تولید 11 پماد درمانی در مرکز تحقیقات داروهای گیاهی واحد شاهرود/ شناسنامه 100 گونه گیاه دارویی تهیه شد

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود از آغاز به کار مرکز تحقیقات داروهای گیاهی در فضایی بالغ بر هزار متر مربع خبر داد.

مجتبی واحدی معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ظرفیت این واحد دانشگاهی در تولید داروهای گیاهی گفت: واحد شاهرود در رشته‌های پزشکی، بیوشیمی، شیمی دارویی، فیتو شیمی و شیمی تجزیه دارای تعداد قابل توجهی دانشجو در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد است؛ همچنین به علت تدریس بالغ بر ٣٠ عضو هیئت علمی متخصص تمام وقت در این رشته‌ها و زیرساخت‌های نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، در زمینه تحقیقات حوزه داروهای گیاهی بسیار مناسب است.

او ادامه داد: وجود آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بسیار تخصصی و تجهیزات هایتک از جمله دستگاه hplc جذب اتمی و غیره باعث شده است در زمینه امکانات نیز پتانسل کافی برای تحقیقات در زمینه داروهای گیاهی فراهم شود.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود ادامه داد: به علاوه وجود ٢٠ هکتار زمین قابل کشت و آب کافی نیز مقدمات کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی را در این واحد مهیا ساخته است؛ همچنین به دلیل وجود مرکز تحقیقات نانو ذرات بیولوژیک پزشکی در واحد شاهرود که زمینه اصلی فعالیت آن در تولید نانو ذرات دارویی درمان بافت‌های سرطانی است زمینه فعالیت‌های علمی مشترک حوزه نانو ذرات و داروهای گیاهی ایجاد شده و تاکنون تحقیقات نیز در این زمینه صورت گرفته است.

واحدی از دیگر علل ورود به حوزه داروهای گیاهی نیز صحبت به میان آورد و گفت: از دیگر علل می‌توان به سند آمایش پزشکی کشور اشاره کرد که در آن شهرستان شاهرود در قطب مربوط به مبارزه با سرطان با رویکرد داروهای گیاهی واقع شده است .

او گفت: پژوهشگران علوم دارویی، کشاورزی، شیمی دارویی، فیتوشیمی و غیره در مرکز تحقیقات واحد شاهرود در قالب سه هسته پژوهشی فارماکوگنوزی، تجزیه دستگاهی و فیتوشیمی مشغول به فعالیت‌های علمی پژوهشی خود هستند. این مرکز تحقیقات با مواد اولیه داروهای گیاهی در فضایی بالغ بر هزار متر مربع فعالیت دارد.

معاون علمی واحد شاهرود در خصوص فعالیت این مرکز تحقیقاتی این واحد دانشگاهی نیز صحبت به میان آورد و گفت: کاشت، داشت و فرآوری داروهای گیاهی، استخراج، تفکیک و شناسایی ترکیبات طبیعی، کشت سلول گیاهی، تبدیلات بیوشیمیایی و بررسی مسیرهای بیوسنتزی از مهمترین فعالیت های این مرکز تحقیقاتی است.

او اضافه کرد: همچنین فیتوفارماسیوتیکال مواد اولیه و خام جهت تولید داروهای گیاهی و فیتوتراپی اثرات فارماکولوژی و درمانی گیاهان دارویی و طب سنتی از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

واحدی گفت: در حال حاضر با زیر کشت بردن یک هکتار گیاه زعفران، یک هکتار درخت زیتون، پرورش انواع گونه های شمعدانی، آلورا و عصاره گیری از گیاه نعناع فعالیت این مرکز به خوبی آغاز شده است و پژوهشگران این مرکز توانسته اند شناسنامه ای کامل از گیاهان دارویی این منطقه که بالغ بر ١٠٠ گونه گیاه دارویی است تهیه کنند.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تاکید کرد: همچنین تاکنون در این مرکز تحقیقات حدود ١١ پماد درمانی در نمونه آزمایشگاهی تولید شده است و اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوزهای بهداشتی و تولید انبوه این محصولات در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031897

وب گردی

وب گردی