باید به‌روزرسانی اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم باید از روند اجرای اسناد گزارش تهیه و در صحن شورا ارائه شود و هم باید به‌روزرسانی این اسناد مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست هم‌اندیشی مشترک سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اعضای حقیقی این شورا در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

عاملی در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت ایام ماه ربیع‌الاول گفت: این جلسات به انسجام بیشتر فعالیت‌های شورا کمک می‌کند و باید به صورت منظم و دوره‌ای تشکیل شود.

وی با اشاره به اسناد تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ‌مصوبات و اسناد خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که می‌توان از سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ... در این زمینه نام برد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه ستاد مهندسی فرهنگی نیز با پیگیری‌های صورت‌گرفته تشکیل شده است که مصوبات خوبی نیز داشته و باید برای اجرایی شدن بیشتر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ هم باید از روند اجرای این اسناد گزارش تهیه و در صحن شورا ارائه شود و هم باید به‌روزرسانی این اسناد مورد توجه قرار گیرد.

عاملی با بیان اینکه اخیراً در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع سند اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شده، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از هفت محور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نتیجه آن در کشور مشاهده شود.

پس از سخنان عاملی، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا نیز طی سخنانی گفت: برگزاری اینگونه نشست‌ها برای پیشرفت و تقویت فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مفید است.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهم‌ترین آسیب نظام سیاست‌گذاری ما، روش اجرای سیاست‌های کلان است، گفت: مهم‌ترین فساد این است که یک سیاست در اجرا امتداد پیدا نکند و مطالبه اجرای سیاست‌ها در حوزه فرهنگ عمومی و حوزه‌های مرتبط جدی گرفته نشود.

وی افزود:‌ برای اجرای مصوبات باید مطالبه عمومی ایجاد شده و اجرای سیاست‌ها به صورت دقیق گزارش، پیگیری و راستی‌آزمایی شود.

پس از سخنان پارسانیا، ‌منصور کبگانیان نیز گفت: برای اجرای بهتر مصوبات شورا به ضمانت اجرایی محکم و دقیق نیاز داریم.

قائم‌مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از نیازهای اجرای مصوبات، فرهنگ‌سازی است، ادامه داد: راهبری مصوبات نیز از دیگر نیازهاست که باید بخش‌نامه‌های ابلاغی بر مبنای مصوبات پیگیری شود.

پس از سخنان کبگانیان، عبدالله جاسبی نیز طی سخنانی گفت: با اشاره به تأکید بالا بر مقالات علمی و پژوهشی ISI در دانشگاه‌ها و اشکالات وارده به آن گفت: ‌با توجه به تحریم‌‌های ظالمانه علیه کشورمان،‌ دانشگاهیان ما در مبادلات علمی خود با محدودیت‌های زیادی مواجه شده‌اند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ به عنوان مثال می‌توانیم بر ظرفیت نشریات داخلی تأکید داشته باشیم. باید اجرای مصوبات را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم تا آثار این مصوبات بیشتر مشاهده شود.

پس از سخنان جاسبی، حسین کچوئیان نیز طی سخنانی گفت: اعضای شورا باید در تدوین اسناد مشارکت بیشتری داشته باشند و اعضای حقیقی با عضویت در کمیسیون‌ها و شوراهای تخصصی در روند تصویب اسناد مشارکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اولویت‌ها و نیازها نیز باید با مشارکت اعضای حقیقی‌ طراحی شده و باید در تدوین اسناد نیز دقت نظر بیشتری اعمال شود.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان نیز ضمن تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برگزاری منظم جلسات این شورا تأکید کرد.

پس از سخنان حجت‌الاسلام محمدیان، محمدرضا مخبر دزفولی نیز طی سخنانی گفت: ‌با تمام محدودیت‌ها و کمبودها، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستاوردهای زیادی داشته است که باید فعالیت‌های خود را استمرار و ارتقا بخشد.

وی افزود: وضعیت ایده‌آل و کاملا مطلوب هیچ‌گاه حاصل نمی‌شود و تمام موفقیت‌هایی که تا امروز به دست آمده، در دل کمبودها و کاستی‌ها حاصل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت فرا‌قوه‌ای دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سعیدرضا عاملی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده نیز گفت: برگزاری این جلسات کمک می‌کند تا اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشارکت بیشتری در روند اداره شورا داشته باشند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت:‌ باید نقاط قوت و داشته‌های خود را ببینیم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نقش این شورا در سیاست‌گذاری کلان علمی و فناوری کشور، منزلت و شأن شورا را در افکار عمومی جامعه تبیین کنند. تاکنون زحمات زیادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شده است که نتایج این زحمات را مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042895

وب گردی

وب گردی