

وب گردی