بیش از 60‌درصد کارآفرینان دنیا فارغ‌‌‌التحصیل رشته ارتباطات هستند/ گسترش علوم انسانی نقشی تعیین کننده در توسعه کشور دارد

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: بیش از 60‌درصد کسانی که جزو موفق‌‌‌ترین کارآفرینان و تاجران جهان هستند از فارغ‌‌‌التحصیلان رشته ارتباطات بوده یا در این حوزه فعالیت دارند.

محمد سلطانی‌فر عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم توجه لازم به حوزه علوم‌‌‌انسانی در کشور گفت: متاسفانه از گذشته تا به امروز، علوم‌‌‌‌‌ انسانی ما برگرفته از علوم غربی بوده و با توجه به اینکه کلیه شاخه‌های علوم انسانی بر همین منوال بوده توسعه این رشته ها را تقبیح کردیم؛ همچنین آن طور که باید، به حوزه علوم انسانی پرداخته نشده است و شاخه های زیر مجموعه این حوزه مثل علوم ارتباطات هم به این وضعیت دچار شدند.

وی تشریح کرد: ساختار اولیه ما در توسعه علوم انسانی، اسلامی‌‌سازی این علوم بود که چندان در این زمینه موفق نبودیم. بر همین مبنا فاصله‌‌‌ای که بین علوم انسانی ما و آنچه که در دنیا وجود داشت منجر به عقب ماندگی ما شد. در حال حاضر هم برای توسعه علوم انسانی در کشور علاوه بر تقویت حوزه‌‌‌های داخلی باید از کلیه دستاوردهای روز این علوم در دنیا بهره‌‌‌مند شویم.

سلطانی‌فر درباره بومی‌‌‌‌سازی علوم انسانی اظهار کرد: بومی کردن علم، روندی عمومی بوده در حالی که اسلامی‌‌‌سازی علوم انسانی، فراتر از بومی کردن آن است. بومی کردن علم در دانش‌‌های مختلف دیده می‌‌شود، حتی در صنایعی مانند خودرو و مخابرات نیز به نسبت اقتضائات کشور کوشش می‌‌شود تا آنها را بومی کنند؛ اما در علوم انسانی بومی کردن در درجه دوم اهمیت قرار می‌‌‌گیرد. آنچه در عرصه علوم انسانی اهمیت فراوان دارد، اسلامی کردن و به مفهوم بهتر، الهی کردن این علوم است. به عبارت واضح‌‌‌تر باید اهداف، راهکارها و چشم اندازهای این علوم را با توجه به اهداف دین تنظیم کرد.

معاون اسبق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره راهکارهای تقویت علوم انسانی در کشور خاطرنشان کرد: نیاز داریم تا کرسی‌‌‌های هم‌‌اندیشی‌‌‌‌‌های بسیاری در حوزه علوم ارتباطات و علوم انسانی داخل شکل دهیم تا نخبگان و اندیشمندان این حوزه بپذیرند که حوزه علوم انسانی جایگاه ویژه‌‌ای در آموزش عالی دارد. برای تحقق این امر باید تعاملات جهانی با دانشگاه‌‌های مطرح دنیا در حوزه علوم انسانی برقرار کنیم.

سلطانی‌فر درباره جایگاه علوم ارتباطات در حوزه علوم انسانی کشور تاکید کرد: بیش از 60درصد کسانی که جزو موفق‌‌‌ترین کارآفرینان و تاجران جهان هستند، از فارغ‌‌‌التحصیلان رشته ارتباطات بوده یا در این حوزه فعالیت دارند. در حال حاضر در حوزه علوم ارتباطات نظریه‌‌‌پرداز مناسب در کشور نداریم که با برگزاری همایش‌‌‌های مناسب و جلسات هم‌‌‌اندیشی می‌‌توانیم در این زمینه گام‌‌های استواری برداریم. یکی از عمده‌‌‌‌‌ترین دلایل ضعف ما در تربیت نظریه‌‌‌پرداز در حوزه علوم ارتباطات، ارتباط مستقیم این علم با فناوری‌‌‌های روز دنیاست که باید در این جهت هم به پیشرفت‌‌‌های لازم برسیم.

وی درباره جایگاه علوم انسانی در توسعه کشور تصریح کرد: امروزه حوزه علوم انسانی، علی‌رغم پیشرفت‌‌ها و دستاوردهای بی‌‌وقفه در علوم هسته‌‌ای، شبیه‌‌سازی و سلول‌‌های بنیادی، صنایع نظامی و علوم پزشکی در کشور ما از جایگاه شایسته‌‌‌ای برخوردار نیست. ضرورت دارد هر چه زودتر گام‌‌‌های عملی در جهت تقویت و اعاده اعتبار این حوزه برداشته شود. بدون تردید، آگاهی و درک درست و به‌موقع اقتصائات زمان مهم‌‌ترین عامل برای برنامه‌‌‌ریزی توسعه است. در صورتی که علوم انسانی‌شان حقیقت خود را در جامعه و در سامان نهادن کشور داشته باشد، می‌‌‌تواند نقش تعیین کننده خود را در دستیابی به توسعه پایدار نشان دهد. در صورتی که الزامات معرفتی علوم انسانی، به‌خصوص آنجا که با عمل در عرصه زندگی فردی و جمعی مرتبط می‌‌شود، رعایت شود، مرجع پاسخگویی به بسیاری از مسائل جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042482

وب گردی

وب گردی