کارخانه نوآوری تحول بزرگی است/برای افزایش پهنای باند درفشار هستیم

رئیس‌جمهور گفت: کارخانه نوآوری ایده‌های نو را مطرح می‌کند و یک تحول بسیار بزرگ است.

به گزارش گروه حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز( سه شنبه) در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی اظهار داشت: معمولا کارخانه هایی که ما افتتاح می کنیم یا کارخانه فولاد و مس است یا کارخانه پتروشیمی و نساجی و از این قبیل است. ما امروز وارد یک فاز نو و جدید شده ایم. این کارخانه با تمام کارخانه هایی که قبلا افتتاح می کردیم کاملا متفاوت است و کارخانه، کارخانه نوآوری است و این خیلی مهم است زیرا کارخانه نو آوری های قبلی را اجرا می کند. یعنی گام های گذشته و نتایج فعالیت های گذشته را به مرحله عمل در می آورد. اینجا جایی است که ایده های نو را مطرح می کند و کار و فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه خوبی اش این است که اینجا، نوآفرین ما و شرکت استارت آپ هستند و در کنار آن نیز گروهی هستند که به عنوان شتاب دهنده یاری اش می دهند، عنوان کرد: این دو با هم کار را برای اینکه در پیچ و خم های اداری نماند یا کمتر بمانند کار را پیش می برند. این یک تحول بسیار بزرگ است. البته این تحول بزرگ به زیرساخت، فرهنگ و همکاری نیاز دارد. همان هم آوایی که ما دیدیم اول هم فکری و بعد هم آوایی و بعد همکاری می خواهد. این سه باید در کنار هم قرار بگیرند تا ما را به نتیجه برسانند.

رئیس جمهور افزود: نکته جدیدی که یکی از دوستان در جلسه قبلی بیان کرد و برای من مهم بود این بود که ما معمولا در صنعت، فناوری و حتی علوم جدید معمولا دنباله رو هستیم. معمولا کشورهای پیشرفته گامی برداشته یا عملی انجام دادند و ما می خواهیم مشابه آن ها کاری را انجام دهیم و از آنها پیروی کنیم. در صنعت و فناوری های معمولی این چنین است اما اینجا ما می توانیم نوآوری ای داشته باشیم که دیگری انجام نداده باشد و ما اولین باشیم که این کار را انجام می دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه البته قاعده اش این است کسی که رساله PHD می نویسد باید ایده اش نو باشد، گفت: اولین بار است که این نظریه مطرح می شود و او در این تحقیق اش آن را به اثبات می رساند. ممکن است کسی اثبات او را قبول نکند اما به. هر حال او ایده جدیدی را مطرح کرده است. ما دراین زمینه و برخی زمینه ها می توانیم پیشتاز باشیم. ما می توانیم اولین فردی باشیم که ایده را مطرح کردیم و آن را به محصول قابل ارزیابی در بازار برسانیم و محصول را به بازار داخلی و خارجی عرضه کنیم که بسیار مهم است.

رییس جمهور با بیان اینکه افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام های خوبی برداشته است، تصریح کرد: ممکن است این گام ها کامل نباشد یا کمتر از انتظار نسل جوان ما باشد اما در عین حال حرکت بزرگی است که انجام شده است. شما اگر پهنای باند نداشتید اصلا این کارها امکان پذیر نبود. همه چیزهایی که امروز مورد بازدید ما در یک سالن قرار گرفت به نحوی به پیشرفت آی سی تی و پهنای باند و دسترس بودن متکی بود.

روحانی با بیان اینکه ما خیلی فشارها دیدیم تا بتوانیم این را در دسترس شما قرار دهیم و هنوز هم تحت فشار هستیم، تاکید کرد: بله،هر کار خوبی که ما انجام می دهیم ممکن است یک نقطه ضعفی هم داشته باشد. شما آزادراهی درست می کنید که شما را سریعتر به مقصد می رساند و به طور طبیعی سرعت شما بیشتر می شود. اگر در آن مسیر تصادف شود ماشین های بیشتری صدمه می بینند که در مقایسه با جادی عادی مشکلاتش بیشتر است. پس باید گفت آزادراه چیز بدی است؟

وی افزود: ما باید مشکلات را کاهش دهیم اما کار عظیمی صورت گرفته است. اینکه امروز شاهد کارخانه نوآوری هستیم و همه کنار هم نشستند خیلی مهم است. اینکه یکدیگر را بشناسیم و از هم کمک بگیریم اهمیت دارد. اشتراک مسئله بسیار مهم است. همان که در اصلاح دینی به ما گفتند در کار نیک یکدیگر را کمک کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: مهندسی ساختمان اولین فضا را برای همکاری به وجود می آورد. اگر این مهندسی پارتیشن پارتیشن بود خودش به گونه دیگری بود. در ژاپن سالن های بسیار بزرگ وجود دارد و با یک شیبی مدیریت در قسمت بالا می نشست و مدیر می توانست همه را ببیند. البته لازم نیست حتما با چشم دید. با کامپیوتر و مانیتور می توان شهر و کشور دیگر را دید. اما ساختمان می تواندبه ما کمک و یاری کند.

وی ادامه داد: دوستان گله کردند که برخی کارخانه ها در سنت هستند و از شرایط نو بی بهره اند. سیستم جدیدی که قرار است به وجود بیاید در ابتدا باید برای شناخت فضا و محیط جدیدش فرهنگ سازی شود. ما هنوز به اینترنت اشیاء نرفته ایم. قدیم که در روستایی آب بود هر کسی از آن سهم داشت و به آن تسوج می گفتند که بر مبنای ساعت بود، اما اکنون شکل تغییر کرده و آبیاری های نوین آمده است که چه زمانی و چگونه آب بدهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر وارد این مرحله شدیم که به تدریج گام ها را برداریم تحول جدیدی است،اظهار داشت: دنیای ما دنیای متفاوتی است و سبک زندگی تغییر کرده است. اوایل دهه ۷۰ که موبایل آمده بود فکر می کردند مسئولان رده بالا به جای بی سیم موبایل دست بگیرند و فکر نمی کردند موبایل به وسیله ای تبدیل شود که دنیا را تغییر دهد و دوست همراه از صبح تا آخر شب باشد.

وی تاکید کرد: یک صاحب جدید و دوست و یار جدید می تواند کمک کند و ممکن است ما را منحرف کند. به هر حال متحول شده است. اولین کار دولت این زیربناها بوده است.

کد خبر: 1032185

وب گردی

وب گردی