قلب هم قربانی ویپ شد

مطالعه جدید نشان داد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی (یا ویپ)ممکن است به قلب آسیب برساند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید دانشمندان مشخص کرده است که دستگاه های Vaping و مواد شیمیایی موجود در آن ها که اخیرا به طور فزاینده ای در بین نوجوانان مورد استفاده قرار گرفته است، به سیستم قلبی - عروقی آسیب رسانده و باعث افزایش نگرانی در مورد صدمات و مرگ و میر ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی شده است.

طبق آخرین یافته های این پژوهش که در ژورنال تحقیقات قلب و عروق منتشر شده، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده در ماه گذشته اعلام کرده بود که میزان «شیوع صدمات ریه» مربوط به سیگارهای الکترونیکی به شدت افزایش یافته است.

نویسنده ارشد این تحقیق «لورن ولد» از دانشگاه ایالتی «اوهایو» در این باره نوشت: سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین، ذرات، فلز و طعم دهنده ها هستند و تنها بخار آب بی ضرر را شامل نمی شود.

"مطالعات آلودگی هوا نشان می دهد که این ذرات ریز وارد گردش خون می شوند و تأثیری مستقیم بر قلب دارند. داده های مربوط به سیگارهای الکترونیکی نیز همین نتایج را تایید می کنند.

ولد در این رابطه گفت: نیکوتین که در تنباکو نیز یافت می شود، باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود اما سایر ترکیبات استنشاق شده از تبخیر سیگارهای الکترونیکی می توانند منجر به التهاب ، استرس اکسیداتیو و جریان خون ناپایدار شوند.

به عنوان مثال ، ذرات اولتراسین از جمله شرایط دیگر با ترومبوز، بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا ارتباط دارد.

سیگارهای الکترونیکی همچنین حاوی فرمالدئید هستند که به عنوان یک عامل ایجاد کننده سرطان طبقه بندی شده اند و در آزمایشاتی که روی موش های صحرایی انجام شده با ضربان قلب همراه بود.

علاوه بر این تقریباً هیچ چیز در مورد خطرات احتمالی جانبی که عوامل طعم دهنده ای مانند طعم نعنا، شیرینی یا میوه هایی مانند انبه یا گیلاس بر سلامت انسان دارند، هنوز به صورت کامل شناخته نشده است.

محققان نوشتند: "در حالی که گفته می شود بیشتر این طعم دهنده ها به صورت خوراکی، عوارض جانبی و ضرر زیادی ندارند اما از اثرات سیستمیک آنها در اثر استنشاق، اطلاعات کمی وجود دارد."

برای ارزیابی تأثیرات احتمالی بر روی سیستم قلبی و عروقی سیگارهای ویپ، ولد و همکارانش یک بررسی منظم از ادبیات پزشکی انجام دادند که به دلیل جدید بودن استفاده از سیگار الکترونیکی هنوز به نتیجه خاصی نرسیده و ناقص است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042656

وب گردی

وب گردی