حجم پرونده‌های دادگاه‌های تهران نگران کننده است/ در صدور حکم بازداشت محتاط باشید

رئیس دادگستری کل استان تهران گفت: حجم پرونده های دادگاه های تهران نگران کننده است و مطالبه اصلی من رسیدگی مسئولان واحدهای قضایی در این زمینه است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدجواد حشمتی عصر دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) افزود: اطاله دادرسی معضل جدی پرونده های قضایی در دادگاه‌های تهران است و تعداد و حجم و کیفیت پرونده ها قابل توجه است و آمار نگران کننده ای داریم.
وی افزود: حل این مساله یک عزم قاطع و جدی می طلبد و هر مجتمع قضایی باید برای برون رفت از این مشکل برنامه ای داشته باشد و تکلیف خود را با این معضل مشخص کند.

حشمتی ادامه داد: اطاله دادرسی از مسائل مهم قوه قضاییه است، هرچند یک معضل دیر پاست ولی مسئولان مجتمع‌ها آمادگی لازم را برای حل این مشکل داشته باشند و رئیس هر مجتمع باید تکلیف پرونده های معوقه را مشخص و حجم پرونده ها را کم کند.

وسعت و جمعیت استان تهران را در نظر بگیریم


حشمتی با اشاره به کمبود امکانات و نیرو در استان تهران از یک طرف و گستردگی و جمعیت قابل توجه آن نسبت به سایر استان ها گفت: به عنوان نمونه شهر ملارد با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت هنوز یک بیمارستان ندارد و در بخش قضایی نیز چنین وضعیتی حاکم است.

تکلیف پرونده های مسن تعیین شود


رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: ما حمایت لازم را از مجتمع ها داریم و تدابیری اندیشیده شده ولی رئیس مجتمع متکفل این موضوع خواهد بود و این مسئله قابل قبول نیست که پرونده‌ای پنج سال یا هفت سال و یا حتی هشت سال معطل مانده باشد به ویژه پرونده‌هایی که ۵۰۰ نفر یا هزار شاکی دارد و افرادی هستند که سرمایه خود را از دست داده اند.
وی تاکید کرد: بنده وظیفه خودم را در قبال این پرونده ها انجام خواهم داد و این مطالبه اصلی و جدی من است و دستگاه قضایی در انجام وظیفه تخصصی خود، شان دیگری ندارد.

پاسخگوی مراجعات مردمی باشید


وی درباره مراجعه مردم به واحدهای قضایی گفت: التماس می کنم که پاسخگوی مراجعات مردم باشید. گاهی یک شخص که زندگی خود را از دست داده و عصبانی است، عصبانیت خود را روی نیروهای واحدها و مجتمع‌ها پیاده می‌کند که باید صبر داشته باشید.

در صدور حکم بازداشت محتاط باشید


حشمتی درباره جمعیت کیفری گفت: ما عادت کرده ایم قرار بازداشت و حکم بازداشت صادر کنیم و به شرایط افراد توجهی نداریم که بخشی از این مشکل مربوط به دادسرا هاست. ما باید در دستگیری‌ها محتاط باشیم.
وی افزود: اگر قرار است کسی دو ساعت یا دو روز بعد آزاد شود دستگیری وی قابل قبول نیست و همه این اتفاقات متوجه قاضی است که این موضوع را از ما مطالبه می‌کنند.

قضات از زندان‌ها بازدید کنند


رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: افراد قابل توجهی در زندان‌ها داریم و ما در کاهش جمعیت کیفری تلاش می کنیم و بر همین اساس مراجعه همکاران به زندان می تواند بسیاری از مشکلات آنها را حل کند.
وی پیشنهاد کرد: در هر مجتمع ۲ نفر به زندان اعزام شوند و افرادی را که قرار است برای محاکمه اعزام شوند، نظراتشان را جویا شوند.
حشمتی از اهمیت نظارت در دادگاه ها سخن گفت و از مسئولان مجتمع ها خواست با پیگیری این مساله از هر نوع اعمال نفوذی جلوگیری کنند.
وی با تجلیل از زحمات چندین ساله پوریانی اعلام کرد: آقای جعفری از نیروهای ارزشی است که سوابق خوبی از نظر قضایی و اجرایی دارد و اکنون به عنوان نیروی جوان تر و تازه نفس نیاز به همکاری دارد.

معیارهای یک مدیر موفق


یحیی جعفری رئیس جدید دادگاه های عمومی و انقلاب تهران که تا کنون در دادسرای انتظامی قضات فعالیت داشته، ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان و روز تسخیر لانه جاسوسی گفت: من تجربه ای ۱۲ ساله در امور نظارتی و بررسی عملکرد مدیران استانی در سطح کشور دارم و معتقدم هر جا مدیر موفقی حضور داشته، شاهد سلامت آن مجموعه بودیم و هرجا مدیری دارای ضعف بوده، همواره با کاستی ها و ناملایمات روبرو بودیم.

وی درباره ویژگی های یک مدیر موفق گفت: مدیری که تعهد رفتاری، التزام به احکام، التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و همچنین با داشتن علم لازم، توان نظارتی و توان اجرایی داشته باشد، می تواند یک مدیر موفق باشد که با سعه صدر و گوش شنوا مشکلات را حل خواهد کرد.

هنر قوه قضاییه شناسایی قضات شایسته است


وی افزود: قضاوت، منصب است نه شغل و به همین دلیل قاضی دارای شرایط می‌تواند در این منصب قرار گیرد.

