مرکز رشد معادل کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های نسل اول است/ دانشگاه‌ها کارکرد اجتماعی خود را از دست داده‌اند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در جلسه تبیین سیاست‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز گفت: در دانشگاه نسل سوم بر‌خلاف دانشگاه های اول و دوم، یک تیم را در شتاب‌دهنده‌ها به وسیله مربی پرورش می دهد. در واقع مرکز رشد معادل همان کارشناسی ارشد در دانشگاه های نسل اول و دوم است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در جلسه تبیین سیاست های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد: هر سیستمی به منظور پاسخ دهی به یک نیاز درست می شود، در غیر این صورت عملکرد درستی نخواهد داشت‌.

وی افزود: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، نهادها و بخش های دولتی، نیاز زیادی به نیروی انسانی داشتند و تعداد دانشگاه ها بسیار محدود بود؛ در این برهه زمانی بود که دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ به طوری که امروز ۶۰ تا ۷۰درصد کارمندان دولتی فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند‌.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این نوع دانشگاه که هدف اصلی آن تربیت نیروی دیوان سالار است را دانشگاه نسل اول می گویند؛ پس از مدتی با گسترش صنایع مختلف، یکی از نیازهای اصلی جامعه، تربیت نیروی پژوهشگر و محقق بود. در این زمان بود که دانشگاه نسل دوم ایجاد شد که منجر به شکل گیری مرکز تحقیقات، پژوهشگاه و آزمایشگاه های مختلف شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروز اما پژوهشکده ها دیگر نیاز به جذب نیرو ندارند و دانشگاه ها کارکرد اجتماعی خودشان را از دست داده اند. متاسفانه امروز دانشگاه ها صرفا مدرک تولید می کنند و کارکرد دیگری چون کسب اعتبار اجتماعی ندارند.

وی گفت: یکی از دانشمندان غربی ۳۰ سال پیش عقیده داشت که دانشگاه های امروزی، تبدیل به بناهای یادبود می شوند؛ امروز شاهد رخ دادن این اتفاق هستیم. به همین دلیل، باید به سمت شکل گیری دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت کنیم. دانشگاهی که وظیفه اصلی آن تربیت نیروی اشتغال و کارآفرین است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که مفاهیمی مانند مرکز رشد، شتاب دهنده و واحدهای فناور، برای تغییر از دانشگاه نسل دوم به سوم اهمیت زیادی دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این موضوعات در کشور ما کارایی ندارند و فعالیت نمی‌کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در دانشگاه نسل سوم بر خلاف دانشگاه‌های اول و دوم، یک تیم را در شتاب دهنده ها به وسیله مربی پرورش می دهد. در واقع مرکز رشد معادل همان کارشناسی ارشد در دانشگاه های نسل اول و دوم است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گفت: این معاونت، سیستمی فعال و چابک است که دارای آییننامه‌های دست‌و‌پا‌گیر نیست. دانشگاه نسل سوم، یک دانشگاه استانی است که مرکز آن در استان قرار دارد؛ همچنین این دانشگاه دانشکده ندارد بلکه دارای سرای نوآوری است. ذیل هر سرای نوآوری، مرکز رشد، شتاب دهنده و پارک علم و فناوری فعالیت خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032077

وب گردی

وب گردی