انعقاد قرارداد 7 محصول فناوری حوزه فناوری‌های زیستی

۷ قرارداد برای تولید محصولات فناورانه حوزه فناوری های زیستی منعقد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در همایش فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان از نقش‌آفرینی اثرمند شتاب‌دهنده‌ها در رسیدن ایده‌ها به محصول گفت: بیش از 100 شتاب‌دهنده در حوزه‌های گوناگون فناوری، ایده‌های نوآورانه را به محصول می‌رسانند. بیش از 20 شتاب‌دهنده فعال در حوزه زیست‌فناوری با تولید پیشرفته‌ترین داروهای زیستی و نوترکیب تحولات چشمگیری را در این عرصه به وجود آورده است.

ستاری، از موفقیت‌آمیز بودن پیاده‌سازی الگوی شتاب‌دهنده‌ها در زیست‌فناوری خبر داد و گفت: روزهای نخست مشخص نبود ایده شتاب‌دهنده در حوزه زیست فناوری تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد؛ خوشبختانه مدل شتاب‌دهنده در حوزه زیست‌فناوری به یک الگوی موفق در رونق ارتباط میان فناوری و صنعت مبدل شد.

وی افزود: شرکت‌هایی که از شتاب‌دهنده پرسیس ژن خارج شده و به شرکت‌های بزرگی بدل شدند، اکنون به ارزش‌های چند ده میلیاردی رسیده‌اند.

ستاری پیشرفت چشمگیر و نمایان زیست‌فناوری و شرکت‌های دانش بنیان این حوزه را الگویی مناسب از فرهنگ واقعی تولید و نشان‌دهنده ضرورت گذار از نگرش وارداتچی و کارخانه‌داری دانست و گفت: اگر نتوانیم ماشین سازی و طراحی کنیم و نتوانیم بهینه سازی خط تولید، مدیریت و نوآوری انجام دهیم عملا از داشتن کارخانه‌هایی که صرفا به تکنسین نیاز دارد فراتر نرفته‌ایم. صنعت زیست‌فناوری ایران اکنون علاوه بر تولید ماده اولیه، تجهیزات، ماشین‌آلات و فرآیندها را در داخل کشور طراحی و بهینه سازی می‌کند و این بدان معنی است که زیست‌بوم نوآوری در حوزه فناوری‌های زیستی به بلوغ رسیده است.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری با بیان اینکه خوشبختانه زیست بوم زیست فناوری در کشور رونق گرفته است، گفت: این زیست بوم با نگاه صنعت‌محور شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی، به یک الگوی موفق برای دیگر حوزه‌های فناوری بدل شده است. شتاب‌دهنده‌های زیست‌فناوری، نوآوری‌ها را به محصول می‌رسانند و جوان خلاق و دانش‌آموخته، برای تبدیل ایده محصول، راهی روشن فراروی خود می‌بیند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ماندگاری جوانان خلاق و نخبه حوزه‌های پزشکی، داروسازی و زیست‌فناوری را از دیگر آثار ارزشمند رونق زیست‌بوم فناوری‌های زیستی دانست و گفت: میزان خروج دانش آموختگان داروسازی بسیار اندک است چراکه شرکت‌های فعال این حوزه، با آغوش باز از استعدادهای خلاق و جوان کشور استقبال می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به اهمیت حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حمایت و رونق ایده‌های نوآورانه اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی با شناخت صحیحی که از اهمیت اولویت‌های نوآورانه دارد، ایده‌های کارآمد و ارزش‌آفرین جوان خلاق را در مسیر تولید محصول، خلق ارزش افزوده و توسعه حمایت و هدایت می‌کند.

صیانت از بازار و تولیدکننده دانش‌بنیان داخلی

ستاری بر نقش کلیدی سازمان غذا و دارو در حمایت از ایده‌های نواورانه و ورود محصولات دارویی پیشرفته و ایران‌ساخت به بازار اشاره کرد و گفت: این سازمان جزو حساس‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین بخش‌های کشور است خوشبختانه از صفر تا صد محصول را بررسی و تایید و روانه بازار می‌کند. نگرش این سازمان در حمایت از تولیدات نوآورانه دارویی و غذایی، باید به دیگر سازمان‌ها نیز تسری پیدا کند. حوزه دارو در مبارزه‌ای دشوار با ساختارهای وارداتچی قرار دارد و حمایت دستگاه‌های تصمیم‌ساز و اثرگذار است که می‌تواند شرکت‌های نوآور داخلی را یاری کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بر ضرورت صیانت از بازار و تولیدکنندگان دانش‌بنیان داخلی تأکید کرد و گفت: کشورهای پیشرفته و موفق، از بازار خود کامل و تمام قد حمایت می‌کنند. نباید درهای بازار داخلی به روی فرهنگ وارداتچی گشوده شود تا تولیدکننده داخلی به راحتی مورد هدف قرار دهد. فرهنگ خام‌فروش و منبع‌محور، سال هاست که بر مدار واردات حرکت کرده است و به تولیدکننده داخلی توجهی ندارد؛ اما این رویکرد با تحول‌آفرینی اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ نوآورانه‌ای که به همراه خود می‌آورد دستخوش تحول می‌شود.

