گیاهان دارویی در دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه آزاد پرورش می‌یابد

رئیس دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: کاشت گیاهان دارویی در دانشکده‌هایی که رشته کشاورزی و زمین داشته باشند، انجام می‌شود. در واقع کاشت و ساخت دارو دو بازویی است که باید با یکدیگر جلو رود.

زهرا جعفری آذر در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره پروسه تبدیل گیاهان دارویی به داروی گیاهی گفت: داروسازان یک گیاه دارویی که دارای اثرات شناخته شده باشد را می‌گیرند و با روش‌های مناسبی مواد موثر را شناسایی و تعیین مقدار می‌کنند؛ سپس بر اساس این که آن گیاه برای چه بیماری خوب است یک فرم دارویی از آن ساخته می شود. این فرم دارویی می تواند به شکل کپسول، قرص، شربت، قطره چشمی، پماد و غیره باشد.

او ادامه داد: این قسمت کار که همان تبدیل گیاه دارویی به داروی گیاهی است بر عهده داروسازان و همکاری خاص بین گروه مفردات پزشکی و داروسازی صنعتی است که فرمالیسیون آن را انجام دهند.

جعفری آذر با بیان این که مکاتباتی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در این خصوص انجام شده است، ادامه داد: در این دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یکی از گروه‌های آموزشی ما در رشته داروسازی گروه آموزشی گیاهان دارویی و مفردات پزشکی است که دانشجویان این دوره را گذرانده و چند گروه فعال نیز در این حوزه مشغول به کار هستند. پایان نامه‌هایی نیز در زمینه طراحی داروهای گیاهی، شناسایی مواد موثر و تعیین مقدار مواد در گیاهان دارویی ارائه شده است.

او اضافه کرد: همچنین در زمینه تولید داروهای گیاهی اعلام آمادگی کرده و نشست‌هایی نیز در حوزه معاونت علوم پزشکی در این خصوص برگزار شده است. چند نماینده از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران مرتبا در این جلسات شرکت می‎کنند و آمادگی داریم که در خصوص تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی فعالیت داشته باشیم.

رئیس دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان این که با واحد رودهن و دماوند نیز در این خصوص تفاهم نامه‌ای امضا شده است، ادامه داد: این دو واحد دانشگاهی زمین کشاورزی و ما نیز اطلاعات کاشت و این که چه گیاهانی کاشت و چه زمانی برداشت شوند را در اختیار داریم. این هفته نیز جلسه ای با معاونت علوم پزشکی در این خصوص داریم تا نحوه ارتباط با این دو واحد دانشگاهی و تبدیل گیاهان دارویی به داروی گیاهی عملیاتی شود.

او اضافه کرد: یک مدرسه تابستانی نیز برای داروهای گیاهی برگزار شد که از ابتدا تا انتهای مراحل تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی برای افرادی که ثبت نام کرده بودند به صورت تئوری و عملی آموزش داده شد.

جعفری آذر توضیح داد: کاشت گیاهان دارویی در دانشکده‌هایی که رشته کشاورزی و زمین داشته باشند، انجام می شود. در واقع کاشت و ساخت دارو دو بازویی است که باید با یکدیگر جلو رود. در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران دانشکده کشاورزی نداریم و فضای زیادی نیز برای کار نداریم؛ اما فضای کوچکی در اختیارمان قرار گرفته است که گیاهان دارویی خاصی در آن کشت می‌شود تا در آزمایشگاه ها به دانشجویان آموزش داده شود.

رئیس دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: زمین کشاورزی در اختیار نداریم؛ بنابراین کسی که رشته کشاورزی خوانده است بهتر می‌تواند کاشت را انجام دهد که برخی از واحدها این ظرفیت را دارند. یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در واحد شهر قدس در این راستا وجود دارد که نمونه‌هایی از این گیاهان را کاشته بودند تا برداشت و مطالعه کنند. واحد رودهن نیز ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032053

وب گردی

وب گردی