رشته‌های بین‌رشته‌ای برای افزایش درآمدها در حوزه پزشکی ایجاد می‌شوند/ اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص در راستای مأموریت‌های منطقه‌ای هر استان

مدیر توسعه منابع سلامت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه می‌تواند با توجه به پتانسیل منطقه، بر اساس سند آمایش حوزه علوم پزشکی از ظرفیت رشته‌های غیر‌پزشکی استفاده کند و همچنین با ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای درآمدهای خود را افزایش داده تا درآمد و هزینه ها به هم نزدیک شوند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری- چندی پیش سلسله‌جلساتی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که بودجه، دستور اصلی جلسات و پیاده کردن سیاست‌گذاری‌های دانشگاه در سال تحصیلی جدید با توجه به برنامه بودجه از اهداف آن بود. در این جلسات در بودجه ردیفی برای هر اقدامی که در یک سال آینده مدنظر است، در نظر گرفته شد. هرچند در گذشته این جلسات بیشتر جنبه تشریفاتی و نمایشی داشتند؛ اما امسال همه برنامه‌ها در قالب بودجه سالانه دیده شد. یکی از موضوعاتی که امسال در تدوین و بررسی بودجه لحاظ شد، علاوه بر انضباط و شفافیت مالی، بحث صرفه جویی بود تا یک برنامه عمل‌گرا برای یک سال پیشرو در اختیار واحدهای دانشگاه قرار بگیرد. صرفه جویی در هزینه‌های دانشگاه، اقدامی مثبت است که نتیجه‌اش می‌تواند تزریق منابع مالی ناشی از آن در دیگر بخش‌ها و رفع برخی کمبودها باشد.

رستگارزاده مدیر توسعه منابع سلامت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز از همین موضوع سخن گفت. به گفته رستگار‌زاده در حوزه علوم پزشکی بحث توازن درآمد و هزنیه بیشتر از سال های قبل رعایت شد و قرار است این دو به هم نزدیک شوند. برای رسیدن به این توازن نیز باید درآمدها افزایش پیدا کنند. مسئولان دانشگاه در حوزه علوم پزشکی برای افزایش درآمدها نیز راهکارهایی در نظر گرفته‌اند که توسعه رشته‌های بین رشته‌ای یکی از این راهکارهاست.

مدیر توسعه منابع سلامت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: دانشگاه می‌تواند از ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی استفاده کرده و با توجه به پتانسیل منطقه، بر اساس سند آمایش حوزه علوم پزشکی از ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی و امکانات و فضای فیزیکی استفاده کند؛ همچنین با حضور اعضای هیئت علمی توانمند، رشته‌های بین رشته‌ای را ایجاد و با جذب دانشجو در این رشته‌ها افزایش درآمد داشته باشد.

مشروح این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید:

ایسکانیوز: برای صرفه‌جویی و نزدیک شدن هزینه‌ها و درآمد در حوزه علوم پزشکی چه اقداماتی انجام دادید؟

رستگارزاده: در حوزه پزشکی، اصلی‌ترین بحث توازن درآمد و هزینه است؛ در واقع کمک می‌کنیم درآمد و هزینه به یکدیگر نزدیک باشند. بد نیست بدانید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی برای آموزش پزشکی سوبسید پرداخت می‌کند؛ به این معنی که هزینه آموزش پزشکی بیش از شهریه‌ای است که دریافت می‌کنیم. در واقع قیمت تمام شده آموزش علوم پزشکی هم در دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه آزاد، بیش از شهریه‌ای است که دانشجویان پرداخت می‌کنند. دلیل آن هم مشخص است؛ هزینه‌های آموزش در عرصه‌های بالینی بسیار بالاست و این موضوع باعث می‌شود که بیمارستان‌ها با هزینه‌های زیادی مواجه شوند. بنابراین با توجه به این که در دانشگاه آزاد اسلامی از هیچ ردیف بودجه و حمایت دولتی برخوردار نیستیم در این حوزه با سوبسید آموزش می دهیم. کاری که می توانیم انجام دهیم برای این که تراز درآمد نزدیک به هزینه شود این است که درآمدها را با این هدف که خدمات کامل‌تر و بهتری ارائه دهیم افزایش دهیم.

