مجله تخصصی نانو در واحد کرمانشاه منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود / پرورش گل محمدی  از طریق کشت بافت در مرکز رشد دانشگاه

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمانشاه گفت: یک مجله ISI با موضوع نانو داریم که به زبان انگلیسی و به صورت فصلنامه منتشر می شود و هنوز موفق به دریافت مجوز وزارتین نشده است. این مجله به صورت الکترونیکی منتشر شده و تعداد محدودی هم در نسخ کاغذی منتشر می‌‌شود. 

علی مهراس مهرابی معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمانشاه در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مجلات علمی که در این واحد دانشگاهی منتشر می‌‌‌شود گفت: در حال حاضر یک مجله ISI با موضوع نانو داریم که به زبان انگلیسی و به صورت فصلنامه منتشر می شود و هنوز موفق به دریافت مجوز وزارتین نشده است. این مجله به صورت الکترونیکی منتشر شده و تعداد محدودی هم در نسخ کاغذی منتشر می‌‌شود.

وی تشریح کرد: درصددیم تا در حوزه رشته‌‌‌‌های میان رشته‌‌‌ای، مهندسی مواد و کشاورزی هم مجلاتی را منتشر کنیم. با توجه بخشنامه جدید وزارت علوم مبنی بر استاد تمام بودن مدیر مسئول و سردبیر شرایط به نوعی سخت‌‌‌تر می‌‌‌شود که به دلیل جوان بودن دانشگاه آزاد تحقق این امر به نوعی سخت و غیر ممکن خواهد بود.

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمانشاه در ادامه درباره قوانین جدید در حوزه انتشار مجلات دانشگاهی خاطرنشان کرد: امسال، آیین‌نامه‌‌ای در حوزه نشریات علمی منتشر شد که از این زمان تغییراتی در زمینه انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی ایجاد شد. بر طبق این آیین‌‌نامه نشریات واحدهای دانشگاهی مختلف در دانشگاه آزاد باید بر این مبنا منتشر شوند. از جمله این تغییرات می‎توان به سردبیران نشریات علمی اشاره کرد که باید استاد تمام باشند. فرآیند ارزیابی رتبه نشریات نیز تغییر کرده است و این ارزیابی از طریق سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم و با توجه به معیارهای علمی مندرج در متمم این آیین‌‌نامه انجام خواهد شد.

مهراس مهرابی درباره شرایط اعضای هیئت تحریریه مجلات دانشگاهی اظهار کرد: شرایط اعضای گروه دبیران مجلات دانشگاهی نیز تغییر کرده است. تعداد اعضای هیئت تحریریه نیز باید حداقل 7 نفر با مرتبه علمی استاد (حداقل 60درصد اعضا) و دانشیار در رشته تخصصی مربوط به موضوع باشند. حداقل 3 نفر از اعضای گروه دبیران نشریه باید عضو هیئت علمی مؤسسه صاحب امتیاز و حداقل 50‌درصد اعضای گروه دبیران باید خارج از مؤسسه صاحب امتیاز باشند.

وی تصریح کرد: کلیه مقالاتی که در مجله ISI واحد کرمانشاه منتشر می‌‌‌شود برگرفته از نوشته‌‌های استادان دانشگاه‌‌‌های داخل و خارج از کشور است که تاکنون با کشورهایی چون استرالیا و دیگر کشورها در زمینه پذیرش مقالات علمی و دانشگاهی، همکاری‌‌هایی داشتیم.

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمانشاه درباره تولید محصولات دانش‌‌‌بنیان در مرکز رشد واحد کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر، پروتکل کشت گل محمدی را داریم که برای اولین‌‌‌‌بار در کشور انجام می‌‌‌شود. در این روش، تعداد انبوهی گل محمدی در آزمایشگاه پرورش یافته بعد به مزرعه انتقال می‌‌‌‌یابد و به جای قلمه زدن؛ از طریق کشت بافت تکثیر می‌‌‌شود که مجوزهای آن صادر شده است. تولید پرینتر سه بعدی از دیگر محصولات مرکز رشد ما است که نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده و در مرحله تجاری‌‌سازی قرار دارد.

مهراس مهرابی گفت: میله گردهای کمپوزیتی از دیگر محصولات مراکز رشد ما محسوب می‌‌‌شود که نمونه اولیه آن ارائه شده و به زودی می‌‌‌‌تواند وارد عرضه در بازار شود. با توجه به وارداتی بودن این محصول، تولید انبوه و صادرات آن نه تنها منجر به خودکفایی در کشور خواهد شد بلکه سبب ارزآوری و مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

وی درباره ارائه محصولات دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان واحد کرمانشاه در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه تصریح کرد: کلیه محصولات دانش‌‌‌‌‌بنیانی که در مرکز رشد کرمانشاه موفق به تولید آن شدیم از جمله گل محمدی، پرینتر سه‌‌‌‌بعدی، میله گردهای کمپوزیتی در نمایشگاه فناورانه دانشگاه آزاد که در آذرماه و به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌‌شود، ارائه خواهد شد.

معاون علمی(آموزشی-پژوهشی) واحد کرمانشاه درباره طرح پایش و ماموریت این واحد دانشگاهی در نظام موضوعات تاکید کرد: براساس این طرح، بخش‌های صنعتی، دانشجویان را از ابتدای تحصیل بورسیه می‌کنند. بر همین مبنا دانشجو از روز نخست به طور هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان، تحصیل در دانشگاه و کارخانه را آغاز کرده و به این ترتیب فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلانی پرورش می‌‌‌یابند که همراه با تحصیل، مهارت‌‌‌های لازم را آموزش دیده و بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی توانایی لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت.

وی یادآور شد: اقتصاد مرزی با توجه به شرایط جغرافیایی واحد کرمانشاه به عنوان ماموریت دانشگاهی ما در طرح پایش تعیین شده است. اما با توجه به پتانسیل مناسبی که واحد کرمانشاه در حوزه معدن، کشاورزی و دامداری دارد این موضوعات هم به سازمان مرکزی پیشنهاد شده تا بعد از تایید در طرح پایش استان کرمانشاه قرار بگیرند.

مهراس مهرابی درباره طرح پویش و راه‌‌اندای سرای نوآوری متذکر شد: براساس این طرح، بخش‌های صنعتی، دانشجویان را از ابتدای تحصیل بورسیه می‌کنند. بر همین مبنا دانشجو از روز نخست به طور هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمان، تحصیل در دانشگاه و کارخانه را آغاز کرده و به این ترتیب فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلانی پرورش می‌‌‌یابند که همراه با تحصیل، مهارت‌‌‌های لازم را آموزش دیده و بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی توانایی لازم برای ورود به بازار کار را خواهند داشت. با توجه به ظرفیتی که در استان وجود درصددیم تا در زمینه صنایع غذایی نیز سرای نوآوری متناسب ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042693

وب گردی

وب گردی