ارسال بیش از 500 اثر به جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی

دبیر اجرایی جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی گفت: ۵۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد، ۶۴ درصد آثار در حوزه تالیف و ۳۶ درصد در حوزه ترجمه بودند.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عادل تقوی در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که صبح امروز در ساختمان جهاد دانشگاهی‌ برگزار‌‌ شد، اظهار‌ کرد: بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی فعالیت خود را با اعلام فراخوان در اردیبهشت ماه در سطح دانشگاه و حوزه‌های علمیه آغاز کرد. ۵۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. ارزیابی آثار هم‌زمان با دوران تحصیل دانشجویان یا طلاب در‌۶ گروه اصلی آغاز شد.

وی ادامه داد: فرآیند داوری در ۴ مرحله صورت می‌گیرد، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، استادان و برخی برگزیدگان ادوار گذشته به ارزیابی آثار کمک می‌کنند. آثار پس از داوری به ۶ گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، پزشکی و دامپزشکی منتقل می‌شوند. در‌برخی گروه‌ها علاوه بر افزایش کمّی آثار شاهد افزایش کیفی آثار بودیم.

دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: هفت اثر به عنوان آثار برگزیده و ۱۴ اثر به عنوان شایسته تقدیر شناسایی شدند که در‌ مراسم اختتامیه ۲۸ آبان که در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

وی بیان کرد: تقدیر از دانشجویان اهل قلم، مؤلف و مترجم از بخش‌های اصلی جشنواره به شمار می‌رود. تقدیر استاد خادم کتاب از برنامه‌های جانبی این جشنواره به شمار می‌رود. در این دوره از استاد سید مصطفی محقق داماد تقدیر خواهد شد.

تقوی افزود: بحث تقدیر از ناشران آثار دانشجویی از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره به‌شمار می‌رود، در بحث حمایت از آثار دانشجویی، ناشران نقش پررنگی دارند. بسیاری از دانشجویان که در این جشنواره شرکت کردند به اصطلاح نوقلم هستند یعنی اولین آثار خود را تألیف کرده ‌و نویسنده یا مترجم حرفه‌ای به‌شمار نمی‌روند. این جشنواره به آن‌ها کمک خواهد کرد که آثار آنان با کمک ناشران به حوزه نشر راه یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب در فضای فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: نشست‌های تخصصی در غالب نشست‌های فصل سخن در راستای نقد کتاب‌های علوم انسانی از جمله‌ برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود، جلساتی با حضور دانشجویان و استادان برگزار و کتاب ها مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. تاسیس باشگاه کتابخوانی فرزندان جهادگران از جمله دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی در هفته کتاب به‌شمار می‌رود.

دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال دانشجویی با اشاره به جزئیات آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره گفت: ۵۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد، ۶۴ درصد آثار در حوزه تالیف و ۳۶ درصد در حوزه ترجمه بودند. ۸۷ درصد آثار از دانشگاه‌های دولتی ۱۰ درصد از دانشگاه آزاد و ۳ درصد آثار از سایر دانشگاه‌ها بود. همچنین ۸۵ درصد مولفان را آقایان ۲۵ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دادند.

وی‌ ادامه داد: ۶۴ درصد دانشجویان در مقطع دکتری، ۲۵ درصد در مقطع ارشد و ۱۱ درصد در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند که در این جشنواره آثار خود را ارائه کرده‌اند.

تقوی بیان کرد: موضوعاتی متناسب با نیاز‌های‌کشور در این جشنواره پیش‌بینی می‌شود، همچنین آثاری که در این حوزه تالیف می‌شود مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. ظرفیتی در حوزه رسانه در حوزه علمی و اجرایی وجود دارد، با توجه به نیاز جامعه و اتفاقاتی که در حوزه رسانه افتاده است، باید بتوانیم بستری فراهم کنیم تا آثار بهتر شناسایی شود و دانشجویان نیز بتوانند در این حوزه آثار خود را تولید کنند.

وی‌افزود: فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، تولید ملی و حمایت از کالای ایران از جمله موضوعات ویژه کتاب سال دانشجویی به شمار می‌رود. در صورتی که آثار ویژگی‌های نشر کتب که در‌ وزارت ارشاد تعریف شده را داشته باشد و بتواند مجوز رسمی را کسب کند، می‌تواند به صورت الکترونیک نیز ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042827

وب گردی

وب گردی