خشکسالی بلای جان فیل ها

خشکسالی تاکنون باعث مرگ بیش از 100 فیل در بوتسوانا شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دولت بوتسوانا اعلام کرد که بیش از 100 فیل طی دو ماه در پارک ملی چوبی این کشور به دلیل خشکسالی جان خود را از دست داده اند؛ این امر همچنین بر سایر حیوانات منطقه در حیات وحش نیز تأثیر گذاشته است.

چندین کشور آفریقای جنوبی در حال تحمل یکی از بدترین خشکسالی ها در دهه های اخیر هستند که ناشی از ماه ها درجه حرارت بیش از حد و باران نامنظم است.

خشکسالی باعث مرتب شدن چمنزارها و خشک شدن چاله های آب شده و بقای حیوانات را به طور فزاینده دشوار می کند.

وزارت محیط زیست بوتسوانا اعلام کرد که از ماه می تاکنون میزان وحشتناکی از مرگ و میر را در فیل ها و سایر حیوانات ثبت کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه ای با بیان این که 13 مرگ و میر فقط در این هفته ثبت شده، گفت: "تخمین زده می شود بیش از یکصد فیل تنها در دو ماه گذشته به طور طبیعی جان خود را از دست داده باشند."

در زیمبابوه نیز آژانس حیات وحش طی یک ماه گذشته حداقل 55 مورد مرگ فیل را به دلیل کمبود غذا و آب ثبت کرده است.

تحقیقات مقدماتی در بوتسوانا همچنین حاکی از آن است که برخی از فیل ها ممکن است در اثر سقط جنین جان خود را از دست داده باشند.

با توجه به خشکسالی شدید، دهان فیل ها در هنگام چریدن به خاک خود می خورد و در معرض اسپور باکتری های آنتراکس قرار می گیرند.

حیوانات همچنین در جستجوی مواد غذایی مسافت های طولانی را طی می کنند که برخی از آنها از گله رها شده و این امر به مرگ آنها ختم می شود.

آنتراکس نوعی بیماری عفونی است که به طور طبیعی در خاک یافت می شود. این بیماری عموماً توسط گیاهخواران منتقل می شود و یک دلیل شایع در مرگ و میر حیوانات وحشی و اهلی در سراسر جهان است.

وزارت محیط زیست گفته است که برای جلوگیری از شیوع این بیماری به حیوانات دیگر ، "لاشه های مرتبط با آنتراکس" سوزانده می شود.

این هشدار به مردم نیز داده شده که به هیچ وجه به لاشه حیواناتی که پیدا می کنند، دست نزنند و تنها محل آنها را به مقامات گزارش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042268

وب گردی

وب گردی