بهره‌مندی 2هزار و 500 شرکت دانش بنیان از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه تسهیلات تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: حدود 2هزار و 500 شرکت دانش بنیان از تسهیلات صندوق نوآوری برخوردار شدند.

مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به اهمیت مالکیت دارایی‌های فکری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: حمایت از دریافت خدمات مالکیت فکری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان از خدمات جدید توانمندسازی در سال ۹۸ بودن و مربوط به حمایت از ثبت اختراع، نشان تجاری و طرح صنعتی در داخل و خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: در همین رابطه برای ثبت انواع دارایی‌های فکری، از جمله ثبت اختراع، نشان تجاری و طرح صنعتی، حمایت‌های بلاعوضی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهیم. همچنین برای ممیزی و ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری حمایت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. هدف از این خدمات، شناساندن اهمیت و ارزش دارایی‌های فکری به شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به آن‌ها در ثبت و حفاظت از این دارایی‌ها است.

شاوردی تأکید کرد: سقف و سهم حمایتی صندوق برای ثبت انواع مالکیت فکری متفاوت است، برای مثال برای ثبت اختراع داخلی 65 درصد هزینه‌ها تا سقف 1.5 میلیون تومان و برای ثبت اختراع خارجی 85 درصد هزینه‌ها تا سقف 170 میلیون تومان حمایت بلاعوض برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان برای ثبت نشان تجاری داخلی می‌توانند 65 درصد هزینه‌ها تا سقف 1 میلیون تومان و برای ثبت نشان تجاری خارجی 85 درصد هزینه‌ها تا سقف 50 میلیون تومان از حمایت بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: برای ثبت طرح صنعتی نیز در داخل کشور حدود 7 میلیون تومان و خارج از کشور تا سقف 42 میلیون تومان حمایت بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه خدمات مالکیت فکری صندوق از حدود چهار ماه پیش آغاز شده است، افزود تاکنون 45 شرکت دانش‌بنیان برای ثبت نشان تجاری و ثبت اختراع داخلی و خارجی درخواست خود را در سامانه غزال صندوق ثبت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از 4600 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 2 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان از خدمات توانمندسازی صندوق برخوردار شده‌اند.

وی از برگزاری نشست‌های مختلف برای آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با اهمیت دارایی فکری و حفاظت از این دارایی‌ها و نقش آن‌ها در حفظ و توسعه بازار شرکت خبر داد و گفت: تاکنون دو نشست تخصصی برای آشنایی با اهمیت مالکیت فکری و ثبت آن در حوزه سلامت و فناوری اطلاعات برگزار کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری دو نشست تخصصی دیگر با محوریت اهمیت دارایی و مالکیت فکری برای شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کنیم.

شاوردی به خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بازاریابی و توسعه بازار نیز اشاره کرد و گفت: صندوق به دنبال حمایت موثر از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است. در این راستا، صندوق برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی تا سقف 20 میلیون تومان و نمایشگاه‌های خارجی تا سقف 60 میلیون تومان حمایت بلاعوض در نظر گرفته است.
به گفته وی، تأمین فضای استقرار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز تأمین فضای برگزاری رویدادهای استارتاپی از دیگر خدمات صندوق‌ نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های فعال در عرصه فناوری و نوآوری است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در رابطه با ارائه خدمات برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه توسعه فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند، گفت: کالاها و خدمات دانش‌بنیان در 8 حوزه مختلف فناوری دسته‌بندی شده است و شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها پس از ارزیابی اولیه و تأیید دانش‌بنیانی، به صندوق نوآوری و شکوفای معرفی می‌شوند تا بتوانند از تسهیلات صندوق برای توسعه کالاها و خدمات خود بهره‌مند شوند. به علاوه صندوق در حوزه فناوری آینده مانند اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و... نیز برنامه‌هایی را در دست تدوین دارد.

وی با تأکید بر برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از توسعه محصولات دانش‌بنیان و ورود موفق این محصولات به بازار گفت: تسهیلات متنوعی متناسب با دوره عمر شرکت‌‌ها طراحی کرده‌ایم. صندوق تا 100 درصد هزینه‌های نمونه‌سازی را در قالب وام قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد، دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر سه ساله پرداخت می‌کند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجهیز کارگاه و آماده‌سازی خط تولید، طراحی صنعتی و تولید آزمایشی می‌توانند از تسهیلات قبل از تولید صنعتی با نرخ 11 درصد و دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر 5 ساله بهره‌مند شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان برای نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، نصب و راه‌اندازی تأسیسات زیربنایی و افزایش ظرفیت واحد صنعتی خود می‌توانند از تسهیلات تولید صنعتی با نرخ 11 درصد و دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر 7 ساله استفاده کنند.

وی در ادامه به تسهیلات لیزینگ و استصناع صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: این نوع تسهیلات با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و در این زمینه محدودیتی برای مشتریان حقیقی و حقوقی، دولتی و غیر دولتی و نیز نوع کالا و محصول دانش‌بنیان وجود ندارد.

شاوردی اضافه کرد: همچنین کمک هزینه تحقیق و توسعه را نیز در آینده نزدیک به شرکت‌های دانش‌بنیان دارای طرح‌های مزیت‌ساز و مسئله ‌محور ارائه خواهیم کرد.

کد خبر: 1042614

وب گردی

وب گردی