۴۲۵ میلیون نفر در جهان دیابتی هستند

معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: جمعیت دیابتی‌های جهان هم اکنون ۴۲۵ میلیون نفر است که این رقم تا سال ۲۰۴۵ به ۶۲۹ میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی رضا مهدوی به مناسب فرا رسیدن هفته ملی دیابت گفت: شیوع دیابت به خاطر کم تحرکی و چاقی روزافزون در جوامع در حال رشد است و می توان گفت به همین تعداد نیز افراد دارای اختلال قند ناشتا داریم که در شرایط پیش دیابت هستند. در ایران ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت و ۱۸ درصد جمعیت نیز پره دیابتی هستند که معادل ۷ تا ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت ادامه داد: افراد پیش دیابتی قند خون‌شان نرمال نیست، اما در حد دیابتی ها نیستند، تعداد زیادی از این افراد به دلیل سبک غلط زندگی در سال های آینده به دیابت دچار می شوند.

معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: نامگذاری روزی به نام روز دیابت، از سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون دیابت انجام شد و هر سال متناسب با شرایط، یک شعار برای این روز انتخاب و توصیه هایی نیز اعلام می شود. سال گذشته و امسال شعار «دیابت و خانواده» انتخاب شد، زیرا نقش خانواده در شناسایی، پیشگیری و کنترل دیابت بسیار اهمیت دارد. دیابت بیماری واگیر نیست، اما یکی از عوامل خطر دیابت سابقه خانوادگی است. زیرا اگر کسی در خانواده فردی دارای دیابت نوع ۲ دارد، احتمال دیابتی شدنش بیشتر است.

بی خبری ۵۰ درصد مردم دنیا و ۲۵ درصد ایرانی‌ها از بیماری دیابت‌شان

مهدوی گفت: بهترین مداخله در کنترل دیابت برای همین افراد در معرض خطر است. این افراد یا تازه دیابتی شده اند یا در معرض ابتلا به دیابت هستند، زیرا قند خون بالایی ندارند، بنابراین می توان با مداخله از تشدید بیماری در آنها جلوگیری کرد. در ایران ۲۵ درصد افراد از دیابت خود خبر ندارند که این رقم در دنیا ۵۰ درصد است. در منطقه آسیای غرب و شمال آفریقا نیز، ۶۰ درصد افراد از دیابت خود بی اطلاع هستند.

فرد دیابتی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد

وی گفت: اگر فردی در خانواده خود بیمار دیابتی دارد، باید گوش به زنگ باشد و عوامل خطر و پیشگیری را بشناسد. فرد دیابتی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد. برخی کارها را انجام دهد و برخی کارها را انجام ندهد. در رژیم غذایی وی کربوهیدرات ها، چربی، پروتئین، قند، میوه و سبزی باید به طور مناسب و مطابق تجویز مصرف شود. این فرد همه جور غذا می تواند مصرف کند منتها باید اندازه آن را رعایت کند.

رژیم غذایی یک فرد دیابتی سالم تر است

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت افزود: البته باید گفت بقیه افراد جامعه هم باید از رژیم غذایی یک فرد دیابتی پیروی کنند، زیرا رژیم غذایی او مناسب تر و سالم تر است. خانواده باید محیط مناسبی را برای مراقبت از بیمار دیابتی فراهم کند.

وی درباره نقش آموزش عمومی به خانواده هایی که بیمار دیابتی دارند گفت: افسردگی ناشی از بیماری های مزمن در افراد دیابتی بیشتر بروز می کند، بنابراین خانواده ها نباید به بیمار دیابتی زیاد سخت بگیرند. خانواده باید بیمار دیابتی را درک و با او همکاری کنند.

مهدوی ادامه داد: طبق مطالعات ما سه چهارم افراد دیابتی در ایران از بیماری خود باخبرند و عمده آنها درمان می شوند، اما کنترل مطلوب و موثر فقط برای ۳۶ درصد دیابتی ها اتفاق می افتد که مطابق با همه جای دنیاست.

کنترل مطلوب ۴۳ درصد دیابتی‌های کشور در سال گذشته

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته ۴۳ درصد دیابتی ها کنترل مطلوب در کشور داشتند. کنترل این بیماری در ایران از متوسط کشوری بالاتر است. نقش آموزش مداوم و متناسب با شرایط بیمار بسیار موثر است. بیمار دیابت باید یک سری مسائل را جدی بگیرد.

وی ادامه داد: مساله آموزش باید وارد خدمات به بیمار دیابتی شود. در طرح تحول سلامت همه برنامه ها در بسته خدمت ادغام شد. در تیم مراقب بیمار دیابت حداقل باید یک پرستار، یک متخصص تغذیه و یک پزشک حضور داشته باشند.

مدیر برنامه کشوری دیابت ادامه داد: یک سری برنامه ها برای توانمندسازی مراقبان سلامت و بهورزان شامل مجموعه ای از اطلاعات مفید و عملی برای دیابتی ها در دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر در مرحله آموزش و اجراست. البته از قدیم یک دوره آموزش برای مربیان سلامت با سطح سواد پنج کلاس به بالا داشته ایم که شناسایی علائم دیابت، چگونگی درمان، پیشگیری از پیشرفت بیماری با فواصل مناسب مراجعه به مراکز در آنها گنجانده شده است. این افراد آموزش ها را به صورت آبشاری به بقیه انتقال می دهند.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت افزود: اطلاعات خوبی از پرونده الکترونیک سلامت به دست آورده ایم و این پرونده به ما در پیشبرد برنامه ها خیلی کمک کرده است. امیدواریم که خدمات در این پرونده طی سال های آینده تکمیل تر شود.

وی با اشاره به جلسه ای که در ریاست جمهوری در همین ارتباط برگزار شد، گفت: در این جلسه به تشریح برنامه ای پرداختیم که برای سازمان های بیمه گر و سازمان های مردم نهاد تدوین شده که آموزش دیابت را سازماندهی می کند و مطابق آن آموزش وارد خدمات می شود تا بیماران دیابتی برای مقابله با بیماری خود توانمند شوند. بیماری دیابت مانند فشار خون نیست که با کاهش مصرف نمک و مصرف دارو مهار شود. دیابت نیازمند مشارکت جدی بیمار با تیم درمانگر است. بیمار دیابت باید دانش لازم را برای درست زندگی کردن داشته باشد.

کمک به مهار دیابت نوع ۲ با ۷ درصد کاهش وزن

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت گفت: باید باورهای غلط مردم درباره دیابت اصلاح شود. با وجود اینکه بار بیماری دیابت پیش رونده است، اما با کنترل دقیق می توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. به ویژه در جمعیتی که تازه دیابتی شده اند می توان پیشگیری کرد و بیماری را به تعویق انداخت.

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: اگر یک فرد دیابت نوع ۲ داشته باشد و یا تازه دیابتی شده باشد، می تواند با ۷ درصد کاهش وزن و فعالیت بدنی ۱۵۰ دقیقه ای در هفته با شدت مناسب، مشکل بیماری اش را تا حدود زیادی کاهش دهد.

مهدوی گفت: تغذیه و فعالیت بدنی مناسب حتی برای کسانی که انسولین می زنند و دارو مصرف می کنند نیز می تواند به میزان زیادی نیاز بیمار به دارو را کم کند. هر یک جلسه ورزش ۲۴ تا ۴۸ ساعت نیاز به دارو را در بیمار کم می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042791

وب گردی

وب گردی