آموزش مهارتی با ممنوعیت به‌کارگیری استادان بازنشسته کمرنگ می‌شود

رئیس دانشکده فنی وحرفه‌ای انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه با تصمیمی که سازمان مدیریت امور اداری کشور درزمینه ممنوعیت به کارگیری استادان بازنشسته اتخاذ کرده، آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد.

اردشیر عبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی دانشکده فنی‌و‌حرفه‌ای انقلاب اسلامی اظهار کرد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در حوزه روابط بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها گام‌های موثری برداشته است، ما در چند سال اخیر از کشور‌های عراق، لبنان و آلمان بازدید کرده‌ایم، امیدواریم این تعاملات در آینده نزدیک ادامه داشته باشد.

وی افزود: تعدادی از دانشجویان عراقی سال آینده در حوزه‌های مختلف مهارتی در دانشکده فنی‌وحرفه‌ای انقلاب اسلامی مشغول به تحصیل خواهند شد.

رئیس دانشکده فنی‌وحرفه‌ای ‌انقلاب اسلامی با اشاره به موفق نبودن برخی دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و روی آوردن به تحصیل در دانشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: ما نمی‌توانیم برای این موضوع تدابیری در نظر بگیریم، این امر در چارچوب اختیارات ما نیست؛ زیرا ما به عنوان مصرف کننده در چرخه مصرف قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: قطعاً کارشناسان مرتبط در حوزه آموزش پرورش باید برای این موضوع راهکار در نظر بگیرند. استعداد‌یابی باید در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان متناسب با علاقه و مهارت هر شخص در نظر گرفته شود. مسئولان باید به بخش آموزش جهت دهند، درصورتی که دانش‌آموزان هنرستان‌ها با علم،‌ علاقه و آگاهی به رشته تحصیلی خود وارد رشته مورد علاقشان شوند، در این صورت فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای توانمند‌تر خواهند شد.

صنعت و دانشگاه نیاز‌های یکدیگر را در توسعه علم درک کنند

رئیس دانشکده فنی‌و‌حرفه‌ای انقلاب اسلامی درباره چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه دارند، گفت: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه در بحث فناوری، تجهیزات، ماشین آلات و تکنولوژی‌های روز مطرح می‌شود، صنعت به واسطه نیازی کسب درآمد در عرصه تجارت، سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهد. دانشگاه‌ها این امکان را ندارند که تجهیزات را پا به پای صنعت به روزرسانی و محصولات جدید را خریداری کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که صنعت و دانشگاه بتوانند نیاز‌های یکدیگر را در توسعه علم درک کنند، فاصله میان صنعت و دانشگاه کمتر خواهد شد. خوشبختانه دانشجویان در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به واسطه آموزش‌های استادان، معمولاً کارآمد و آچار به‌دست هستند و می‌توانند در حوزه کسب کار وارد شوند. ادعا می‌کنیم که ییش از 80 درصد دانشجویان دانشکده فنی انقلاب‌اسلامی با مهارت‌هایی که در دانشگاه فرا گرفته‌اند، در جامعه مشغول به کار هستند. دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نسبت به سایر دانشگاه‌ها توانسته است ارتباط بهتری با صنعت برقرار کند، حضور دانشجوها در صنعت نیز می‌تواند این ارتباط را نزدیک‌تر کند.

عبدی با اشاره به تاثیر آموزش‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در جذب دانشجویان گفت: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک نظام پیوسته است. آموزش و پرورش از هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای شکل می‌گیرد، هنرجویان در هنرستان‌ها سه سال دوره آموزشی تخصصی را فرا می‌گیرند و وارد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند؛ در دوره تحصیلی مقطع کاردانی فوق دیپلم این رشته را در چهار ترم تحصیلی تکمیل می‌کنند و به عنوان تکنیسین وارد بازار کار خواهند شد. به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت دانشگاه فنی‌وحرفه ای نیاز به بازاریابی یا جذب دانشجو ندارد.

وی با اشاره به راهکارهایی در راستای ارتقای علمی دانشجویان دانشگاه فنی انقلاب گفت: متناسب با نظام آموزشی که در وزارت آموزش پرورش تحت عنوان نظام 3-3-6 شکل گرفت، تمامی سر فصل‌های آموزشی رشته‌ها در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در مهرماه 98 بازنگری شده است و در حال اجراست، دانشجویان در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته می‌توانند ادامه تحصل بدهند.

آموزش مهارتی با ممنوعیت به‌کارگیری استادان بازنشسته کمرنگ می‌شود

رئیس دانشکده فنی‌وحرفه‌ای انقلاب اسلامی با اشاره به چالش‌هایی که برای مهارت آموزی دانشجویان وجود دارد، اظهار کرد: تعداد ناکافی استادان آچاربه‌دست و ماهر یکی از چالش‌های سیستم آموزشی ما به شمار می‌رود، متاسفانه با تصمیمی که سازمان مدیرت امور اداری کشور درزمینه ممنوعیت به کارگیری استادان بازنشسته اتخاذ کرده؛ معضل بزرگی برای دانشگاه‌های مهارتی ایجاد شده است، وقتی نتوانیم در سیستم آموزشی از علم و مهارت استادان بازنشسته بهره‌مند شویم، قطعاً آموزش مهارتی نیز کمرنگ‌تر خواهد شد. در گذشته این محدودیت وجود نداشت و بیشتر استادان پیشکسوت و بازنشسته دانشگاه و هنرستان‌ها فنی‌وحرفه‌ای به راحتی می‌توانستند فارغ‌التحصیلان کارآمد به جامعه تحویل دهند، درسال جاری با وجود ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نگرانی‌هایی به وجود آمده که یک چاره اندیشی مجدد نیاز است.

گفت‌و‌گو از: محمد امین ترکمن

انتهای پیام/

کد خبر: 1042857

وب گردی

وب گردی