دولت باید هزینه تحقیقات و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را بپردازد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه در حوزه ساخت اینورتر و طراحی سلول‌های خورشیدی و سایر بخش‌ها  گام‌های بهتری را برداشته‌اند، گفت: مهم‌ترین کار در این حوزه این است که مجلس و دولت باید هزینه تحقیقات و آر اند دی را خودشان بپردازند چرا در همه جای دنیا هزینه آرندی و توسعه تحقیقات برعهده دولت است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه تلاش‌های زیادی در سراسر جهان در دهه‌های اخیر برای عملی کردن بهره‌وری از نور خورشید به عنوان انرژی‌های نو صورت گرفته و به کارگیری از صفحه‌های خورشیدی با توجه به مزایای فراوان آن می‌تواند بخشی از نیاز به انرژی را در جوامع بشری برطرف کند.

انرژی خورشیدی بدون ایجاد آلودگی با عمر زیاد، بی نیاز از نیروی متخصص و فناوری بالا، رایگان در دسترس همگان قرار دارد و مهم تر از همه موارد ذکر شده، سازگار با محیط زیست است، می تواند یک ظرفیت نهفته برای آغاز فصل جدیدی در عرصه تحول صنعتی، اقتصادی، رفاهی و اجتماعی کشور باشد.

صاحبنظران بر این باورند که این صنعت پاک جایگزین قابل اطمینانی برای سوخت‌های فسیلی و گره گشای بسیاری از چالش‌های منابع حیاتی و زیست محیطی در آینده است.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: امروزه بحث انرژی‌های نو در همه کشورها به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته به بحث مهمی بدل شده که در صدر دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است و به دلایل مختلف از جمله کاهش آلاینده‌ها و استفاده از انرژی‌های پاک و عاری از سوخت‌های فسیلی، مورد توجه قرار گرفته است.

صالحی با اشاره به محدود بودن تعداد شرکت هایی که فعالیت تخصصی در حوزه خدمات انرژی ارائه می دهند، افزود: به طور حتم توسعه این اقدامات علاوه بر مزیت‌های اقتصادی بنگاهی، در سطح ملی نیز کاهش شدت انرژی منافع قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

وی به افزایش میزان بهره وری استفاده از سلول‌های خورشیدی در ایران تأکید و تصریح کرد: هزینه راه‌اندازی سلول‌های خورشیدی در ایران هزینه بالایی دارد و این موضوع توجیه اقتصادی طرح را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: انجام طرح‌های دانش بنیان با کمک دانشگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها هزینه راه‌اندازی سلول‌های خورشیدی برای توجیه اقتصادی را تعدیل می دهد.

وی با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش بنیان در برخی از موضوعات از جمله پنل خورشیدی یا سلول‌های خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر ورود کرده‌اند گفت: برای اینکه بتوانیم در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته باشیم دولت و دانشگاه‌های کشور و افراد متخصص باید تمرکز اصلی خود را روی بحث آرندی و تحقیقات قرار دهند تا طرح‌ها و ایده‌های دانشگاهی خود را به ایده‌های صنعتی و تجاری‌سازی هدایت کنند. لذا در حوزه انرژی هم که جزء صنایع های تک است دانشگاه‌ها نقش قابل توجهی ایفا می کنند.

صالحی افزود: برای بقا و پایداری انرژی تجدیدپذیر نیازمند یکسری بنگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا بتوانیم این صنعت را توسعه دهیم. شرکت‌های دانش‌بنیان در انواع اقسام انرژی از جمله نفت و گاز و حوزه انرژی‌های نو نقش موثری داشتند. همچنین کشور ما در حوزه انرژی تجدیدپذیر پتانسیل بسیار قوی دارد و امروز ما می‌توانیم ادعا کنیم که گام‌های خوبی در این زمینه برداشتیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه ویژه‌ای در حوزه انرژی‌های نو دارد چرا که ما براساس برنامه ریزی انجام شده در مجلس باید سالیانه هزار مگاوات از برق کشور از محل انرژی نو تامین شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه در حوزه ساخت اینورتر و طراحی سلول‌های خورشیدی و سایر بخش‌ها گام‌های بهتری را برداشته‌اند اظهار کرد: برای بقای اینها باید سرمایه‌گذاری کرد. مهمترین کار در این حوزه این است که مجلس و دولت باید هزینه تحقیقات را خودشان بپردازند چرا در همه جای دنیا هزینه R&D و توسعه تحقیقات برعهده دولت است. متاسفانه در کشور ما همچنان هزینه آرندی بردوش شرکت‌ها است، بنابراین مجلس باید این موضوع را تصویب کند که هزینه آر اند دی را بپردازند یا از طریق مالیات مستهجل کند.

صالحی تأکید کرد: با توجه به شرایط موجود کشور و تشدید تحریم‌ها شرکت‌ها توان پرداخت را ندارند؛ برای اینکه شرکت‌ها روی پای خودشان بایستند؛ نیاز به حمایت اساسی دارند تا زمینه برای درآمدزایی و اشتغال فراهم شود. بنابراین اگر دولت هوشمندانه عمل کند و در این عرصه موفق خواهیم شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته مسیر توسعه را اشتباه رفتیم. دانشگاه‌ها توانایی این را دارند که پروژه‌های تحقیقاتی را تجاری‌سازی کنند. اگر دولت زمینه را ایجاد کند که پروژه های تحقیقاتی تبدیل به محصول شود به طوری یقین از تبدیل شدن پایان‌نامه و تحقیقات به رساله خارج خواهیم شد.هم اکنون تمام پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه خاک می خورد. دولت نباید با دانشگاه به صورت مستقیم پروژه ای را انجام دهد بلکه مابین صنعت و دانشگاه طرح‌ها را به ثمر برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1032202

وب گردی

وب گردی