افزایش مشارکت و فعالیت اعضای هیئت علمی در حوزه ارتباط با صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش مشارکت و فعالیت اعضای هیئت علمی در حوزه ارتباط با صنعت خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدسعید سیف در هفتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز سه‌شنبه 21 آبان‌ماه 98 در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، از افزایش مشارکت و فعالیت اعضای هیئت علمی در حوزه ارتباط با صنعت خبر داد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در این نشست، به شاخص‌های کاری دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تعریف وظایف دانشجویی که قشر پویای جامعه هستند، تعریف فعالیت‌های پژوهشی استادان و تقاضامند بودن و هدفمند بودن این فعالیت‌ها، ارتباط گسترده دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها با حوزه ستادی ازجمله شاخص‌های کاری به شمار می‌رود.

سیف با اشاره به اینکه طرح تحول هم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و دستاوردهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بسیار گسترده و جامع بوده، گفت: انتظار مهم حوزه ستادی وزارت علوم این است که حتماً اطلاعات جلسات دفاتر ارتباط با صنعت رد و بدل شود و مطالعات و مستندات مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار گیرد.

وی درباره پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: ضرورت ارزیابی عملکرد، روش‌های جمع‌آوری آمار، تجزیه و تحلیل و ارزیابی و شناخت دقیق ظرفیت‌ها ازجمله ضروریات این طرح به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، در ادامه افزود: عدم احساس نیاز صنعت و دستگاه‌های اجرایی به دانشگاهیان، عدم آگاهی مدیران صنایع از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، عدم تجربه و کارآمدی دانشگاهیان در انجام پروژه‌ها، کمبود قوانین حمایتی از محققان و عدم وجود اعتماد متقابل دانشگاه و صنعت به یکدیگر از مشکلات و معضلاتی است که بر سر راه این طرح قرار دارد.

سیف به تألیف کتاب قراردادهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: کتاب قراردادهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه با مشارکت ۱۲۲ مرکز آموزشی و آمار شاخص قراردادهای ارتباط با صنعت مراکز در طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تهیه و گردآوری شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره روش اجرای طرح‌ها گفت: تدوین شاخص‌های قراردادهای ارتباط با صنعت توسط دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، ارسال فایل شاخص‌ها به‌منظور تکمیل اطلاعات به مراکز آموزش عالی، تکمیل فایل شاخص‌ها توسط هر دانشگاه و ارسال آن به دفتر و بررسی و ارزیابی آمار دریافتی و تدوین گزارش نهایی توسط دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم از روش‌های اجرایی هستند.

وی بیان کرد: اطلاعات عمومی دریافتی شامل سه بخش اساسی اطلاعات قراردادها، اطلاعات تکمیلی قراردادها به‌منظور تحلیل و بررسی شاخص‌ها و فهرست کامل دانشگاه‌های تکمیل‌کننده اطلاعات است.

سیف در مورد نمونه‌های آماری قراردادها بیان کرد: نتایج پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در سال ۹۸ حاکی از این امر است که تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در حال اجرا از سال ۹۲ تا سال ۹۷ از ۳۰۳۵ به ۵۲۱۸ عدد افزایش یافته و تعداد کارفرمایان قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا از تعداد هزار و ۷۹ در سال ۹۲ به تعداد 2 هزار و ۸۳۸ در سال ۹۷ گسترش داشته است.

سیف ادامه داد: تعداد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه نیز از ۵۵۹ در سال ۹۲ به هزار و ۲۵۴ در سال ۹۷ افزایش داشته و تعداد متوسط اعضای هیئت علمی مجری قراردادها از ۱۶ نفر به ۴۳ نفر در سال ۹۷ افزایش داشته است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم به ارائه پیشنهاداتی نیز در این زمینه پرداخت و گفت: ضرورت ایجاد روال مناسب در دانشگاه‌های کشور به‌منظور پیمایش شاخص‌های قراردادها، ساماندهی و هدفمندسازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و حمایت از استادان و پژوهشگران فعال در عرصه ارتباط با صنعت و جامعه و حداکثر زمان ارسال اطلاعات قراردادهای ارتباط با صنعت تا حداکثر دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه سال جاری از جمله این پیشنهادات هستند.

سیف درباره پایش و توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری بر اهمیت نقش مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها تأکید دارد و برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی مصوب آذر سال ۱۳۹۶ همه ضرورت و الزامات اسناد بالادستی بر امر دوره‌های مهارت‌افزایی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به مهارت‌های موردنیاز دانشجویان اشاره کرد و افزود: مهارت‌های تخصصی دانشگاهی، عمومی، فنی و حرفه‌ای و فردی و توانمندسازی شخصی، چهار مهارت لازم دانشجویان به شمار می‌رود.

سیف ضمن ارائه گزارشی در مورد اقدامات صورت گرفته در هفته پژوهش و فناوری سال ۱۳۹۷، به تدوین کتاب وضعیت دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اطلاع‌رسانی و دعوت گسترده از متخصصان، برگزاری تعداد 2 هزار و ۹۸۱ دوره‌های تخصصی، هزار و ۵۷۰ دوره‌های عمومی و تعداد ۱۳۲ هزار و ۴۶۴ شرکت‌کننده در این دوره‌ها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ دانشگاه که بیشترین دوره‌ها را برگزار کرده‌اند به ترتیب صنعتی شریف، سیستان و بلوچستان، محقق اردبیلی، گیلان، فنی و حرفه‌ای، صنعتی کرمانشاه، علامه طباطبایی، صنعتی سهند، صنعتی اصفهان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بوده‌اند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم ادامه داد: در دوره‌های عمومی که دانشگاه‌ها برگزار کردند، دانشگاه صنعتی شریف کماکان بیشترین تعداد دوره‌ها را داشته و دهمین دانشگاه، دانشگاه ارومیه بوده است؛ دانشگاه‌هایی که بیشترین دوره‌ها را با مشارکت واحدهای صنعتی برگزار کردند شامل دانشگاه‌های صنعتی شریف، یاسوج، صنعتی سهند و شهید مدنی آذربایجان بودند.

سیف به برنامه‌های دفتر ارتباط با صنعت در هفته پژوهش و فناوری سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها شامل نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با معاونان و مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، مستندسازی دستاوردهای برگزیده، اطلاع‌رسانی و دعوت گسترده جهت حضور در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی، امضای تفاهم‌نامه همکاری و قراردادهای صنعتی و برگزاری دو میزگرد تخصصی با نام‌های روش‌های توسعه و بهبود ارتباط مراکز پژوهش و فناوری با صنعت و عوامل و الگوهای بهبود مشارکت دانشگاه‌ها در رفع مشکلات ملی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042904

وب گردی

وب گردی