3 مجله علمی در واحد قم  منتشر می‌‌‌شود/ ایجاد سرای نوآوری تحقیقات آزمایشگاهی و مطالعات کارگاهی در دانشگاه

معاون علمی (آموزشی -پژوهشی) واحد قم گفت: 3 مجله علمی با موضوعات سیاسی، زیست‌‌‌شناسی و علوم انسانی داریم که به صورت فصلنامه و در قالب الکترونیکی منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

شهرداد دارابی معاون علمی (آموزشی -پژوهشی) واحد قم در گفت‌‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مجلات علمی و پژوهشی که در این واحد دانشگاهی منتشر می‌‌شود گفت: در حال حاضر، 3 مجله علمی با موضوعات سیاسی، زیست‌‌‌شناسی و علوم انسانی داریم که به صورت فصلنامه منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و دارای مجوز سازمان مرکزی است. درصددیم مجلات علمی در رشته‌‌هایی چون حسابداری، روان‌‌‌‌‌شناسی و حقوق هم ایجاد کنیم. کلیه مجلات واحد قم به صورت‌الکترونیکی منتشر شده و تعدادی هم به صورت محدود و در نسخ کاغذی منتشر می‌‌‌‌‌‌شود.

وی تشریح کرد: امسال، آیین‌نامه‌‌ای در حوزه نشریات علمی منتشر شد که از این زمان تغییراتی در زمینه انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی ایجاد شد. بر طبق این آیین‌‌نامه نشریات واحدهای دانشگاهی مختلف در دانشگاه آزاد باید بر این مبنا منتشر شوند. از جمله این تغییرات می‎توان به سردبیران نشریات علمی اشاره کرد که باید استاد تمام باشند. فرآیند ارزیابی رتبه نشریات نیز تغییر کرده است و این ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم و با توجه به معیارهای علمی مندرج در متمم این آیین‌‌نامه انجام خواهد شد.

معاون علمی (آموزشی -پژوهشی) واحد قم درباره شرایط اعضای هیئت تحریریه مجلات دانشگاهی اظهار کرد: شرایط اعضای گروه دبیران مجلات دانشگاهی نیز تغییر کرده است. تعداد اعضای هیئت تحریریه نیز باید حداقل 7 نفر با مرتبه علمی استاد (حداقل 60درصد اعضا) و دانشیار در رشته تخصصی مربوط به موضوع باشند. حداقل 3 نفر از اعضای گروه دبیران نشریه باید عضو هیئت علمی مؤسسه صاحب امتیاز و حداقل 50‌درصد اعضای گروه دبیران باید خارج از مؤسسه صاحب امتیاز باشند.

دارابی درباره تولید محصولاتی که منجر به خودکفایی در کشور می شود تصریح کرد: تولید کیتوسان یا زخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بند در مرکز رشد واحد قم از جمله محصولات خاصی بوده که در این واحد دانشگاهی تولید شده است. این زخم‌‌بند می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان جلوی خونریزی را بگیرد.

وی درباره طرح پایش و ماموریت واحد بندرعباس در نظام موضوعات گفت: با توجه به قابلیت زیارتی بودن شهر قم، بحث زیارت به عنوان یکی از موضوعات طرح پایش قرار گرفته است. به دلیل توانمندی که در زمینه صنعت فرش در واحد قم وجود دارد و تاسیس مدرسه عالی مهارتی فرش که در فضای خود دانشگاه راه‌‌‌اندازی شده است این دو موضوع به عنوان محور موضوعات ما در طرح پایش قرار گرفت. بر همین مبنا محور اصلی کلیه پایان‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌های تحصیلات تکمیلی در این دو موضوع تالیف خواهد شد.

معاون علمی (آموزشی -پژوهشی) واحد قم درباره طرح پویش و راه اندازی سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی تاکید کرد: براساس این طرح، بخش‌های صنعتی، دانشجویان را از ابتدای تحصیل بورسیه می‌کنند. بر همین مبنا دانشجو از روز نخست به طور هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان، تحصیل در دانشگاه و کارخانه را آغاز کرده و به این ترتیب فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلانی پرورش می‌‌‌یابند که همراه با تحصیل، مهارت‌‌‌های لازم را آموزش دیده و بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی توانایی لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: برای ایجاد سرای نوآوری، وجود مراکز رشد، شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان و شتاب دهنده‌‌‌ها، لازم و ضروری است؛ بنابراین بعد از ایجاد این شرایط با توجه به قابلیتی که در واحد قم وجود دارد می‌‌‌توان در حوزه‌‌‌هایی چون تحقیقات آزمایشگاهی و مطالعات کارگاهی سرای نوآوری با این موضوع تاسیس کرد تا دانشجویان همراه با تحصیل در این سرا، مشغول فعالیت شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042577

وب گردی

وب گردی