اما و اگرهای کمبود پانسمان بیماران پروانه‌ای

مدیرعامل خانه «ای بی» گفت: حاضریم ارسال پانسمان‌ بیماران را به خود سازمان غذا و دارو بسپاریم و خودشان پاسخگوی این بیماران و خانواده‌هایشان باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، موضوع کمبود پانسمان‌های بیماران «ای بی» طی روزهای اخیر نگرانی‌های را برای این بیماران ایجاد کرده است، موضوع از آنجا شروع شد که سید محمد رضا هاشمی رئیس خانه «ای بی» از کمبود پانسمان این بیماران و واردات چمدانی این نوع ملزومات خبر داد؛ این موضوع واکنش سازمان غذا و دارو را در پی داشت و سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی این سازمان بلافاصله با ارائه توضیحاتی این خبر را تکذیب کرد.

این دو با حضور در برنامه رادیویی تهران کلینیک رادیو تهران در این زمینه به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

سید حمید هاشمی در رابطه با صحبت‌های صفوی که گفته وی را در رابطه با کمبود پانسمان ها تکذیب کرده بود گفت:
ما پانسمان را در سال ۹۵ و ۹۶ در اختیار بیماران قرار دادیم و در هر سال این پانسمان‌ها در 12 دوره به بیماران ارائه شد. اما متاسفانه در سال ۹۷ به‌خصوص در ماه‌های پایانی به مشکل برخوردیم، دو دوره در ابتدای سال و یک‌دوره در اسفند ماه فقط محصولات برای ما ارسال شد و در این بین دو دوره هم از شرکت دیگری برای ما پانسمان ارسال کردند، که نه تنها زخم بیماران بهبود پیدا نکرد بلکه دچار مشکل متعددی هم شد. چون پانسمان دارای لایه‌های زخیمی بود که این نوع ملزومات پانسمان مخصوص این بیماران نیست.

صفوی در این باره گفت: در سال ۹۷ که به مشکل برخوردند ، یک کمپانی همکاریش را با ایران قطع کرد و برای تامین این پانسمان‌ها با مشکلات و تلاش‌های فراوان توانستیم مقداری از پانسمان هارا فراهم کنیم. از سال ۹۸ بحث واردات و تامین این اقلام به اداره کل تجهیزات پزشکی واگذار شد.

وی گفت: در خصوص بودجه برای تامین پانسمان‌ها، همانطور که آقای هاشمی در جریانند معاون درمان پس از انجام مطالعات آماری را اعلام و ما به سازمان واردات منتقل می‌کنیم و تا امروز نزدیک به ۱۹ هزار پانسمان را در اختیار خانه ای بی قرار دادیم که و یک مرحله توزیع هم در آبان ماه انجام خواهد شد.

صفوی افزود: سال گذشته نیاز سالانه‌مان حدود ۶ هزار عدد پانسمان بوده است که الان بیشتر از ۵۰ درصد نیاز را تامین خواهیم کرد و امسال به مشکل جدی برنمی‌خوریم و کالا به اندازه کافی وجود دارد و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل خانه «ای بی» در پاسخ به سوالی در رابطه وضعیت پانسمان‌های بیماران گفت: ما باید برنامه‌ریزی کنیم حداقل نیاز برای یک ماه بیمار در اختیارش قرار گیرد. در سال ۹۵ و ۹۶ که پانسمان‌ها در اختیار ما قرار می‌گرفت حداقل این اطمینان را داشتیم که تا ۲۰ روز به‌طور حتم پانسمان بیمار تامین است. در سال گذشته فقط ۳ دوره پانسمان ارسال کردیم و به تعداد که آقای صفوی گفتند نبوده است چون یک دوره در فروردین ماه به ما تحویل داده شده است.

صفوی در رابطه با وجود تحریم‌ها و برنامه‌ریزی هایی برای نبود یا کمبود پانسمان ها افزود: امسال حدود ۱۸۹۰۰ عدد پانسمان تحویل بیماران داده‌ایم و تا پایان سال این مقدار به ۴۷۲۳۱ عدد پانسمان خواهد رسید. و نسبت به سال‌های گذشته افزایش خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: ما باید با همکاری خانه «ای بی» و معرفی کمپانی‌های دیگر که می‌توان از آنها بطور جایگزین این‌پانسمان ها استفاده کرد بتوانیم نیاز بیماران را رفع کنیم تا دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل خانه «ای بی» در واکنش به این سخن گفت: در سازمان غذا و دارو برای بیماران خاص حمایت زیادی انجام نمی‌گیرد و بودجه و آماری که مهندس صفوی اشاره کردند صحیح نیست.

وی گفت: ما حاضریم ارسال این پانسمان‌ها را به خود سازمان غذا و دارو بسپاریم و خودشان پاسخگوی این بیماران و خانواده‌هایشان باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042245

وب گردی

وب گردی