تغییر رویکرد رادیو قرآن مطابق ذائقه مخاطب/ تولید ۲۰۰۰ میان‌برنامه کوتاه و جذاب

مدیر رادیو قرآن با اشاره به اینکه ذائقه مخاطب امروز برنامه‌های طولانی مدت را نمی‌پسندد گفت: در این راستا ۲۰۰۰ میان‌برنامه کوتاه تولید کردیم و قصد داریم این عدد را به ۵۰۰۰ برسانیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری تشریح برنامه‌های شبکه رادیویی قرآن با حضور مجتبی ایزدی مدیر این شبکه رادیویی برگزار شد.

در این نشست ایزدی با بیان اینکه رادیو قرآن سال ۶۲ با دستور رهبر معظم انقلاب تأسیس شد، گفت: اولین مدیر شبکه رادیویی قرآن، مصطفی صدرزاده بود که ۱۵ سال رادیو را مدیریت کرد و پس از وی آقایان ساری، محمدزاده، رضوی‌نژاد، صالحی و ابوالقاسمی به عنوان مدیر این شبکه فعالیت کردند تا رادیو قرآن را‌ه‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کرده و امیدوارم ما هم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

ایزدی با بیان سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه رسانه ملی موتور محرک پیشرفت کشور است گفت: رادیو قرآن هم موتور محرک پیشرفت و توسعه فرهنگ قرآنی است و باید در این زمینه کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه طی ۵ ماه حضورش در رادیو قرآن به بررسی و ارزیابی شرایط پرداخت و گفت: در این مدت برنامه‌های مختلف رادیو قرآن و فعالیت‌های مالی، داخلی و ذینفعان را بررسی کردیم و پس از مشورت با کارشناسان حوزه رسانه و قرآن در حوزه‌های زیرساختی، محتوایی و حوزه پشتیبانی طراحی‌هایی را انجام دادیم.

مدیر رادیو قرآن از طراحی ۱۰ اقدام برای رشد برنامه‌های این شبکه خبر داد و گفت: اولین اقدام طراحی و اجرای بانک میان برنامه‌های شبکه است که نقش مهمی در تولید و افزایش کیفیت برنامه‌ها دارد. در این راستا سامانه طراحی شد که در آن 2 هزار میان برنامه در آن بارگذاری شده و بنا داریم تا پایان سال ۵ هزار میان برنامه‌ بارگذاری کنیم.

ایزدی راه‌اندازی رادیو ترتیل را از دیگر اقدامات رادیو قرآن برشمرد و گفت: برای رادیو ترتیل نظام نامه‌ای در سال ۹۶ طراحی شده و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بخش‌هایی از آن اجرا شد اما این شبکه در فاز جدید فعالیتش دائمی شده در طول شبانه‌روز ۲۱ جزء قرآن از آن پخش می‌شود.

وی تغییرات در جدول پخش برنامه‌های رادیو قرآن را دیگر اقدامات مدیریتش در رادیو قرآن برشمرد و گفت: در این راستا از خبرگان رسانه‌ای خبرگان قرآنی و عموم مردم نظرسنجی انجام دادیم که نهایتاً دستور‌العمل ۲۰ گانه‌ای تدوین و ابلاغ شد. همچنین در این راستا مهمترین اقدام افزایش ضرباهنگ برنامه‌های رادیو بود که طی آن زمان برنامه‌ها کوتاه و ضرباهنگ آنها افزایش داده شد.

ایزدی تعامل با جامعه قرآنی را دیگر اقدام رادیو قرآن برشمرد و گفت: موضوع تعامل با جامعه قرآنی را با موضوعات مالی جدا کردیم و قرار شد در این راستا از برنامه‌های نهادهای مختلف حمایت کنیم، پیشنهاد ما این است که نهادهای مختلف آنونس‌هایی را تولید کنند و ما آن را برای مخاطبان پخش کنیم، همچنین درخصوص تعامل با جامعه قرآنی راه‌اندازی طرح کرسی تلاوت ملی از دیگر اقدامات رادیو قرآن است که قرار است این کار در استان‌های مختلف باحضور قاریان ممتاز و بین‌المللی و البته با محوریت قاریان همان استان اجرا شود.

