انقلاب اسلامی همانند انقلاب صدر اسلام است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم مشابهی برای انقلاب اسلامی پیدا کنیم، باید به صدر اسلام برگردیم؛ چراکه انقلاب اسلامی نیز فطرت خداجویی داشت و متعلق به همه اقشار جامعه بود، همان‌طور که انقلاب صدر اسلام، تمام اقشار از ضعیف تا پولدار را دربرمی‌گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی مطهری در نشست انقلاب اسلامی و تعامل با دنیا که به مناسبت ۱۳ آبان و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی قابل قیاس با هیچ‌کدام از انقلاب‌های معاصر دنیا نیست. نمی‌توان انقلاب اسلامی را با انقلاب کبیر فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه مقایسه کرد.

وی ادامه داد: انقلاب ما، انقلاب خاصی بود که دارای تمامی شعارهای انقلاب‌های دنیا را در قالب مفاهیم اسلامی است. اگر بخواهیم مشابهی برای انقلاب اسلامی پیدا کنیم، باید به صدر اسلام برگردیم؛ چراکه انقلاب اسلامی نیز فطرت خداجویی داشت و متعلق به همه اقشار جامعه بود، همان‌طور که انقلاب صدر اسلام، تمام اقشار از ضعیف تا پولدار را دربرمی‌گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته در تمام انقلاب‌ها، طبقه محروم دارای آمادگی بیشتری برای فداکاری است؛ چرا که دلبستگی کمتری به دنیا دارد. انقلاب اسلامی نیز محدود به جغرافیای خاصی نیست و می‌خواهد پیام صلح را به همه دنیا برساند.

مطهری بیان کرد: از ابتدا تاکید داشتیم انقلاب اسلامی صادر شود؛ چون هدف ما دستیابی به یک حکومت نبود، بلکه می‌خواهیم پیام اسلام را به دنیا برسانیم. البته باید توجه داشتیم صدور انقلاب اسلامی با زور، امکان‌پذیر نیست. در صدر اسلام نیز زور و اجباری در کار نبود و افراد دارای اختیار برای انتخاب اسلام بودند. اگر فردی اسلام نمی‌آورد، فقط باید جزیه پرداخت می‌کرد.

وی افزود: باید پیام اسلام به دنیا برسد تا مردم انتخاب کنند. آثار انقلاب اسلامی را بعد از ۴۰ سال در دنیا می‌بینید. امروز مذاهب اسلامی در بسیاری از کشورهای اروپایی قابل رویت بوده که می‌توان گفت نتیجه وقوع انقلاب اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره روابط جامعه اسلامی با جوامع غیراسلامی گفت: جامعه اسلامی باید ولای منفی نسبت به بیگانه داشته باشد. در واقع رفتار مسلمان با جوامع غیراسلامی باید متفاوت از رفتار او با مسلمانان باشد. از آیات قرآن برمی‌آید رابطه مسلمان با غیر مسلمان باید محتاطانه باشد؛ اما نباید به قطع رابطه منجر شود.

مطهری تاکید کرد: عده‌ای به تمایز قائل شدن بین مسلمانان و غیرمسلمانان اعتقادی ندارند؛ اما قرآن چنین موضوعی را به ما گفته است. وقتی دین را به‌عنوان امری واقعی و نه سلیقه‌ای در نظر بگیریم، برای ما مسئولیت ایجاد کرده و همچنین محدودیت‌هایی به دنبال دارد که باید از خود، خانواده و جامعه مراقبت کنیم.

وی بیان کرد: روابط با کشورها بستگی به مصالح دنیای اسلام دارد. اسلام نگفته روابط نداشته باشید؛ اما باید بنا بر مصالح تصمیم گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032059

وب گردی

وب گردی