مرگ تدریجی دلتاها

دلتاهای رودخانه های مختلف در دنیا در حال غرق شدن هستند و زندگی صدها میلیون انسان را نیز تهدید کرده و با خودد به اعماق نابودی می کشانند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دلتاهای رودخانه های جهان کمتر از 0.5 درصد از مساحت زمین را در اختیار دارند، اما صدها میلیون نفر در آنها زندگی می کنند. بسیاری از مردم در شهرهای بزرگ با رشد سریع مانند «کلکته» در دلتای رود «گنگ»، «بانکوک» در دلتای «چائوفرایا» یا «شانگهای»، یکی از ده ها شهر بزرگ جهان در منطقه دلتای «یانگ تسه» زندگی می کنند.

با وجود خاک های حاصلخیز و دسترسی آسان به ساحل، دلتاها نقاط مهم تولید مواد غذایی در جهان هستند. دلتای «مکونگ» «ویتنام» به تنهایی تقریباً 20٪ برنج جهان را تأمین می کند. آنها همچنین میزبان اکوسیستم های منحصر به فرد مانند جنگل Sundarbans در بنگلادش و هند ، بزرگ ترین جنگل های حرا در جهان هستند.

اما بسیاری از دلتاهای جهان اکنون با بحران وجودی روبرو هستند. در نتیجه تغییرات آب و هوایی، سطح دریا در حال افزایش است ، در حالی که دلتاها خودشان در حال غرق شدن هستند و این بدان معنی است که سطح نسبی دریا سریعاً بالا می رود.

دلتاها از رسوباتی ساخته شده اند که توسط رودخانه ها در پایین دست منتقل می شوند و در نهایت در جائی که رودخانه با دریا ملاقات می کند، رسوب می کنند. از آنجا که این رسوبات زیر وزن خودشان فشرده می شوند ، دلتاها به طور طبیعی غرق می شوند اما تأمین رسوب جدید رودخانه می تواند در صورت رعایت و نگهداری مواد برجای مانده، فرونشست را جبران و به حفظ سطح دلتای بالاتر از سطح دریا کمک کند.

حال با تغییرات گرمایشی زمین و بالا آمدن سطح آب های زمین، این دلتاها نیز به قعر دریاها رفته و با خود زندگی و اقتصاد مردم و شهرهای بزرگی که در مصب این رودها شکل گرفته اند، به زیر آب می برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031984

وب گردی

وب گردی