مدیر رادیو قرآن به راه‌اندازی برنامه والعصر با رویکرد اطلاع‌رسانی و مسابقه اشاره کرد و گفت: در این برنامه قرار است با تعامل با خبرگزاری‌های مختلف اخبار و رویداد‌های قرآنی به اطلاع عموم مردم برسد که این برنامه هرروز به مدت ۴۵ دقیقه بعد از ظهرها پخش می‌شود.

وی برنامه محله تلاوت را از دیگر اقدامات دوره مدیریتش برشمرد و گفت: این برنامه با محوریت پخش تلاوت‌های ناب از قاریان ایرانی و مصری است البته در خلال آن زندگی‌نامه و نکات شنیدنی درباره قاریان هم بیان می‌شود.

مدیر رادیو قرآن به تولید برنامه محتوا محور ذکر اول اشاره کرد و گفت: این برنامه قرار است در طول هفته به خطبه اول نماز جمعه‌های سراسر کشور بپردازد و هر روز از ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به مدت ۲۵ دقیقه سخنان خطیب جمعه ۵ نماز جمعه کشور شرح داده می‌شود.

مدیر رادیو قرآن نهضت تولید میان برنامه‌ها را هشتمین اقدام یک شبکه رادیویی برشمرد و گفت: ما باید در حوزه برنامه‌سازی برنامه‌ها را با ذائقه مخاطب برابر کنیم و امروز ذائقه مخاطب برنامه‌های بلندمدت را قبول نمی‌کند و در این راستا ۱۰ میان برنامه کوتاه تولید کردیم که شامل تلاوت‌های مجلسی همراه با ترجمه، پیام ثقلین ویژه یک آیه، یک حدیث، قرائت‌نامه ویژه شرح زندگی نامه قاریان، رحل نور ویژه پخش فرازهایی از آیات کاربردی روز و برنامه‌هایی چون حکایت‌نامه، نمایش‌های کوتاه قرآنی و اخبار ۱۱۴ ثانیه‌ای است.

مدیر رادیو قرآن از اعمال تغییرات در رادیو تلاوت خبر داد و گفت: تغییرات این شبکه رادیویی در سه حوزه اجرایی ویژه اختصاص استودیو به این ،شبکه افزوده شدن گوینده زنده به شبکه و پخش زندگینامه کوتاه قاریان و آشنایی با محتوای آیات است همچنین در رادیو نمای تلاوت هم تحولاتی داریم که در آن تصاویر مرتبط با تلاوت از رادیو نمایش پخش می‌شود.

ایزدی تشکیل شورای قرآن و معارف معاونت صدا را دهمین اقدام مدیریتش در رادیو قرآن در شمرد و گفت: این شورا با پیشنهاد رادیو قرآن و دستور معاونت صدا تشکیل شده که چهار عضو حقیقی شامل آقایان پیشنمازی، بکایی، سعیدیان و طاهر رضی و 2 عضو حقوقی شامل مدیر رادیو معارف و مشاور قرآنی معاونت صدا دارد که تاکنون پنج جلسه آن تشکیل شده و ساماندهی برنامه‌های مذهبی، نغمات و مناسبت‌ها از جمله وظایف این معاونت است.

وی از طراحی ۱۲ برنامه جدید در رادیو قرآن خبر داد و گفت: در حال تدارک این برنامه‌ها هستیم و به زودی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

مدیر رادیو قرآن درخصوص ادامه طرح‌های فراگیر این شبکه رادیویی گفت: طرح فراگیر ۱۴۵۲ طراحی است که با قوت کار خود را آغاز کرد و به خوبی رشد کرد اما این طرح دچار افت شده و نیاز به اصلاحاتی دارد ما در این راستا طرح جدیدی را نگارش کرده‌ایم و قصد داریم آن را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه دهیم.

وی در پایان از ادامه اجرای طرح کاروان قرآنی خبر داد و گفت: حرکت کاروان قرآنی به نقاط محروم کشور اتفاق خوبی بود که سال گذشته با همت استاد احمد ابوالقاسمی راه‌اندازی شد و قصد داریم امسال هم این کار را با کمک و همت این استاد قرآن کریم ادامه دهیم، البته طرح کاروان قرآنی با طرح تلاوت ملی متفاوت است زیرا طرح تلاوت ملی ویژه ظرفیت‌های همان استان است که ما قصد داریم با برپایی محافلی قاریان مستعد استان را به همه مردم کشور معرفی کنیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1042891

وب گردی

وب گردی