زبان؛ معمار مغز آدمی

زبان و ارتباطات به اندازه غذا و آب برای انسان حیاتی هستند. ما برای تبادل اطلاعات، ایجاد روابط و مواردی از این قبیل به برقراری ارتباط احتیاج داریم و این امر به وسیله زبان انجام می‌شود. در ادامه به بررسی این که چگونه زبان در مغز تجلی ‌یافته و زندگی روزمره ما را شکل می دهد، خواهیم پرداخت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، همه ما با زبان مادری متولد می‌شویم و ممکن است در طول زندگی یک یا چند زبان دیگر را انتخاب کنیم که این امر راه را برای درک فرهنگ‌ها و تجربیات مختلف باز می‌کند.

زبان موضوعی پیچیده است که با موضوعات هویت، بلاغت و هنر در هم تنیده شده است. در اینجا سوالاتی از قبیل این که مرکز زبان در مغز کجاست و چندزبانه بودن چگونه بر روند ذهنی ما تأثیر می‌گذارد، پیش می‌آید. در این گزارش به بررسی پاسخ این سوال و مواردی دیگر خواهیم پرداخت.

چه چیزی زبان انسان را خاص می‌کند؟

«مارک پیج» از محققان دانشکده علوم زیست شناسی دانشگاه ریدینگ انگلستان در ژورنال آنلاین BMC Biology اعلام کرد که زبان انسان پدیده‌ای بی نظیر نسبت به حیوانات است.

حیوانات دیگر کدهای خاص خود را برای برقراری ارتباط (به عنوان مثال وجود خطر، تمایل به جفت گیری یا حضور مواد غذایی) دارند و چنین ارتباطاتی معمولاً اقدامات ابزاری تکراری فاقد یک ساختار رسمی که انسان ها هنگام بیان جملات از آنها استفاده می‌کنند، هستند.

این درحالی است که پیج معتقد است زبان انسان دو ویژگی متمایز دارد. زبان انسان «ترکیبی» است؛ به گونه‌ای که به گوینده اجازه می‌دهد افکار خود را در قالب جملات متشکل از موضوعات، افعال و اشیا بیان کند.

از طرفی «مرجع» است؛ به این معنی که گویندگان از آن برای تبادل اطلاعات خاص با یکدیگر در مورد افراد، اشیا، مکان یا اعمال استفاده می‌کنند.

منشاء و اهمیت زبان

ما به عنوان انسان‌های خردمند ابزارهای بیولوژیکی لازم برای گفتن سازه های پیچیده زبانی را داریم؛ مغز ما به اندازه کافی پیچیدگی دارد تا واژگان مختلف را ایجاد کند و نحوه استفاده از آن‌ها را نیز می‌داند.

گرچه هنوز مشخص نیست که اجداد انسان‌های مدرن برای اولین بار از کدام نقطه شروع به توسعه زبان گفتاری کردند؛ اما می دانیم که انسان‌های خردمند در حدود 150000-200000 سال پیش ظهور کرده اند؛بنابراین گفتار پیچیده حداقل به همان اندازه قدیمی است.

همچنین احتمالاً داشتن زبان گفتاری به نیاکان ما کمک کرده است که در مواجهه با مشکلات طبیعی، زنده مانده و شکوفا شوند.

پیج اظهار کرد که انسان‌ها با کمک این پیچیدگی زبانی می‌توانند در سطح فرهنگی، کسب دانش و تولید ابزار، پناهگاه، لباس و سایر موارد لازم برای بقا در زیستگاه‌های متنوع سازگار شوند.

مکان زبان در مغز

اما زبان دقیقا در کجای مغز انسان قرار دارد؟ تحقیقات، دو مرکز اصلی زبان را شناسایی کرده اند که هر دو در سمت چپ مغز قرار دارند.

این دو منطقه بروکا که وظیفه کارگردانی فرآیندهای منجر به گفتار و ورنیکه که نقش رمزگشایی گفتار را دارد نامیده می‌شوند.

اگر شخصی دچار آسیب در یکی از این مناطق شود، دچار اختلال در توانایی صحبت کردن و درک آنچه گفته شده می‌شود.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری زبان‌های بیشتر به خوبی تأثیر خود را بر مغز می گذارد و باعث افزایش اندازه و فعالیت برخی از مناطق مغز می شود.

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه لوند سوئد انجام شد، نشان داد که دانشجویان زبان دارای رشد در هیپوکامپ(ناحیه ای از مغز که با یادگیری و پیمایش مکانی همراه است)؛ همچنین در بخش هایی از قشر مغز یا دورترین لایه مغز بودند.

علاوه بر این، مطالعه‌ای که پیش از این انجام شد نشان داد که با یادگیری زبان‌های بیشتر به‌خصوص در دوران کودکی، مغز پردازش و حفظ اطلاعات را آسانتر انجام می‌دهد.

به نظر می‌رسد که یادگیری زبان باعث افزایش پتانسیل سلول‌های مغزی برای ایجاد سریع اتصالات جدید می‌شود. در حقیقت، محققان بین افراد دو یا چندزبانه و سلامت مغز آن‌ها ارتباط زیادی پیدا کرده‌اند.

به عنوان مثال، مطالعات متعدد نشان داد که افراد دو زبانه از مغز خود در برابر بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل محافظت میکند.

دانشمندان دانشگاه ادینبرو انگلستان و انستیتوی علوم پزشکی حیدرآباد هند، طی یک مطالعه با گروهی از افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل متوجه شدند که در افراد دارای زبان دوم زوال عقل به اندازه 4.5 سال به تأخیر افتاده است.

مطالعه دیگری که یافته های آن سال گذشته در مجله Neuropsychologia منتشر شد به این نکته توجه داشت که چرا دوزبانه بودن در برابر کاهش شناختی از انسان محافظت می‌کند.

دانشمندان معتقدند که صحبت کردن به دو زبان، به ایجاد لوب‌های زمانی داخلی مغز کمک می کند که در شکل گیری خاطرات جدید نقش اساسی دارند و هم ضخامت قشر مغز و هم چگالی ماده خاکستری را افزایش می‌دهد.

دوزبانه بودن مزایای دیگری از جمله آموزش مغز برای پردازش اطلاعات بهینه و در عین حال صرف منابع لازم برای کارهای مورد نظر را نیز دارد.

همچنین محققان دانشگاه مونترال کانادا دریافتند که دو زبانه ها در انتخاب اطلاعات مربوط و چشم‌پوشی از اطلاعاتی که منحرف کننده هستند به متخصص تبدیل می‌شوند.

چگونه زبان برداشت ما را تغییر می‌دهد

با وجود این، آیا دانستن زبان‌های مختلف تجربه ما از دنیای اطراف را تغییر می‌دهد؟

«فلورا لوئیس» روزنامه‌نگار طی مطلبی در نیویورک تایمز با عنوان «شکاف زبان» نوشت، تحقیقات نشان می‌دهد که زبان ما نه تنها در نحوه فکر کردن بلکه در نحوه درک و تعامل با جهان تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در مجله «Psychological Science» منتشر شد، نشان داد هنگام صحبت به زبان آلمانی، شرکت کنندگان تمایل به توصیف یک عمل در رابطه با یک هدف داشتند. به عنوان مثال «آن شخص به سمت آن ساختمان قدم می زند.» در مقابل، هنگام صحبت به زبان انگلیسی، معمولاً فقط به این عمل اشاره می کنند: «آن شخص در حال راه رفتن است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1042572

وب گردی

وب گردی