حضور طلبه‌های جوان و توانمند در حوزه تربیتی مدارس سما/ نظام پرداخت حقوق مربیان پرورشی ساماندهی می‌شود

حجت‌الاسلام وحید معتمدی، معاون فرهنگی مدارس سما فعالیت های تربیتی و پرورشی مدارس سما تا پایان سال تحصیلی جاری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از خانواده، مدرسه اولین نهادی است که در شکل گیری مولفه‌های تربیتی، اخلاقی، معنوی و فرهنگی افراد نقش مهمی را ایفا می‌کند. به همین دلیل، اگر به حوزه تربیت دانش آموزان توجه کافی نشود، ماحصل آن خروج نیروهایی خواهد بود که صرفا رشد آموزشی داشته‌اند و درکی از ابعاد معنوی و تربیتی انسان نخواهند داشت. موضوعی که متاسفانه با رشد صنعت و سبک زندگی صنعتی در جوامع مدرن و درحال توسعه، مغفول مانده است.

به همین دلیل مدارس وظیفه دارند با جذب نیروهای متخصص در زمینه‌های تربیتی و اخلاقی، زمینه را برای رشد و پرورش دانش‌آموزان فراهم کنند؛ مدارس سماء که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند، در کنار توجه به حوزه آموزش و پژوهش، نگاه ویژه‌ای را به رشد تربیتی و مهارت آموزی دانش آموزان دارد. رویکردی که در بسیاری از مدارس غیردولتی توجه چندانی به آن نمی‌شود و حوزه آموزش از اهمیت بیشتری برخودار است.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز طی گفت‌وگویی با حجت الاسلام وحید معتمدی معاون فرهنگی مدارس سما، اهمیت مسائل فرهنگی و تربیتی در مدارس و برنامه‌های مدارس سما برای تقویت هرچه بیشتر این حوزه را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه مشروح این گفت و گو را خواهید خواند:

ایسکانیوز: چه مولفه‌ها و معیارهایی برای جذب معاونان و مربی‌های پرورشی در مدارس سما وجود دارد؟

معتمدی: مدیران مدارس به عنوان فرماندهان مدارس به عنوان یک اصل پذیرفته شده‌اند و به همین دلیل، انتخاب معاونان پرورشی برعهده مدیران قراردارد. البته معیارهایی مانند داشتن تحصیلات مرتبط با حوزه پرورشی، سابقه کار، سن، تدیّن و انقلابی گری را برای انتخاب مربیان پرورشی در نظرگرفته‌ایم که مدیران مدارس باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

معاونت فرهنگی نیز بر نحوه اجرای این معیارها نظارت کافی خواهد داشت. البته با دستور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، جذب طلبه‌های جوان برای انجام فعالیت‌های تربیتی در مدارس سما را دردستور کار قرار داده‌ایم.

ایسکانیوز: چقدر به موضوع جوان گرایی و تخصص گرایی در جذب معاونان پرورشی توجه می‌شود؟

معتمدی: در معیار‌های جذب معاونان پرورشی، محدوده سنی حداکثر 45 سال برای آن ها تعیین شده و رشته‌های مرتبط با حوزه تربیتی مانند دروس حوزوی، علوم تربیتی و رشته‌های هنری در انتخاب آن‌ها موثر است.

ایسکانیوز: آیا برای بهبود وضعیت حقوق و دستمزد معاونان پرورشی مدارس سما برنامه ای دارید؟

معتمدی: سیستم حقوق و دستمزد مدارس سما، دارای یک سیستم مرکزی و منطقه‌ای است. این سیستم علاوه بر این که از مرکز دارای دستورالعمل خاصی است، در هر منطقه به فراخور شهریه ای که از دانش آموزان دریافت می‌شود، حقوق و دستمزد کارمندان تفاوت دارد. به عنوان مثال میزان دستمزد در استان های محروم با دیگر استان‌ها متفاوت است.

البته سعی کرده‌ایم که میان دستمزد معلمان و مربیان پرورشی تفاوتی وجود نداشته باشد اما معیار اصلی برای دستمزد، آمایش سرزمینی و منطقه است.

در نظام دستمزدها بازنگری های ویژه ای صورت خواهد گرفت تا بتوانیم مربیان پرورشی بااستعداد و تراز انقلاب اسلامی را جذب کنیم.

ایسکانیوز: درمدارس سما، چه میزان به اهمیت فعالیت تربیتی و پرورشی توجه می‌شود؟

معتمدی: مدارس سما طی یک سال گذشته، پیاده سازی سند تحول نظام آموزش و پرورش که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است را در دستور کار خود قرار داده اند و لذا تمام برنامه ریزی ها به سمت پیاده سازی این سند سوق پیدا کرده است.

در این سند، ساحت‌های شش گانه تربیتی برای دانش آموزان تدوین شده است؛ براساس این سند، دوگانه ای به نام تعلیم و تربیت وجود ندارد که اهمیت یکی از آن‌ها بردیگری غلبه داشته باشد. درواقع وظیفه اصلی مدرسه، توجه به موضوع تربیت در تمامی زمینه‌هاست.

