وجود یک میلیون سایت شناخته شده تاریخی در کشور

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون سایت تاریخی در کشور داریم که بخشی از این بناها در اختیار دیگر دستگاه‌های حاکمیتی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران در خصوص تفاهم‌نامه امضا شده با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: حوزه معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه که متولی بناهای تاریخی و مذهبی است نسبت به شناسایی بناهایی که نیاز به مرمت و نگهداری دارند و در اختیار دیگر دستگاه‌های حاکمیتی هستند، ورود کرده است که بخشی از این بناهای تاریخی نیز مربوط به سازمان اوقاف کشور است.

وی با بیان اینکه همین‌طور اشیای تاریخی متعددی در اوقاف داریم که بخشی از آنها قرآنی است که باید به صورت ویژه آن را حفاظت کرد، گفت: واگذاری حق بهره‌برداری بناها به منظور مالکیت نیست و باید از آن بنا حفظ و مراقبت شود.

وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی گفت: یک میلیون سایت شناخته شده تاریخی در کشور داریم و بودجه ما برای حفظ و نگهداری آنها محدود است و بخشی از این بناها و سایت‌ها در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است مانند بقاع متبرکه‌ای که دارند.

وی گفت: با همکاری اوقاف در خصوص مرمت مساجد تاریخی اقدام کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم فضاهای موزه‌ای اوقاف را بیشتر کنیم.

مونسان افزود: البته حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در سازمان اوقاف و امور خیریه را مغتنم می‌شماریم و قطعاً اتفاق‌های خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه اجرایی شود و همکاری‌های بیشتری در حوزه بناهای تاریخی و اشیای تاریخی اوقاف داشته باشیم و هر چه سریع‌تر بتوانیم مرمت بناهای موردنظر را آغاز کنیم.

وی گفت: فضاهای موزه‌ای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، این آمادگی را دارند تا در خدمت اوقاف باشند و قرآن‌های نفیس و تاریخی که در اختیار اوقاف است در نمایش گردشگران خارجی نیز قرار بگیرد.

مونسان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه 6 سال قبل هم تفاهم‌نامه‌ای با اوقاف منعقد شد و به سرانجام نرسید، گفت: تفاهم‌نامه قدیم هم اجرایی شد البته بعضی از بندهای آن نیاز به تغییر داشت که این اتفاق در تفاهم‌نامه جدید رخ داده است و امیدوارم که بنده و آقای خاموشی متعهد شویم که آن را اجرایی کنیم و در چند سال آینده راجع به تفاهم‌نامه قضاوت بهتری داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی گفت: در این تفاهم‌نامه آمده است که از بناهایی که اوقاف اعلام می‌کند حفاظت و در صورت نیاز ثبت ملی و یا حتی ثبت جهانی شوند.

در ادامه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، گفت: موضوع وقف از دیرباز در کشور ما وجود داشته و بعضی از شواهد در بقعه حضرت دانیال نشان می‌دهد که وقف از دوره باستان وجود داشته است و بعد از اسلام این سنت حسنه به تعالی رسیده است.

وی گفت: نزدیکی خاصی بین اوقاف و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و امیدواریم در قالب تفاهم‌نامه به صورت هدفمند و دقیق وارد عمل شویم.

طالبیان افزود: بحث وقف یک سنت دیرینه در کشور است و از دیرباز مردم کشور ما در حوزه وقف دانش، تعلیم و تعلم، خدمت به مسافران، احداث قنات، آب‌انبارها و یخچال‌ها اقدام کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، گفت: موضوعی که تلاش می‌کنیم با همکاری طرفین اتفاق بیفتد این است که معماری بناهای تاریخی تحت‌نظر سازمان اوقاف حفظ شود و با همکاری وزارتخانه میراث فرهنگی نسبت به نوسازی بناها اقدام کنند.

وی گفت: ظرفیت‌های مختلفی بین دو دستگاه وجود دارد که به آن توجهی نکرده‌ایم و قرار است کمک کنیم تا مرمت، حفاظت و بهره‌برداری در شأن اثر انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031860

وب گردی

وب گردی