شانس بهبودی بیماران مبتلا به سرطان معده چقدر است؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به عوامل تاثیر گذار در شانس بهبودی بیماران مبتلا به سرطان معده گفت: سرطان معده در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی شیوع بسیار بالایی دارد و میزان بروز سرطان معده در این استان ها در مردان 50 در هر 100 هزار نفر و در زنان 25 در هر 100 هزار نفر در هرسال است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر عباس یزدانبد فوق تخصص گوارش و کبد، درباره سرطان معده گفت: عوامل محیطی و ژنتیکی مهم ترین علت ابتلا به این نوع سرطان است وضعیت اجتماعی و اقتصادی پائین، مصرف سیگار، مواد مخدر، بهداشت پائین دهان و دندان، پرخوری و چاقی از عوامل خطر ابتلا به سرطان معده هستند.
وی گفت : سرطان معده در 95 درصد موارد در سنین بالای 40 سال اتفاق می افتد، بنابراین هر فرد بالای 40 سال اگر برای اولین بار دچار درد معده، استخوان، گیرکردن لقمه غذایی، کاهش وزن شود بایستی فورا جهت آندوسکوپی فوقانی به متخصص گوارش مراجعه کند.


یزدانبد افزود: تشخیص سرطان معده در این استان ها به سادگی با انجام آندوسکوپی فوقانی و قفسه سینه، آندوسونوگرافی و پت اسکن و ... از نظر میزان پیشرفت بیماری مورد بررسی قرار می گیرند. تا درمان های مناسب نظیر جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی برای بیماران تجویز شود. میزان بقای بیماران بعد از تشخیص 10 الی 20 درصد است که با انجام آندوسکوپی های غربالگری در کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی با کشف زود سرطان در مرحله بدون علامت و برداشتن کانون سرطان با آندوسکوپی، بیماران در بیش از 95 درصد موارد بهبودی پیدا کرده و زنده می مانند.


در نوزدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد ایران روش های تعیین مرحله پیشرفت سرطان مورد بحث قرار خواهد گرفت تا مشکل بیمار زودتر تشخیص داده شده و راهکار درمانی مناسب برای آن اتخاذ و از ارائه درمان های غیرضروری اجتناب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042911

وب گردی

وب گردی