با پیاده سازی سند تحول نظام آموزش و پرورش در مدارس سما، نه تنها مسائل پرورشی به حاشیه رانده نمی‌شود بلکه در متن فعالیت‌های اصلی مدارس قرار می گیرد. برای پیاده سازی این سند در مدارس سما، بسته‌های تحولی با توجه به شاخص‌های بومی هر مدرسه در نظرگرفته شده است.

در مرحله اول این فرآیند، صد مدرسه انتخاب شده‌اند که مولفه‌های سند تحول نظام آموزش و پرورش در آن ها اجرایی خواهد شد.

مرحله دوم، پالایش و آموزش مدیران مدارس کل کشور است که نزدیک به 700 مدیر پالایش خواهند شد. در مرحله سوم، تمامی مدیران آموزش‌های خاصی را در زمینه اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش می بینند و برنامه های ویژه ای مانند شرکت در طرح امین برای آن‌ها در نظرگرفته خواهد شد.

در طرح امین، طلبه‌های جوان و توانمند از حوزه‌های علمیه، در مدارس حضور خواهند یافت تا فعالیت های تربیتی را در کنار مدیران به خوبی انجام دهند.

شبکه سازی مربیان پرورشی از دیگر اقدامات ما خواهد بود. در هراستان، شورای مربیان پرورشی تشکیل شده که وظیفه آن ایجاد ساختاری برای تعالی حوزه تربیت و سیاست گذاری در این حوزه است. معاونت فرهنگی با رابطین این شورا جلسات متعددی برگزار خواهد کرد تا برای جاری سازی سیاست‌های حوزه تربیتی، شبکه سازی انجام شود.

تشکیل دبیرخانه دارالقرآن دائمی سما در مشهد با همکاری آستان قدس رضوی از دیگر اقدامات مهمی بود که در این حوزه انجام شد؛ این دبیرخانه تربیت معلمان قرآن و نهضت روخوانی، روانخوانی، ترتیل و حفظ قرآن در مدارس سما را برعهده دارد.

ایسکانیوز: آیا برنامه ای را برای برگزاری جلسات بصیرت افزایی درراستای پاسخگویی به شبهات دینی و اعتقادی دانش آموزان دارید؟

معتمدی: در این حوزه نیز با اجرای طرح امین در مدارس سما، فعالیت‌های خوبی انجام خواهد شد. طلبه‌های جوان و توانمند با تشکیل جلسات متعدد و برگزاری حلقه‌های معرفت افزایی، پاسخگوی شبهات دینی و اعتقادی دانش آموزان خواهند بود.

همچنین توانمندسازی مربیان پرورشی در این زمینه با برگزاری دوره‌های آموزشی در واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی را در دستور کار قرارداده‌ایم. معلمان قرآن نیز موظف به شرکت در این دوره‌های آموزشی شده‌اند.

ایسکانیوز: باتوجه به اهمیت آموزش مهارت زندگی و آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان، معاونت فرهنگی چه برنامه‌ای را در این حوزه دارد؟

معتمدی: به تمامی مدارس توصیه کرده‌ایم که مشاوران متخصص و متدیّنی را در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و بحران های سنین نوجوانی جذب کنند. همچنین جلسات متعددی میان پلیس فتا و خانواده ها برگزار شده تا درزمینه آسیب های فضای مجازی آگاه سازی لازم صورت بگیرد.

موضوع افزایش سواد رسانه‌ای دانش آموزان و والدین نیز با برگزاری کلاس‌های مختلف و با حضور استادان برجسته، در دستور کار مدارس قرارگرفته است.

ایسکانیوز: چقدر به موضوع عدالت آموزشی در مدارس سما توجه می‌شود؟

معتمدی: موضوع عدالت آموزشی در مدارس سما به صورت جدی پیگیری می‌شود. به دنبال این هستیم که مدارس سما در مناطق محروم و کم برخودار شهریه ای از دانش آموزان دریافت نکنند و یا به صورت حداقلی پرداخت کنند.

به عنوان مثال طبق یکی از مصوبات، دو مدرسه شبانه روزی در منطقه محروم جازموریان برای دختران و پسران تاسیس خواهد شد تا بتوانند به صورت رایگان تحصیل کنند. تلاش خواهیم کرد تا 2 سال آینده شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

ایسکانیوز: درپایان، مهم ترین برنامه‌های فرهنگی واحدهای سما تا پایان سال تحصیلی جاری را تشریح کنید که چه فعالیت‌هایی انجام خواهد شد.

معتمدی: مهم ترین برنامه فرهنگی در سال تحصیلی جاری، فعالیت های دارلقرآن است که قول داده ایم تا 2 سال آینده، هزار حافظ قرآن از دانش آموزان سما را تحویل جامعه قرآنی کشور دهیم.

همکاری‌های ویژه با سازمان بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی در مدارس جزو اولویت‌های ما تا پایان سال جاری خواهد بود.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با مرکز علمی رزمندگان اسلام امضا کرده‌ایم تا کتاب‌هایی که این مرکز در حوزه زبان آموزی تدوین می کند، در مدارس سما استفاده شود.

طرح هیئت سراسری مدارس سما نیز در دستور کار قرار دارد تا این مدارس یک هویت مذهبی و اهل بیتی پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031942

وب گردی

وب گردی