پیشی‌گرفتن دانشگاه‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های صنعت برق

مدیر گروه پژوهشی تجهیزات خط و پست پژوهشگاه نیرو به همکاری گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان با مراکز رشد پژوهشگاه نیرو اشاره کرد و گفت: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌ها وارد فاز رقابتی شدند به طوری که دانشگاه‌ها در رقابت با این شرکت‌ها برنده هستند و طرح‌های مستمری را به سرانجام رسانده‌اند.

مجتبی گیلوانژاد مدیر گروه پژوهشی تجهیزات خط و پست پژوهشگاه نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز،اظهار کرد: تغییرات فناورانه از طریق نوآوری در دنیای کنونی از یک سو و لزوم این تغییرات پرشتاب در محصولات و فرآیندها از سوی دیگر، شرایطی را به وجود آورده است که نوآوری‌های فناورانه به عنوان مهم‌ترین عامل رقابت‌پذیری در

سازمان‌های امروزی نمود پیدا کند. امروزه دستیابی به نوآوری‌های فناورانه از طریق تحقیق و تو سعه با توجه به گستردگی و بین رشته ای بودن علوم، کاری بسیار دشوار است.

وی تصریح کرد: در بخش شناسایی حوزه های فناورانه محدودسازی‌های جریان خطا، کاربردها،اجزاء و زیر سیستم های فناوری مورد نظر مشخص می‌شود. این امر با استفاده از درخت فناوری صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه گروه خط پست طرح‌های مهمی را در راستای توسعه صنعت برق و تحقق اهداف چشم انداز 1404 در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: این گروه پیشرفت‌های حاصله که در صنعت برق در کل دنیا اتفاق می‌افتد را شناسایی و براساس آن سند راهبردی توسعه فناوری‌های پروژه محدودسازهای جریان خطا حالت جامد را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم که با توجه به توانمندی‌های موجود در پژوهشگاه نیرو و شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه آزمایشگاهی آن را تولید کنیم.

گیلوانژاد ادامه داد: پروژه برزگ دیگری نیز به تازگی استارت زده شده است که این طرح با حمایت شرکت توزیع نیروی برق تهران در حال انجام است. که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود. این برق‌رسانی مثل برق رسانی DC به صورت یکسو عمل می‌کند. این را باید یادآور شد که شبکه برق‌رسانی کشور با AC جریان متناوب است.

عضو کمیته مطالعاتی پست‌های فشار قوی (SC B۳) سیگره ایران با بیان اینکه این نوع برق‌رسانی در سطوح شبکه توزیع فشار متوسط و ضعیف به تازگی در دنیا مطرح شده است و ما در دنیا در این زمینه پیشگام هستیم.

وی افزود: قصد نداریم که پروژه‌ها صرفا تحقیقاتی باشد بلکه سعی داریم که در کنار آن مشکلات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ را در حوزه برق‌رسانی به مشترکین برطرف کنیم.

گیلوانژاد ادامه داد: با استفاده از برق‌رسانی DC سطح مقطع حدود یک دهم کاهش می‌یابد در این صورت حجم ، وزن سیم و قیمت کاهش خواهد یافت. بنابراین با این طرح می‌توانیم مشکل برق‌رسانی در تهران بزرگ را برطرف کنیم. برآورد ما این است که در یک بازده زمانی 8ماهه پروژه را به اجرا برسانیم.

وی با اشاره به اینکه طرح برنامه‌ریزی کلان توسعه شبکه برق در افق 1415 به کارفرمایی شرکت توانیر انجام می شود گفت: هدف اصلی ما این است که طرح کلان را برای کل ساختار برق اعم از نیروگاه، شبکه انتقال، برنامه ریزی توسعه شبکه را در گام 5 ساله به شکل الگوریتم بهینه سازی توسط تیم حوزه اقتصاد بازار برق انجام خواهیم داد.

گیلوانژاد با اشاره به پیشرفت 50 درصدی این طرح گفت: در این پروژه محدویت‌های مختلف و تامین آب و زیست محیطی و برق و غیره لحاظ شده تا بتوانیم یک برنامه جامع را در اختیار وزارت نیرو قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در سند راهبردی توسعه فناوری طراحی شبکه توزیع برق کلانشهرها دو تا پروژه را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم. یکی از طرح‌ها در خصوص برآورد قیمت خسارت خاموشی در شبکه های توزیع برق که به دانشگاه تبریز و تهیه دستورالعمل طراحی شبکه های توزیع کلانشهرها به دانشگاه صنعتی شاهرود واگذار شده است. همچنین پروژه برق رسانی DC نیز با جهاد دانشگاهی علم و صنعت انجام می‌شود که در این زمینه دانش فنی و ساخت نمونه آزمایشگاهی ترانسفورماتور حالت جامد تهیه شده که در رده ولتاژ توزیع برق ساخته خواهد شد.

گیلوانژاد به همکاری گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان با مراکز رشد پژوهشگاه نیرو اشاره کرد و گفت: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌ها وارد فاز رقابتی شدند به طوری که دانشگاه‌ها در رقابت با این شرکت‌ها برنده هستند و طرح‌های مستمری را به سرانجام رسانده‌اند.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1042828

وب گردی

وب گردی