پژوهش علمی از ارکان اساسی توسعه است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید به جامعه بگوییم پژوهش علمی یکی از ارکان اساسی توسعه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن جوادی در آیین بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با محوریت «علم باز: علمی برای همه» که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: باید ببینیم چه مشکلاتی در فرهنگ ما وجود دارد که نتوانسته‌ایم علمِ باز را آن‌طور که باید و شاید دنبال کنیم. اگر بخواهیم ترویج علم را با موفقیت انجام دهیم، بستر فرهنگی کشورمان را خوب بشناسیم و اگر نیاز به تحول دارد، این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: کتاب خواندن مهم است و ما هم در وزارت فرهنگ، این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم؛ اما پژوهش علمی علاوه بر کتابخوانی، نیاز به تعلیم و آموزش دارد. فضای فرهنگی کشور باید پژوهش علمی را بپذیرد. گاهی سال‌ها پژوهش در عرصه پزشکی، با شعار فردی دچار تغییر می‌شود و آسیب‌های زیادی به پژوهش صورت‌گرفته وارد می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید اقدامات جدی انجام دهیم. بخشی از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی وزارت فرهنگ باید در خدمت پژوهشگران قرار بگیرد و شأن علمی پژوهشگران را وارد جامه کند‌. به‌طور مثال ساخت آثار سینمایی درباره پژوهشگران برجسته می‌تواند چنین موضوعی را محقق کند.

جوادی بیان کرد: باید به جامعه بگوییم پژوهش علمی یکی از ارکان اساسی توسعه است. مردم باید بدانند که حمایت از پژوهشگران ضروری است. یکی از مشکلات دیگر این است که کار جمعی در فرهنگ ما به‌سختی انجام می‌شود. باید این نکته را در مدرسه یاد بگیریم تا پژوهشگران ایرانی به‌صورت جمعی فعالیت کنند.

وی افزود: کار جمعی، نکات اخلاقی فراوانی نیز دارد که به نظر می‌رسد یاد نگرفته‌ایم. همچنین اعتبارات عمومی باید برای پژوهش‌های علمی صرف شود. برخی از مدیران بخش‌های بودجه‌ای به‌راحتی برای پژوهش‌ها، اعتبار اختصاص نمی‌دهند. البته در بسیاری از کشورها، اعتبارات عمومی به‌معنای اعتبارات دولتی نیست؛ بلکه از مسیر وقف یا موارد مشابه، اعتبارات را تامین می‌کنند.

جوادی یادآور شد: درباره کاربردی بودن علم، صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود؛ اما باید در نظر داشته باشیم کاربردی بودن علم، گاهی صد سال بعد مشخص می‌شود. می‌بینیم اندیشه یونانیان در علوم بعد از هزاران سال، نمود دارد.

وی ادامه داد: برخی هنگام فعالیت‌های پژوهشی، خساست به خرج می‌دهند که با روح علم سازگاری ندارد. در فرهنگ عمومی ایران، مشکل عمیقی وجود دارد؛ وقتی از مردم می‌پرسیم الگوی اخلاقی شما کیست؟ معمولا فردی منزوی، بی‌آزار و گوشه‌گیر را مثال می‌زنند؛ چراکه چندان به خیرِ عمومی توجه نمی‌کنیم، در حالی که افراد بسیاری به دیگران خیر می‌رسانند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ما از نظر زیرساختی برای پذیرش تکنولوژی‌های نوین دارد. متاسفانه ما فقط حدود هزار کتاب‌فروشی فعال در سراسر کشور داریم؛ کتابی که به‌صورت فیزیکی خرید و فروش می‌شود. اکنون در نظر بگیرید بسیاری از مردم در شهرها و روستاها، کار با اینترنت را بلد نیستند؛ چون به آنها یاد نداده‌ایم. برای ترویج علم باید به خاستگاه فرهنگی نیز توجه کرد و هم‌زمان، بنیان‌های فرهنگی را رواج داد.

جوادی در پایان گفت: ما هم مقصر هستیم؛ چراکه به فرزندان فشار می‌آوریم به دلیل اقتصاد رشته و شأن اجتماعی، به رشته‌های مهندسی و پزشکی روی بیاورند، در حالی که باید فشار را از روی جوانان برداشت تا کشورمان به‌درستی در مسیر تحقق علمِ باز گام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042603

وب گردی

وب گردی