ایسکانیوز: این افزایش درآمد به چه صورت است؟

رستگارزاده: برای افزایش درآمد از راهکارهای موجود در حوزه خدمات سلامت استفاده خواهیم کرد؛ مثلا نوع خدمات ویژه و خاصی را در بیمارستان‌ها ارائه می‌کنیم یا با خدمات هوم‌کر، مراقبت در منزل و دوره‌های کوتاه مدت با مجوز وزارت بهداشت و ارائه مجموع دیگری از خدمات سلامت در در بیمارستانها می‌توانیم درآمد خود را افزایش دهیم. از سوی دیگر با تاسیس رشته‌های بین رشته‌ای متناسب با ظرفیت دانشگاه می‌توانیم درآمدها را بالا ببریم. دانشگاه آزاد اسلامی یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به سایر دانشگاه‌ها در کشور دارد و آن ویژگی این است که دانشجویان رشته پزشکی و دانشجویان غیرپزشکی در یک مدیریت متمرکز هدایت شده و تحصیل می‌کنند. بنابراین ما می‌توانیم از ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی استفاده کنیم و با توجه به پتانسیل منطقه، بر اساس سند آمایش حوزه علوم پزشکی دانشگاه از ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی و امکانات و فضای فیزیکی‌مان استفاده کنیم. همچنین با حضور اعضای هیات علمی توانمند در این حوزه و ظرفیت‌هایی که در حوزه علوم پزشکی وجود دارد، رشته‌های بین رشته‌ای ایجاد کنیم که هم مهارتی و هم کاربردی باشند و هم در توسعه خدمات سلامت در کشور مفید باشند. با رشته‌های بین رشته‌ای و جذب دانشجو در این رشته ها یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توانیم با آن افزایش درآمد داشته باشیم.

مجموع سیاست‌های دانشگاه آزاد بر اساس سند آمایش حوزه پزشکی در جهت نزدیک کردن تراز درآمد و هزینه و افزایش کیفیت خدمات آموزشی، درمانی و خدمات حوزه سلامت است. ما به صورت ماموریت محور و شرایط هر منطقه، ماموریت‌ها را مشخص کرده‌ایم. سند آمایشی سازمان برنامه بودجه و سند آمایشی وزارت بهداشت در هر منطقه کشور یک سری چالش‌ها را معرفی کرده است؛ ما این چالش‌ها را هدف گرفته و در آن حوزه فعالیت می‌کنیم. با این اوصاف همانطور که می‌توانیم مقداری از کسری هزینه‌هایمان را جبران کنیم، می‌توانیم خدمات را به صورت منطقه‌ای و با محوریت حل مشکلات منطقه و ایجاد اشتغال ارائه دهیم

ایسکانیوز: در خصوص سند آمایشی حوزه پزشکی صحبت کردید؛ آیا بودجه استان‌ها بر اساس ماموریت‌شان متفاوت است و یا برای ماموریت خاصی بودجه جداگانه در نظر گرفته شده؟

رستگارزاده: بودجه استان‌ها بر اساس ماموریت و سند آمایشی متمرکز می‌شود. به طور مثال در منطقه سمنان، با توجه به این که در منطقه آمایشی یکی از مواردی که مطرح است بحث گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است در برنامه عملیاتی که برای استان سمنان مصوب کرده ایم و در بودجه ای که وجود دارد یعنی برنامه عملیاتی پیوست بودجه این استان، ردیف‌های خاصی را در خصوص توسعه داروهای گیاهی در نظر گرفته‌ایم.

ایسکانیوز: استان سمنان با بودجه در نظر گرفته شده در حوزه داروهای گیاهی چه اقداماتی کرده است؟

رستگارزاده: از زمانی که بودجه تصویب شده است تا امروز دو مرکز تحقیقاتی در این حوزه در استان سمنان راه‌اندازی شده است. واحد شاهرود نیز پتانسیل خوبی در این زمینه دارد و کار زیادی در بحث تولید داروهای گیاهی انجام داده است؛ بنابراین یک مرکز تحقیقاتی مواد اولیه گیاهان دارویی در ماه گذشته در این واحد راه‌اندازی و افتتاح شد که این مرکز تحقیقات مواد اولیه گیاهان دارویی را تامین می‌کند. در واحد دامغان نیز رشته و دانشکده علوم دارویی وجود دارد و بر همین اساس چند روز پیش با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی راه اندازی و افتتاح شد. در واقع در استان سمنان زنجیره‌ای از گیاهان دارویی شروع شده و تا داروهای گیاهی شکل گرفته است؛ بنابراین برای این ماموریت خاص یک ردیف بودجه در نظر گرفتیم. هر استانی به نسبت فعالیتی که باید انجام دهد یک ردیف بودجه برای آن ها در نظر گرفته شده است. مثلا یکی از چالش ها در استان خوزستان در منطقه آمایشی بحث آلودگی هوا و آلودگی آب است. در این زمینه نیز ردیف بودجه خاصی دیده شده تا به صورت مشترک بین حوزه علوم پزشکی و غیر پزشکی فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی انجام شود تا این مشکل و معضل حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031938

وب گردی

وب گردی