مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 20 آبان

«دانشگاه‌ها؛ میزبان مستند‌های جنجالی،  اجرای طرح رتبه بندی معلمان دو هفته پس از تصویب در هیئت وزیران و به رسمیت نشناختن اساسنامه دانشگاه پیام‌نور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 20 آبان به شرح زیر است:

دانشگاه‌ها؛ میزبان مستند‌های جنجالی

خبرنگار فرهیختگان در این گزارش، 5 مستند اکران شده دانشگاهی را از ابتدای ترم بررسی کرد. همیشه جای اکران مستندهایی که به هر دلیل نمی‌توانند در سال‌های ابتدایی تولیدشان، از رسانه ملی پخش شوند، در سالن‌های آمفی‌تئاتر دانشگاه‌ها است؛ شاید به خاطر حضور دانشجویان می‌طلبد تا مستندهای جنجالی اولین اکران‌شان را در دانشگاه‌ها داشته باشند. البته این منظور همیشه میسر نمی‌شود و هستند مستندهایی که هیچ‌گاه اجازه اکران حتی در چنین فضایی پیدا نمی‌کنند، اتفاقی که دیگر به امری طبیعی در حوزه اکران مستندهای دانشگاهی تبدیل شده، تا جایی که هر ساله حتما خبری از ممانعت اکران مستندی در فضای دانشگاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. از جمله مستنداتی که اخیراً در دانشگاه‌های بزرگ کشور اکران شده‌اند می‌توان به شورش علیه سازندگی، امیدی‌ه، ایکسونامی، آسوده بخواب کوروش و تهران دمشق اشاره کرد.

دکتر طهرانچی: حذف کاغذی پایان‌نامه‌ها افراط است

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این عنوان روزنامه فرهیختگان با اشاره به حذف پایان‌نامه‌های کاغذی اظهار کرد: مهم‌تر از بحث الکترونیکی شدن پایان‌نامه‌ها و حذف کاغذ از این فرآیند این است که سامانه‌هایی داشته باشیم که پایان‌نامه در یک سیستم به صورت الکترونیک از روز اول بارگذاری شود که در دانشگاه آزاد اسلامی این فرآیند در سامانه پژوهشیار صورت می‌گیرد. امروز همه دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تمامی صفر تا 100 کار را از بارگذاری پروپوزال تا تصویب آن در سامانه پژوهشیار انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر توجه به میراث مکتوب در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «اینکه به‌طور مطلق گفته شود، هیچ چیزی(پایان‌نامه)کاغذی نباشد، به نظر من افراط در مقابل تفریط است. حتی در طرف مقابل اینکه پایان‌نامه‌ها ده‌ها جلد چاپ شود، باز هم افراط است. کتابخانه‌های کاغذی در دانشگاه‌ها حائز اهمیت هستند، حتی کشورهایی که در بحث حفظ محیط‌‌ زیست و تولید کاغذ بسیار حساس‌تر از ما(ایران) هستند، به سرعت به این قضیه ورود نکرده‌اند. برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا این است که در فرآیندی، آن بخش از رساله‌هایی که در خور توجه هستند، به‌عنوان میراث مکتوب باقی بماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر حفظ شان زبان فارسی و زبان علم در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه یکی از اشکالات موجود این است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاغذی که چاپ می‌شوند، جز خود فرد و کتابخانه هیچ کس به آنها نگاه نمی‌کند.

اساسنامه دانشگاه پیام‌نور را به رسمیت نمی‌شناسیم

ابراهیم سوزنچی، معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در این عنوان روزنامه فرهیختگان، درباره پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور توضیحاتی داد و گفت: «شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه فعلی دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. اساسنامه ابتدایی دانشگاه پیام‌نور در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، بنابراین طبق آن اساسنامه، دانشگاه پیام‌نور فقط باید در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش می‌کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام‌نور بعدها اساسنامه دانشگاه را در نهادهایی به جز شورا اصلاح کرد و طبق آن اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی‌ارشد و دکتری کرد. صحبت اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این بود که دانشگاه باید اساسنامه خود را در این شورا مصوبه می‌کرد و درحال حاضر شورا اساسنامه فعلی را به رسمیت نمی‌شناسد و باید اساسنامه در شورا تایید شود.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 20 آبان به شرح زیر است:

در طرح ساماندهی دانشگاه‌ها هیچ رشته تحصیلی حذف نمی‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این عنوان روزنامه آفرینش، با بیان اینکه در طرح ساماندهی مراکز دانشگاهی کشور نسبت به تفویض برخی از اختیارات به روسای دانشگاه‌های مادر پیش‌بینی‌های مطلوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: در طرح ساماندهی دانشگاه‌ها هیچ رشته تحصیلی حذف نمی‌شود و فقط درصورتی‌که ادغام مراکز علمی به افزایش کیفیت دانشگاه منجر شود، برخی مؤسسات و مراکز آموزش عالی با یکدیگر ادغام خواهند شد.

اجرای طرح رتبه بندی معلمان دو هفته پس از تصویب در هیئت وزیران

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این عنوان روزنامه آفرینش به تشریح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پرداخت و گفت: اعتبار طرح رتبه بندی معلمان پیش‌بینی‌شده و به‌محض اینکه آیین‌نامه آن به تصویب هیات وزیران برسد ظرف یکی دوهفته پس از تصویب اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: طرح رتبه‌بندی از اولویت‌های کاری وزارت آموزش‌وپرورش است و همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند. اعتبار این طرح پیش‌بینی‌شده و به‌محض اینکه آیین‌نامه آن به تصویب هیات وزیران برسد ظرف یکی دوهفته پس از تصویب اجرا می‌شود. آیین‌نامه این طرح در هیات دولت در حال بررسی و در کمیسیون اجتماعی ایرادات آن رفع شده است. سه جلسه در این مورد برگزار شده است و مباحث آن جلسات به نتیجه رسید. اکنون کار رتبه‌بندی تمام ‌شده و در دستور دولت قرارگرفته است. با قول مساعد دولت به‌سرعت در دستور برای اجرا قرار خواهد گرفت‌.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042678

وب گردی

وب گردی