جعفری با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه که حضرت علی علیه السلام فرمود چنین افرادی که در منصب قضا قرار گیرند بسیار کم هستند، تاکید کرد: هنر دستگاه قضایی شناسایی چنین قضاتی است که شایستگی داشته باشند و قضات همانگونه که تکلیف دارند از حقوقی هم برخوردار هستند و رهبر معظم انقلاب در حکمی که به رئیس قوه قضاییه نوشتند تاکید داشتند که قاضی را عزیز نگهدارید و معتقدم توجه به حقوق قاضی باعث عزت وی خواهد شد.

مبارزه با فساد درون سازمانی توجیه پذیر نیست


وی در ادامه گفت: مبارزه با فساد درون سازمانی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. چون قاضی باید عادل و امین باشد و معتقدم ضمن رعایت اقدامات پیشگیرانه می توانیم مشکلاتی مانند کمبود نیرو را حل کنیم و البته کمبود نیرو نمی‌تواند ما را از حذف عناصر ناکارآمد باز دارد.
وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی دقیق نظارتی و استفاده از ظرفیت ها تلاش می‌کنیم تا با شناسایی قضات شایسته بتوانیم نهایت استفاده را از آنان داشته باشیم.

دستورالعمل کرامت در راستای تکریم ارباب رجوع


تکریم ارباب رجوع یکی دیگر از موضوع هایی بود که جعفری مطرح کرد و گفت: گله مندی مردم از نحوه رفتار قضات و کارکنان است که در این راستا با اجرای دستورالعمل حفظ کرامت که رئیس قوه قضاییه ابلاغ نمودند، می توانیم به این هدف نزدیک شویم.
وی اطاله دادرسی را نیز یکی از مشکلات دادگاه ها دانست و اعلام کرد: با ایجاد ساز و کار لازم در هر شعبه به این مشکل رسیدگی می‌کنیم و با تشکیل کمیته ویژه در این راستا گام خواهیم برداشت.
وی همچنین اجرای احکام مدنی را یکی دیگر از مشکلات دادگاه ها برشمرد و بیان داشت: با اجرای دستورالعمل اجرای احکام مدنی که در اواخر مهر ماه از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد می توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

۲۳۰ بازدید دوره ای از مجتمع های قضایی


عباس پوریانی رئیس سابق دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با ارائه گزارشی از عملکرد خود در پنج سال گذشته گفت: ما سعی کردیم کارهایمان برنامه محور باشد ولی به دلیل برخی مشکلات نتوانستیم بعضی برنامه ها را اجرا کنیم و اگر این مشکلات همچنان پابرجا باشد این برنامه ها نیز به اجرا نخواهد رسید.

وی یکی از کارهای موفق خود را ۳۳۰ بازدید از مجتمع ها دانست و افزود: بازدیدهای موردی، سرزده و دوره‌ای داشتیم و در دوره ای نیز اطلاع رسانی می کردیم و ملاک ما مردم بود. یعنی حرف‌های آنان را در مجتمع‌ها می‌شنیدیم و پرونده‌ها را مطالعه می کردیم و بسیاری از مشکلات را اینگونه حل می کردیم.

همه در مبارزه با فساد جدی باشند


وی افزود: در مبارزه با فساد همه باید جدی باشند و باید به خواسته‌های کادر اداری و قضایی توجه کرد.
پوریانی افزود: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند مسئولان قضایی باید تدارکچی نیروهای قوه قضاییه باشند و من به صورت دربست در خدمت همکاران قضایی بودم.
وی با بیان اینکه سعی کردم خادم همکاران خودم باشم افزود: همکاران قضایی و اداری قوه قضاییه در خط مقدم عدالت می‌جنگند و مبارزه با فساد به نوعی پیشگیری از وقوع جرم است.
وی از مشکلات اداره ابلاغ در مجتمع های قضایی سخن گفت و آن را یک اداره بسیار حساس دانست به گونه ای که در ماه ۳۵۰ هزار اخطاریه واصل می‌شود.
پوریانی افزود: زمانی که مسئولیت را به عهده گرفتم ۷۰ هزار ابلاغیه بلاتکلیف داشتیم اما امروز اینگونه نیست و بسیاری از مشکلات حل شده است.

تامین قاضی مهمترین مشکل دادگاه های تهران است


وی مهمترین مشکل دادگاه‌های تهران را تامین کادر قضایی دانست و افزود: ما ۴۰ درصد از درآمدهای محاکم تهران را تامین می کنیم و همانگونه که رهبر معظم انقلاب در حکم رئیس قوه قضائیه تاکید داشتند، حفظ شان قاضی از مهم‌ترین مسائل است و قاضی نباید هیچ دغدغه ای داشته باشد.

ضعف اطلاع رسانی در دادگستری تهران


پوریانی یکی دیگر از مشکلات دادگاه ها را اطلاع رسانی نامناسب دانست و گفت: کارهای بزرگی توسط همکاران انجام شده اما اطلاع رسانی مناسب از عملکرد آنان نمی شود و این کارها به گوش مردم نمی رسد.
در پایان این مراسم که با حضور انصاری رئیس سازمان تعزیرات و تعدادی از مدیران و کارکنان مجتمع های قضایی و دادگاه های تهران برگزار شد، با تقدیم لوح تقدیر و هدایایی به عباس پوریانی، ابلاغ قضایی جعفری نیز که از سوی رئیس قوه قضاییه نوشته شده بود به رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران تحویل داده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032145

وب گردی

وب گردی