برگزاری دهکده دیابت در پارک لاله تهران/ نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود بی‌خبرند

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه  حدود 5 میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند گفت: تنها ۶ درصد از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاع دارند و آن را کنترل می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، فرزانه شکیبافر، مدیر بخش آموزش و برنامه های حمایت از بیمار شرکت نوونوردیسک پارس در آستانه برگزاری دهکده دیابت در تهران گفت: این دهکده امسال ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه در پارک لاله برگزار می‌شود که افتتاحیه این دهکده چهارشنبه ۲۲ آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۹ خواهد بود و در روز پنج شنبه و جمعه دهکده از ۱۱صبح تا ۱۸ دایر است.
وی با اشاره به اینکه این دهکده به مناسبت روز جهانی دیابت و با هدف پیشگیری و کنترل این بیماری برگزار می شود، گفت: ۱۴ نوامبر تولد کاشف انسولین است و به همین مناسبت در جهان روز دیابت برگزار می‌‌شود.

بر اساس آخرین آمار فدراسیون بین المللی دیابت حدود ۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند وحدود نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند


مدیر بخش آموزش و برنامه‌های حمایت از بیمار شرکت نوونوردیسک ادامه داد: در این دهکده بخشی برای مراجعه کننده ها در نظر گرفته شده تا قند آنها اندازه‌گیری شود و افرادی که در معرض خطر باشند به آنها اطلاع داده خواهد شد همچنین برای دیابتی‌ها معاینه رایگان چشم و پا انجام می‌گیرد چرا که درگیری سلول های عصبی از عوارض دیابت است و می‌تواند روی عصب چشم و پای بیماران اثر گذارد.
شکیبا فر با اشاره به اینکه غرفه‌ای نیز برای آشپزی و طرز تهیه غذای سالم برای بیماران دیابتی در این دهکده برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های برگزاری دهکده دیابت جهت پیشگیری و کنترل این بیماری بسیار موثر است.


وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار فدراسیون بین المللی دیابت حدود ۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند گفت: این در حالی است که حدود نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و آنهایی نیز که خبر دارند، اکثرشان دیابت را کنترل نمی کنند و تنها ۶ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی داشته و آن را کنترل می‌کنند.
این متخصص تغذیه گفت: بر خلاف اینکه اکثر افراد تصور می کنند دیابت یک بیماری ارثی است این موضوع صحت ندارد و حتی دیابت نوع یک که از کودکی بروز می‌یابد هرچند که قابل پیشگیری نیست ولی نوعی بیماری خود ایمنی و نه ارثی محسوب می‌شود.

فقط ۶ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی داشته و آن را کنترل می‌کنند


مدیر بخش آموزش و برنامه‌های حمایت از بیمار شرکت نوونوردیسک گفت: دیابت نوع ۲ به شدت وابسته به سبک زندگی فرد است و در صورتی که فرد تحرک داشته باشد و غذاهای سالم استفاده کند چاقی از او دور خواهد شد و در نتیجه از ابتلا به دیابت نیز مصون می ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042720

وب گردی

وب گردی