خواندن خاطرات لذت‌بخش است/ لزوم تجهیز کتابداران به فنون و ساختار نگارش

نویسنده و داور سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به لزوم تجهیز کتابداران به فنون و ساختار نگارش گفت: برای اینکه یک خاطره به دل مخاطبان خود بنشیند به عواملی مانند انتخاب سوژه، نوع نگاه کتابدار به سوژه، نوع پرداخت سوژه و در نهایت نوع نگارش آن بستگی دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، راضیه تجار نویسنده و از داوران سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برگزاری این جشنواره گفت: به طور کلی خواندن خاطرات افراد، همواره از لذت‌بخش‌ترین خواندنی‌ها بوده اما وقتی این خاطرات حول محور کتاب و کتابخوانی و کتابخانه باشد، لذتی مضاعف خواهد داشت.

وی افزود: اگرچه همیشه جشنواره‌ و حرکت فرهنگی ظرفیت ارتقاء سطح کیفی را دارند، اما به عنوان کسی که دو دوره داور جشنواره خاطره نویسی نهاد بودم، می‌توانم بر مثبت بودن و موثر بودن برگزاری این جشنواره صحه بگذارم و با توجه به اینکه آثار برگزیده این جشنواره به صورت کتاب منتشر خواهد شد، می‌توانم بگویم قطعا افراد بسیاری در اقصی نقاط کشور هستند که از خواندن این خاطرات لذت خواهند برد.

تجار با تأکید بر اینکه ثبت خاطرات کتابداران به حفظ و اشاعه ارزش‌های کتابداری کمک می‌کند، گفت: ثبت و خوانده شدن این خاطرات حتما می‌تواند برای کتابداران جوان و با انگیزه، آموزنده باشد و به نوعی با به اشتراک گذاشتن خاطرات، برخی تجربیات به سایر کتابداران نیز منتقل می‌شود و در ذهن و جان آنها مانا خواهد ماند.

این نویسنده پیشکسوت با اشاره به لزوم مجهز شدن کتابداران به فنون و ساختار نگارش گفت: برای اینکه یک خاطره به دل مخاطبان خود بنشیند چند عامل نیاز است؛ انتخاب سوژه، نوع نگاه کتابدار به سوژه، نوع پرداخت سوژه و در نهایت نوع نگارش آن عواملی هستند که یک خاطره را به خوبی منتقل می‌کنند. بر این اساس تصور می‌کنم که می‌توان با برگزاری چند جلسه برای کتابداران آنها را با فنون و ساختار نگارش بیشتر از پیش آشنا کرد.

گفتنی است همزمان با آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اختتامیه سومین جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها، با معرفی برترین آثار در دو بخش برگزیده و شایسته تقدیر برگزار می شود و طی آن ۷ نفر برگزیده و ۳۸ شایسته تقدیر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1042873

وب گردی

وب گردی