ساخت دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی معده با هزینه یک‌دهم شیمی‌درمانی

داروی موثر در درمان سرطان معده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد ساخته شد.

فرهنگ تیرگیر عضو هیئت علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد ساخت داروی ضد سرطان گفت: دومین علت مرگ و میر در جهان سرطان است؛ این بیماری مسئول مرگ 9.6میلیون نفر در جهان در سال 2018 بوده و این در حالی است که حدود 70‌درصد مرگ و میر ناشی از سرطان نیز در کشورهای غیر صنعتی اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های زیادی که محققان طی چند سال گذشته انجام داده‌اند، تحقیقات در مورد راهکارهای مفید و کاربردی برای درمان سرطان هنوز مشکلی جدی است. تولید فاکتورهای ضد سرطان جدید مدت زمان طولانی است که در حوزه تحقیقاتی سراسر دنیا بسیار فعال است و تلاش زیادی روی محصولات طبیعی به دلیل کمترین عوارض جانبی آنها انجام شده است.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با بیان این که سلول‌های سرطانی در همه انواع درمان سرطان از جمله شیمی درمانی از بین می‌روند اضافه کرد: علاوه بر این، انواع سلول‌های سالم همچنین همراه با مرگ سلول‌های سرطانی کشته می‌شوند و این می‌تواند به عوارض جانبی درمان سرطان منجر شود که باعث عدم موفقیت درمان شده و در نهایت مرگ بیمار را به همراه خواهد داشت.

او ادامه داد: چندین مورد از عوارض جانبی این درمان‌های پزشکی شامل خستگی، علائم مانند آنفولانزا، کم‌خونی، مشکلات لخته شدن خون، نوتروپن، التهاب، سرطان‌های ثانویه، مشکلات دستگاه گوارش، تغییر پوست، تغییر وزن، ریزش مو، کلیه و مثانه است.

تیرگیر توضیح داد: در این تحقیق دو داروی ساخته شده از اسکلت ساختاری آمینواسیدها به عنوان ترکیبات بیولوژیک و سازگار با بدن انسان برای تثبیت گروه عاملی حلقوی ۲و۵- دی کتو بی پیرازین‌ها به عنوان گروهای عاملی شاخص در از بین بردن سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد ساخته شد.

اودر پاسخ به این سوال که این دارو تجاری سازی شده یا خیر توضیح داد: هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده است. داروی موثر بر درمان سرطان معده پس از دو سال تست‌های بالینی روی سلول‌های سرطانی و پاسخ آن نشان داد که سلول‌های سرطانی را از بین برده و هیچ آسیبی به سلول‌های سالم معده نمی‌زند. همین موضوع این امید را ایجاد کرد که در مرحله بعد بتوانیم وارد درمان کیس‌های انسانی شویم.

او اضافه کرد: این موضوع یک اتفاق نوین پزشکی بود و برای رسیدن به بحث درمان سرطان انسان باید یک سری تست‌های بالینی را با انستیتو پاستور ایران انجام دهیم که در حال رایزنی با مسئولان آن هستیم.

عضو هیئت علمی واحد شهرکرد با بیان این که ایده از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد مطرح شد تاکید کرد: این دارو نمونه خارجی نداشته و بومی شهرکرد است.

او در خصوص هزینه‌های ساخت این دارو نیز صحبت به میان آورد و گفت: ساخت این دارو و تست‌های بالینی آن حدود 20 میلیون هزینه برد که قسمت اعظم آن مربوط به تست‌های بالینی یعنی اندازه‌گیری دارو و اثر آن بر سلول‌های سرطانی بود.

تیرگیر تاکید کرد: با توجه به این که این دارو بومی خود دانشگاه است، قیمت آن یک‌دهم قیمت داروی شیمی درمانی فعلی برای درمان سرطان است و با این اوصاف هزینه بسیاری کمتری برای مردم خواهد داشت.

او درباره تاثیرات این داروها نیز گفت: تاثیرات این داروها روی ساختار و عملکرد آنزیم های کیموتریپسین، تریپسین و پروتئیناز که نقش اصلی را در هضم و جذب پرتئین در بدن دارند، انجام شد و نهایتا روی سلول‌های سرطانی معده مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته عضو هیئت علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد نتایج گزارش این تحقیق در مورد داروی اول سنتزی در مجله Journal of Molecular Liquids از انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر ۵ به چاپ رسیده است. داروی دوم نیز در حال بررسی در مجله Journal of Controlled Release است.

او تاکید کرد: این دارو در حال ثبت در سازمان غذا و دارو است. البته برای وارد شدن به سبد دارویی جامعه نیاز به ادامه تحقیقات به صورت جامع‌تر و روی نمونه‌های موجود زنده شامل حیوانات بزرگتر است که البته نیاز به حمایت مالی بیشتر دارد.

صادق فرهادیان همکار طرح و عضو هیئت علمی گروه بیو‌شیمی دانشگاه شهرکرد و مدیر‌عامل شرکت سانا زیست پرداز مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره این دارو گفت: آنالیز MTT داروی سنتزی روی سلول‌های سرطانی معده انسان حاکی از این است که داروهای ساختگی ضمن از بین بردن سلول‌های سرطانی هیچ گونه سمیتی برای سلول‌های زنده نداشته و این می‌تواند گامی بزرگ در جهت استفاده از این دارو در درمان سرطان معده باشد.

او تاکید کرد: نتایج نشان می‌دهند که ژن‌های درگیر در فرایند مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی که در معرض غلظت‌های مختلف داروها قرار گرفتند، نسبت به سلول‌های سالم در معرض دارو، افزایش چشمگیری دارند.