گزارش‌نویسی اوج بلوغ یک خبرنگار است 

کارگاه گزارش‌نویسی دوره تربیت خبرنگاری ترنج با رویکرد موضوعات فرهنگی و اجتماعی و  با ارائه روح‌الله رجایی، مدرس روزنامه‌نگاری در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دوره تربیت خبرنگاری ترنج با آموزش اصول و شیوه گزارش‌نویسی پیگیری شد.

روح‌الله رجائی قائم‌مقام روابط عمومی هلال احمر در این جلسه به مرور اصول گزارش‌نویسی، انواع گزارش و اهمیت گزارش در فعالی رسانه‌ای پرداخت و با معرفی گزارش‌نویسی به عنوان اوج بلوغ خبرنگار، آن را مهم‌ترین و تأثیرگذارترین هنر یک خبرنگار دانست.

این مدرس روزنامه نگاری، یادگیری اصول گزارش‌نویسی را برای شروع کار گزارشگری لازم؛ اما ناکافی دانست و یکی از ملزومات گزارش‌نویسی را پرهیز از نگاه کلی نسبت به سوژه و پیگیری جزء به جزء آن عنوان کرد.

دبیر سابق گروه جامعه روزنامه همشهری، ادامه داد: برای تأثیر بیشتر در این مورد لازم است گزارشگر با ورود جزئی‌نگرانه به سوژه و طرح‌ریزی سناریو به کسب اطلاعات لازم برای نگارش گزارش اقدام کند.

رجائی دو ویژگی مهم گزارش‌نویس را شروع جذاب و پایان به‌یادماندنی معرفی کرد و از لزوم شناخت مخاطب برای نگارش گزارش تأثیرگذار گفت.

وی با تشریح مراحل نگارش گزارش، گردآوری اطلاعات، دسته‌بندی و اولویت‌بندی در آنها را اولین قدم برای گزارش‌نویسی در قالب‌های مختلف و متنوع دانست.

رجایی نگاه پرسش‌گرانه و تغییر زاویه دید نسبت به سوژه را مهم‌ترین رکن در نگارش گزارش تحقیقی دانست و با ذکر مثال‌های فراوان از تجربیات کاری خود، شرکت‌کنندگان را با تکنیک‌های کاربردی در گزارشگری آشنا کرد.

گفتنی است دوره تربیت خبرنگاری «ترنج» در هشت هفته با آموزش خبرنویسی، گزارش‌نویسی، مصاحبه، رسانه آنلاین، سوژه‌یابی و اصول نگارش در دو حوزه علمی و دانشگاهی و فرهنگی و اجتماعی در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042244

برچسب‌ها