رتبه نخست هوش مصنوعی به ایران رسید

بر اساس رتبه‌بندی جدید سایمگو ایران پیشتاز تولید علم در حوزه هوش مصنوعی در غرب آسیا شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هوش مصنوعی فناوری است که تاریخی غنی و داستان‌های طولانی در پس خود دارد. ماشین‌ها و مخلوقات مصنوعی باشعور، در افسانه‌های یونان باستان، حضوری پررنگ داشته‌اند و در عصر حاضر نیز روایت‌هایی از حضور ربات‌ها و اثرگذاری آن‌ها در زندگی انسان جالب است.دنیا در این حوزه به سرعت در حال رشد است. در ایران نیز اتفاقات خوبی با تکیه به توانمندی نیروی انسانی خلاق رخ داده است. جدیدترین رتبه بندی سایمگو خبرهای خوشی برایمان در این حوزه دارد و نشان می‌دهد مقام نخست حوزه هوش مصنوعی در غرب آسیا از آن ایران است.

نظام رتبه‌بندی سایمگو که از سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرده است، سالانه ۵ هزار مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی جهان را بر اساس عملکرد پژوهشی و میزان انتشار مقالات در مجلات معتبر جهانی ارزیابی می‌کند. سایمگو مؤسسات آموزش عالی را بر اساس شاخص‌هایی از جمله عملکرد تحقیقاتی، دستاوردهای نوآورانه، وب‌سایت دانشگاه و تأثیر اجتماعی رتبه‌بندی می‌کند.

دانشمندان ایرانی در سال 2018 به پیشرفت خود در این حوزه ادامه دادند. ایران میان 155 کشور جایگاه نهم را در این علم به خود اختصاص داده است.

به گفته مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در چند سال اخیر هوش مصنوعی با توسعه فناوری اطلاعات و اپلیکیشن‌های موبایل، اینترنت و همچنین ایجاد مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی، فروش‌های اینترنتی و بازی‌ها بازار بزرگ غیر سخت افزاری پیدا کرده است.

نیلی گفت: در حال حاضر پروژه‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها در راستای انجام فعالیت‌های هوش مصنوعی در کسب و کارهای جدید است و این موضوع یک جهش در کاربردهای هوش مصنوعی در کشور ایجاد کرده است.

فناوری هوش مصنوعی قرار است به کمک انسان بیاید. زندگی را برایمان آسان‌تر کند. در سلامت همچون یک مربی باشد. داده‌های کارخانه‌ها را تحلیل کند. سرعت رشد این فناوری نوید یک جهش علمی بزرگ را می‌دهد. در توسعه این فناوری نیز همچون حوزه‌های علمی دیگر نیاز به شکل گیری زیست بوم است. زیست بومی که در آن شرکت‌های دانش بنیان و سایر بازیگران با قدرت نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042606

وب گردی

وب گردی