روان‌‌شناسی حلقه اتصال بین تمامی رشته‌‌هاست

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: روان‌‌شناسی حلقه اتصال بین تمامی رشته‌‌هاست از حقوق تا معماری این علم جاری و اثرگذار بوده و بزرگترین خیانت نسبت به این علم، کشاندن آن به پزشکی و توجه به درآمدزایی است.

فریبرز باقری عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دلایل ضعف علوم انسانی در کشور گفت: نبود نظریه‌‌‌پرداز و وجود مترجم به جای مولف، وجود مبلغ به جای محقق و نبود محققی که تحقیق کرده و نتایج تحقیقات خود را به صورت نظری ارائه کند. عدم انجام ابزارسازی مناسب از مهم ترین دلایل ضعف علوم انسانی در کشور است.

وی تشریح کرد: روان‌‌شناسی در مسائل اجتماعی، سیاسی و تقریبا در کلیه امور جاری است اما متاسفانه قدرت حل مسئله برای روان‌‌‌شناسان وجود ندارد. روان‌‌‌‌شناسان اگر کاری بخواهند انجام دهند در نهایت ارائه مشاوره در رسانه‌‌‌های مختلف است که به طور شایسته و درخور، توانایی انجام این کار وجود ندارد تا در جنگ نرم بتوانیم در مقابل هجمه‌‌‌‌های جریان‌‌‌ساز در جامعه یا اندیشه‌‌‌‌هایی که کشور را به دو دسته پولدار و فقیر تقسیم کرده قدرت ابزارسازی و حل مسئله داشته باشیم.

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در ادامه درباره جایگاه روان‌‌‌شناسی در علوم انسانی خاطرنشان کرد: روان‌‌شناسی حلقه اتصال بین تمامی رشته‌‌هاست از حقوق تا معماری این علم جاری و اثرگذار بوده و بزرگترین خیانت نسبت به این علم، کشاندن آن به پزشکی و توجه به درآمدزایی است. با توجه به قابلیت اتصال بین رشته‌‌‌ها، جایگاه روان‌‌‌شناسی مشخص و تعیین شده است و نباید به سمت و سوی دیگری کشیده شود.

باقری درباره دلایل عدم گرایش نخبگان به رشته‌‌‌های علوم انسانی تصریح کرد: عدم ورود نخبگان به رشته‌‌‌‌‌های علوم انسانی به دلیل شرایط فکری و فرهنگی بوده که متاسفانه در جامعه امروز حاکم است. از گذشته تا امروز دانش آموزان برتر وارد رشته‌‌های ریاضی و تجربی می‌‌شدند و این باور وجود دارد که صرفا دانش آموزان ضعیف وارد رشته‌‌‌های انسانی می‌‌شوند. در شرایطی که اینطور نیست. در حقیقت عدم اشتغال مناسب و بازار کار پایدار برای فارغ‌‌‌التحصیلان علوم انسانی و نبود نگاه صحیح به این رشته‌‌ها منجر به جذب حداکثری در دیگر رشته‌‌ها شده است.

وی تاکید کرد: عدم حمایت از رشته‌‌‌های علوم انسانی و این تفکر غلط که رشته‌‌‌‌‌‌های این حوزه در سطح پایینی قرار دارند و رشته‌‌‌های پزشکی و برخی از رشته‌‌‌های خاص تنها جایگاه مناسب و مشخصی دارند منجر به ایجاد دلسردی در میان فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان این رشته شده است. اصلاح این تفکر، نیازمند توجه مسئولان امر است تا بتوانیم با فرهنگ‌‌‌‌سازی صحیح در جامعه، این دیدگاه نادرست را تصحیح کرده و در مسیر تقویت رشته‌‌های علوم انسانی و تربیت نظریه‌‌‌‌پرداز گام برداریم.

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: متاسفانه دانشگاه‌‌‌‌‌‌های ما ارتباطی با جامعه ندارند و پایان‌‌‌نامه و رساله‌‌‌های دانشجویی در مسیر حل مسائل جامعه قرار ندارند و به دور از این فضا تالیف می‌‌شوند. هر موقع جامعه و دانشگاه یکی شدن و دانشگاه تبدیل شد به مکانی برای حل مسئله، دانشگاه به رشد و تعالی رسیده و روان‌‌شناسی هم رشد می‌‌‌کند.

باقری درباره اسلامی‌‌سازی علم روان‌‌شناسی اظهار کرد: نظریات تاثیر بسیاری در تولید و محتوا دارند. بر همین مبنا، اسلامی‌‌‌سازی علم روان‌‌‌شناسی و تقویت ایدئولوژی اسلامی در این علم جایگاه ویژه‌‌‌ای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اسلامی‌‌‌سازی علم روان‌‌‌شناسی به معنای ساختن علم اخلاق و احکام در روان‌‌‌شناسی نیست. هر کس چنین تصوری داشته باشد اشتباه کرده اما نیازمندیم تا مبانی فکری هستی شناسی و انسان شناسی را بازنگری کنیم و نظریاتی را تولید کنیم که مبتنی بر مبانی متافیزیک اسلامی باشد.

وی گفت: کلیه نظریاتی که امروز در علم روان‌‌شناسی استفاده می‌‌کنیم مبتنی بر نگرش ماتریالیست زیستی و متافیزیک بوده و متاسفانه قبله علمی ما کشورهای غربی و آمریکا شده است. کلیه نظریات روان‌‌‌شناسی برای انسان اراده قائل نیستند که این متون در دانشگاه‌‌‌های ما تدریس می‌‌شود این در شرایطی است که در عرصه سیایی شعار مرگ بر آمریکا سر می‌‌دهیم اما در عمل نظریات اندیشمندان آنها را به خورد دانشجویان می‌‌‌دهیم و انتقاد به دوگانگی جوانان داریم.

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: برای تقویت رشته‌‌های علوم انسانی و تربیت نظریه پرداز در این حوزه، باید مسئولان امر توجه بیشتری به حوزه علوم انسانی داشته باشند و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت این علوم را مورد توجه قرار دهند و وزارت علوم از علوم انسانی دفاع کند و سازمان نخبگان به دنبال نخبه‌‌های علوم انسانی هم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042800

وب گردی

وب گردی