سربازان پیشرو در میدان مبارزه با فرهنگ خام‌فروش و وارداتچی

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، فعالان جوان و خلاق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را سربازان خط مقدم میدان مبارزه با فرهنگ خام‌فروش و وارداتچی دانست و گفت: گرچه فرهنگ وارداتچی مبتنی بر نفت‌فروشی، سال‌هاست ریشه دوانده و از حمایت و سرمایه برخوردار است،اما در این میدان مبارزه، جوانان خلاق و کارآفرین، از سلاح قدرتمند نوآوری و انگیزه برخوردارند. همه بخش‌های کشور از جامعه و مسئولان تا فعالان زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی باید اراده‌مند، یکدل و یک صدا باید در این میدان گام بردارید تا پیروزی حاصل شود. هیچ قدرتی نمی تواند جلوی یک جوان که اراده، اعتماد به نفس و خودباوری دارد سد راه شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از آمادگی کامل برای حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی در این حوزه ابراز امیدواری کرد و گفت: سرمایه‌گذاران کشور به این باور برسند که سرمایه گذاری روی جوانان خلاق و کارآفرین کشور، سرمایه گذاری صرفا روی یک ایده نیست بلکه یک فرهنگ و اقتصاد جدید می‌آفریند. فرهنگ و تفکری که فرهنگ پول محوری و واردات و تکیه به خام فروشی را به کناری می زند و با استفاده از ابزار کارآمد نوآوری، کشور را به پیشرفت می‌رساند.

وی مهم‌ترین مزیت کشور را برخورداری از سرمایه انسانی جوان و خلاق دانست و گفت: اگر بنا بود با صرف هزینه‌های کلان و خام فروشی، پیشرفت و فناوری حاصل شود، بسیاری از کشورهای برخوردار از منابع غنی نفتی اکنون می‌توانستند در این راه موفق باشند اما پیشرفت فناورانه نیازمند سرمایه ای ارزنده‌تر یعنی نوآوری‌های نهفته در باور و اندیشه جوانان است. خوشبختانه ایران کشوری غنی از معادن ارزشمند نوآوری جوان هاست و باید به کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی، کشف و بالنده شود.

انعقاد قرارداد 7 محصول فناوری حوزه فناوری‌های زیستی

در این مراسم، 7 محصول فناور خارج شده از پرسیس‌ژن در حوزه‌ آنتی‌بادی‌های منوکلونال، واکسن‌های طیور محصولات مشتق از پلاسما، فراورده‌های پروبیوتیک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنعت رسید.

در مجموع 13 فناوری پیشرفته دارویی ارائه شد که از این میان، تعداد 7 فناوری در حضور معاون علمی و فناوری به قرارداد با سرمایه گذار رسید.شتاب‌دهنده پرسیس ژن از ایده‌های نوآورانه در حوزه فناوری‌های زیستی حمایت و این ایده‌ها را برای تبدیل شدن به محصول و ورود به بازار فناوری حمایت می‌کند. این شتاب‌دهنده که 3 سال از عمر آن می‌گذرد تاکنون 19 طرح را مورد حمایت شتاب‌دهی قرار داده و که 4 مورد وارد بازار شد و 2 مورد مطالعه بالینی رسیده است.

13 شعبه از شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن در نقاط مختلف کشور، تجهیز و فراهم شده است که ضمن ایجاد اشتغال برای بیش از 470 نفر شامل 110 متخصص دکتری، 400 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به واسطه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های زیستی به همراه داشته است.

فاکتور رشد فیبروبلاستی، پروژه ضد هاری، سرم ضد هپاتیت ب، محصول روگام، دهانشویه پروبیوتیک، کیت الایزا، واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان از محصولات فناورانه‌ای بود که در این مراسم به قرارداد با سرمایه‌گذار رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032072

وب گردی

وب گردی