آمریکا درصدد بین المللی کردن تظاهرات عراق است

یک رسانه عربی به نقل از مقامات دولت عراق گزارش کرد، مخالفت آمریکا با پیشرفت روند حل و فصل مسئله اعتراضات عراق با کمک ایران، کاخ سفید را واداشته تا برای بین‌المللی کردن مسئله اعتراضات عراق، تلاش کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، وبگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع نزدیک به عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق از تلاش آمریکا برای بین المللی کردن موضوع اعتراضات در عراق خبر داد.

این پایگاه خبری به نقل از یک مسئول برجسته عراقی در واکنش به بیانیه دیروز کاخ سفید آورده است: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که پرونده تظاهرات‌ها در عراق را بین‌المللی کنند و متحدان غربی خود و کشورهایی در منطقه را برای اتخاذ مواضع مشابه آمریکا در قبال تظاهرات عراق بسیج کنند.

کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار یک بیانیه، ضمن اعلام «نگرانی شدید» آمریکا درباره تحولات عراق، اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

یک مقام دیگر وزارت خارجه عراق هم از دخالت آمریکا سخن گفت و به العربی الجدید گفت: بیانیه کاخ سفید به این معناست که آمریکا دست از حمایت دولت عبدالمهدی برداشته و خواستار برکناری آن از طریق فراخوان به انتخابات زودهنگام است.

وی افزود: واشنگتن و کشورهای غربی مخالف این هستند که مسئله عراق طبق پیشنهادهای ایران که خواهان بقای دولت کنونی است، فیصله یابد و شاید همین هم دلیل اصلی بیانیه اخیر آمریکا باشد.

این مقام عراقی خبر داد: طرف آمریکایی در حال برقراری ارتباط با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق است که تبدیل به مسئول رد و بدل کردن پیام‌ها میان واشنگتن و دولت عبدالمهدی شده است.

به گفته این مقام وزارت خارجه عراق، آمریکا در ضمن تلاش‌هایی که برای بین المللی کردن مسئله تظاهرات در عراق بکار بسته است، احتمال دارد معافیت‌ عراق از تحریم‌های ایران برای واردات برق و گاز را تمدید نکند و تهدید کند که عراق یا با ایران قطع رابطه می‌کند و یا تحریم می‌شود.

مقام عراقی تاکید کرد: مقصود بیانیه کاخ سفید بیش‌تر از اینکه کمک به حل بحران عراق باشد هشدار دادن به دولت عراق بوده است، اما تا به الان هیچ موضع یا پاسخ رسمی از طرف بغداد به بیانیه آمریکا وجود نداشته است و توسط مقامات ذیصلاح در دست بررسی است.

«عبدالامیر الدبی» یک عضو ائتلاف الفتح عراق هم در گفت‌وگو با وبگاه خبری العربی الجدید بیانیه کاخ سفید را مداخله آشکار در امور عراق دانست و افزود: آمریکایی‌ها فراموش کرده‌اند که در عراق کلام مرجعیت دینی است که فصل الخطاب به شمار می‌رود. مرجعیت هم اعلام کرد که مخالف مداخله خارجی در امور ملت عراق است، خواه مداخه فردی یا بین المللی باشد.

الدبی تصریح کرد: وزارت خارجه عراق باید پاسخ مناسبی به بیانیه کاخ سفید نشان دهد که منعکس کننده دیدگاه ملت عراق از شمال تا جنوب آن باشد و همچنین دیدگاه مرجعیت را در مخالفت با مداخله خارجی در امور عراق منعکس کند.

«عدنان فیحان» عضو فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق شاخه سیاسی گروه عصائب اهل الحق هم بیانیه آمریکا را صادر شده از «کاخ سیاه» تعبیر کرد و گفت: اظهارات کاخ سیاه موید مداخله آن در امور عراق و سوء استفاده از جنبش اعتراضی جوانان عراق است.

وی ادامه داد: چه کسی طائفه‌گرایی را در عراق بنیان نهاد؟. چه کسی بذر سهم بندی‌ها را در عراق کاشت که این کشور را نابود کرد؟. چه کسی فساد را در عراق قانونی کرد که ثروت‌های این کشور را بر باد داد؟. آیا مقصر «قانون پل برمر» حاکم مدنی آمریکا بر عراق در دوره اشغال این کشور نبود؟.

در بیانیه دیروز کاخ سفید آمده است: «ایالات متحده درباره تداوم حملات به تظاهرات‌کنندگان، فعالان مدنی، رسانه‌ها و محدودیت‌ها علیه دسترسی به اینترنت در عراق به طور جدی نگران است».

کاخ سفید در این بیانیه مطابق عادت خود در اتهام‌زنی علیه ایران و گروه‌های عراقی نزدیک به ایران مدعی شد: «عراقی‌ها این موضوع را که رژیم ایران منابعشان را می‌خشکاند و از گروه‌های مسلح و متحدان سیاسی خود برای متوقف کردن ابراز نظر مسالمت‌آمیز استفاده می‌کند، تحمل نخواهند کرد. مردم عراق به رغم هدف قرار گرفتن با خشونت مرگبار و عدم دسترسی به اینترنت، صدایشان را به گوش دیگران رسانده‌اند و خواستار انتخابات (زود هنگام) و اصلاحات در انتخابات شده‌اند».

کاخ سفید در بخش دیگری از این بیانیه از دولت عراق، «توقف خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان» و اجرای وعده «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای انجام اصلاحات و برگزاری انتخابات زود هنگام را خواستار شده است.

برهم صالح نهم آبان ماه در سخنانی با محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان گفت که نهاد ریاست‌جمهوری عراق کار بررسی قانون انتخابات جدید را به گونه‌ای که مردم را قانع کند، آغاز کرده است.

به گفته برهم صالح، قانون انتخابات جدید به دور از سهمیه‌بندهای فرقه‌ای خواهد بود و تلاش خواهد شد تا اشکالات سیستم فعلی را نداشته باشد.

کد خبر: 1042881

وب گردی

وب گردی