گمرک به «ایکس‌ری کانتینری» ایرانی مجهز می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تجربه موفق ساخت دستگاه ایکس‌ری کانتینری با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با حمایت مدیران گمرک، به زودی شاهد نصب نخستین دستگاه ایکس‌ری کانتینری ساخت داخل، در گمرک شهید رجایی خواهیم بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در بخشی از سفر یک روزه به استان هرمزگان به مجتمع بندری شهید رجایی رفت و از سیستم هوشمند نظارت بر تجارت، سامانه رهگیری پلمب و سامانه جامع گمرکی بندر وگمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در رابطه با نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تحول فرآیندهای گمرکی گفت: تسهیل و تحول فرآیندهای گمرکی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود. بعضاً ورود یک شرکت دانش بنیان می‌تواند باعث صرفه جویی زیادی در امور گمرکی شود و با پردازش داده و تحلیل ریسک‌های هر محموله وارداتی یا صادراتی، امور گمرکی را سرعت بخشید.

ستاری، با اشاره به اجرای «سامانه جامع امور گمرکی» توسط نیروی جوان و خبره دانشگاه تهران در قالب یک شرکت دانش‌بنیان افزود: این سامانه با همت گروهی جوان راه‌اندازی شد که زمینه ساز ایجاد گمرک الکترونیک است به طوری که این سامانه حذف فرآیندهای زمان‌بر و پیچیده کاغذی که بعضاً فسادزا بوده است را به ارمغان آورد.

گمرک به «ایکس‌ری کانتینری» ایران‌ساخت مجهز می‌شود
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تجربه موفق ساخت دستگاه ایکس‌ری کانتینری با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با حمایت مدیران گمرک، به زودی شاهد نصب نخستین دستگاه ایکس‌ری کانتینری ساخت داخل، در گمرک شهید رجایی خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد همه گمرک‌های کشور به ایکس‌ری کانتینری ایران‌ساخت مجهز شوند و ایران در این زمینه به خودکفایی خواهد رسید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با قدردانی حمایت‌های مدیران و کارشناسان گمرک جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: خوشبختانه مفاد مربوط به گمرک در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به خوبی اجرا می‌شود و ما در حال پیگیری تدوین و اجرای برنامه‌ای گسترده‌تر برای تسهیل امور گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب فعالان مجاز اقتصادی هستیم.

ستاری با هدف تسهیل و تسریع تبادل تجهیزات و تحقق تسهیلات گمرکی شرکت‌های دانش بنیان و فعالان اقتصادی ضمن بازدید از مجموعه بندری شهید رجایی، درباره چگونگی و تحقق حمایت از این شرکت‌های در حوزه گمرکی با مدیر کل گمرک شهید رجایی گفت و گو کرد.
۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌شود و شرکت های دانش بنیان، در رفع نیاز گمرک‌های کشور به تجهیزات دانش بنیان اسکن کانتینتری اشعه ایکس توانمند هستند، برای استفاده از این ظرفیت در گمرک شهید رجایی گفت‌و‌گو و توافق شد.

مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس شاهراه گمرکی تبادل، ۱۰۰ میلیون تن کالا در سال به شمار می‌رود و از ظرفیت بسیار خوبی برای تبادل کالاهای دانش بنیان در بازارهای بین المللی برخوردار است.بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده این مجموعه گمرکی است.در طول سال جاری 29 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد دلار کالا از این گمرک خارج شده است که عمدتاً محصولات پتروشیمی، مصنوعات فلزی و مواد معدنی را شامل می‌شود. 4میلیون و 600 هزار تن به ارزش 10میلیارد دلار اقلام وارداتی طی ماه‌های گذشته به کشور وارد شده است.

کشورهای چین ایتالیا، هند و آلمان مبادی وارداتی و صادراتی این محصولات به شمار می‌رود.

ایجاد یک شبکه اجتماعی تخصصی میان فعالان اقتصادی شرکت‌ها و وارد کنندگان، صادر کنندگان و فعالان اقتصادی ارتباط و تعامل ایجاد کند در مراحل نهایی خود قرار دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بخش‌های دیگری از سفر یک روزه به استان هرمزگان، «برج نوآوری هرمز» را در شهر بندر عباس افتتاح کرد.

ستاری همچنین علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، به استانداری هرمزگان خواهد رفت و در نشست روق تولید و اقتصاد دانش بنیان که با حضور استاندار و جمعی از فعالان دانش‌بنیان و اقتصادی هرمزگانی برگزار می‌شود حضور خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031903

وب گردی

وب گردی