۸۸ درصد مرگ و میرهای کشور در اثر بیماری‌های غیر واگیر است

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: شمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار در کشور به بیش از ۸۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،دکتر سید جعفر تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در مراسم تجلیل از بهورزان نمونه در مشهد گفت: بیماری‌های واگیردار و مرگ‌های ناشی از آن در دهه‌های گذشته کاهش چشمگیر یافته اما در این مدت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر رشد صعودی داشته است.
دکتر سید جعفر تبریزی افزود: طبق ارزیابی‌ها در افزون بر یک دهه گذشته ۶۶ درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های غیر واگیردار بود که این رقم اکنون به بیش از ۸۸ درصد رسیده است.
وی با اشاره به نقش بهورزان در ارتقای شاخص‌های بهداشتی و اجتماعی کردن سلامت گفت: ایجاد اطمینان و آرامش به جامعه روستایی در عرصه سلامت مهم ترین دستاورد بهورزان در ارائه مراقبت‌های اولیه‌ بهداشتی به شمار می‌رود.

هم اکنون ۳۴ هزار بهورز در ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت در روستاهای کشور حضور فعال داشته و مراقبت های بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند

وی گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار، افزایش سن امید به زندگی از ۵۵ به ۷۶ سال، پوشش فراگیر واکسیناسیون، افزایش آمار زایمان سالم از ۵۰ به ۹۹ درصد، کاهش مرگ و میر نوزادان از ۳۲ نفر به ۹ نفر در هر صد هزار تولد زنده و کاهش مرگ و میر مادران از ۲۲۵ نفر به ۱۸ نفر در هر صد هزار تولد از دستاوردهای حوزه سلامت به شمار می‌رود که بهورزان در این میان نقش ارزنده ای داشته‌اند.
دکتر تبریزی افزود: هم اکنون ۳۴ هزار بهورز در ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت در روستاهای کشور حضور فعال داشته و مراقبت های بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.
وی با اشاره به پیشینه تاسیس خانه‌های بهداشتی و ارائه خدمات مراقبت های اولیه بهداشتی گفت: هم اکنون ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور زیرپوشش مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار دارند.
وی خطاب به بهورزان گفت: ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی هدیه بهورزان به جامعه روستایی است و شما توانستید پرداخت از جیب مردم را به حداقل برسانید و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی روستاها داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042544

وب گردی

وب گردی