ارائه 1.2 میلیون خدمات آزمایشگاهی به 70 هزار مشترک/ تخفیفات خدمات شبکه آزمایشگاهی به دانشجویان ارشد به زودی اعلام می‌شود

رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: سال گذشته حدود 1.2 میلیون خدمت به 70 هزار مشترک ارائه شده است. بیشتر مشتریان ما افراد پژوهشگر، استادان دانشگاه و دانشجویان دکتری و ارشد و بخشی هم صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

رضا اسدی فرد رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: شبکه آزمایشگاهی در حقیقت زیرساخت پژوهش است تا پژوهشگران فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فناوری را انجام دهند. همچنین صنایع بتوانند کارهای تولیدی، تست و بررسی کیفیت محصول را به خوبی انجام دهند. این امر مهم نیاز به یکسری آزمون‌ها و تجهیزاتی دارد که در کشور توسط دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های خصوصی خریداری می‌شود.

اسدی‌فرد تأکید کرد: این تجهیزات به صورت پراکنده در آزمایشگاه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه خصوصی موجود است و ما در شبکه سعی می‌کنیم این توانمندی‌ها را در قالب یکپارچه از نظر اطلاعاتی ایجاد کنیم تا آزمایشگاه‌ها بتوانند رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی تصریح کرد: یک برنامه همکاری را در معاونت علم و فناوری شکل دادیم تا آزمایشگاه‌ها با عضو شدن در این شبکه خدمات خود را در اختیار عموم پژوهشگران و صنایع کشور قرار دهند.

رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردهای معاونت علمی و فناوری افزود: در حال حاضر 68 شهر عضو این شبکه هستند. همچنین حدود 3 هزار آزمایشگاه از 550 مرکز اعم از دانشگاه، پژوهشگاه و صنایع و شرکت‌های خصوصی عضو ما هستند به طوریکه بیش از 12 هزار دستگاه خدمات خود را به اشتراک گذاشتند.

اسدی‌فرد اضافه کرد: سال گذشته حدود 1.2 میلیون خدمت به 70 هزار مشترک ارائه شده است. بیشتر مشتریان ما افراد پژوهشگر، استادان دانشگاه و دانشجویان دکتری و ارشد و بخشی هم صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی ادامه داد: بیش از 50 هزار نوع آزمون در این شبکه به متقاضیان ارائه می‌شود. همچنین یکسری تخفیف‌هایی هم با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برای گروه‌های خاص اختصاص داده شده است. به عنوان مثال اگر استادان دانشگاه بخواهند از خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند آنها از تخفیف 40درصدی بهره‌مند می‌شوند. همین بحث را برای دانشجویان دکتری و پسادکتری نیر در دستور کار داریم. برای شرکت‌های دانش‌بنیان 50درصد تخفیف و برای کسانی که عضو بنیاد نخبگان هستند تا سقف 90 درصد تخفیف ارائه می‌شود. همینطور برای گروه‌های مختلف برنامه‌های متفاوت تخفیفی داریم.

اسدی فرد تاکید کرد: ما به کشورهای همسایه از جلمه آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، افغانستان و عراق خدمات آزمایشگاهی به دانشگاه‌های این مراکز ارائه می‌دهیم. برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی لازم نیست که در سایت ثبت نام کنند بلکه با مراجعه به سایت از ارائه خدمات در شهرهای مختلف مطلع شوند.اما اگر مشمول یکی از تخفیفات طرح‌های ویژه باشند باید در سایت ثبت نام کرده و بعد از تایید از خدمات بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها استاندارد هستند؟ گفت: تجهیزات فعال براساس استانداردهای جهانی به روز هستند چرا که باید تجهیزات کاربردی در مرحله پذیرش باید استانداردهای خاص ایزو را طی کنند تا در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردهای معاونت علمی و فناوری اظهار کرد: ارائه محصولات با کیفیت و رقابت در بازارهای ملی و بین المللی، نیازمند پژوهش و توسعه مستمر است و انجام این پژوهش‌ها، دسترسی به زیرساخت آزمایشگاهی مناسب به منظور آزمون ایده‌ها و مواد جدید و همچنین نمونه محصولات نیاز دارد. ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی به صورت کامل و پیشرفته، گذشته از تحمیل هزینه‌های هنگفت به یک تولید کننده، در مواردی زمان طلایی و فرصت دست‌یابی به بازار را از تولیدکننده گرفته و بازار به دست سایر رقبا می‌افتد.

وی توسعه جغرافیایی شبکه آزمایشگاهی، افزایش تعداد شهرها و تعدادآزمون‌ها را از جمله برنامه‌های آتی این حوزه عنوان کرد و گفت: طرح‌های تخفیفی متناسب با هر فصل طراحی می‌شود. در همین راستا طرح جدیدی برای ارائه تخفیف به دانشجویان ارشد به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042875

وب گردی

وب گردی