آیا پروبیوتیک ها برای سیستم ایمنی مفید هستند؟

یکی از وظایف سیستم ایمنی بدن محافظت ما در برابر باکتری های مضر است. ارگانیسم های مفیدی که از آنها به عنوان پروبیوتیک یاد می کنیم از چند طریق در این امر نقش دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برخی مواقع باکتری های مفید (چه از طریق مواد غذایی و چه از مکمل ها) می توانند تهدیدی را برای میزبان ایجاد کنند.

یک جمعیت قوی از باکتری های مفید در روده به جمع آوری باکتری های مضر و جلوگیری از رشد آنها کمک می کند. علاوه بر این باکتری های پروبیوتیک می توانند بر فعالیت سلول های ایمنی بدن تنظیم التهاب و سیگنالینگ سلول به سلول تأثیر بگذارند.

یکی از راه های تقویت باکتری های سالم روده، خوردن غذاهایی مانند فیبر است. افزایش مصرف فیبرهای گیاهی از سبزیجات، میوه ها،حبوبات، غلات سبوس دار، آجیل و دانه ها نیز موثر است. برای جذب این فیبر نباید به یک منبع غذایی وابسته بود بلکه باید از انواع منابع آن ها را دریافت کرد.

راه دیگر برای تغذیه یک روده سالم، مصرف غذاها حاوی باکتری های مفید است که شامل مواردی مانند ماست، کفیر و سایر لبنیات است.

این تحقیق نشان داد که پروبیوتیک ها به عنوان باکتری های موجود در روده تاثیر زیادی بر فعالیت های سیستم ایمنی دارند.

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی‌بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید است.

منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند. اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)پروبیوتیک را اینگونه تعریف می‌کند: «پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود.» بر این اساس، باکتری‌های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند.

این ویژگی‌ها شامل رشد و بقای ارگانیسم‌ها در روند تولید محصول، نگهداری و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است. پروبیوتیک‌ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند، در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کنند. دوز پروبیوتیک مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم‌های موجود در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. پروبیوتیک‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبوتای روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042488

وب گردی

وب گردی