دستگاه بسته بندی هوشمند ساخته شد/ جلوگیری از افت کیفیت محصولات با استفاده از دو سنسور دما و رطوبت

شرکت دانش بنیان فیدار پویش ویستا یک شرکت فناور محور و مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است که در زمینه بسته بندی هوشمند و دستگاه های اندازه گیری قابل حمل(پرتابل) در حال فعالیت است.

نوید سید کاظم ویلیانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر و مجری طرح دستگاه بسته بندی هوشمند در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شرکت دانش بنیان فیدار پویش ویستا گفت: موضوعات فعالیت این شرکت در زمینه صنایع تبدیلی و دستگاه‌های پرتابل اندازه گیری است. صنایع تبدیلی بویژه صنعت بسته بندی یک صنعت میانی است و بطور بسیار جامعی در صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: از آنجایی‌که صنایع بسته بندی ترکیبی ازعلم، هنر و فناوری است، این شرکت با بهره گیری از متخصصان طراحی صنعتی و مکانیک اقدام به طراحی و ساخت نوع خاصی از بسته بندی کرده که به آن بسته بندی هوشمند گفته می شود. بسته بندی هوشمند سیستمی است که با استفاده از سنسورهایی که به بسته بندی اضافه می شود قادر به انجام عملکردهای به منظور تسهیل تصمیم گیری در جهت افزایش زمان ماندگاری، انبارش و هشدار درباره مشکلات احتمالی است.

مجری طرح دستگاه بسته بندی هوشمند با بیان این که در بسته بندی طراحی شده از دو سنسور دما و رطوبت استفاده شده است ادامه داد: با استفاده از این دو سنسور اگر شرایط از لحاظ محیطی نامناسب باشد و یا انبارداری نامناسبی انجام شود این موضوع با تغغیرات ایجاد شده در سنسورها به فروشنده، مسئول و یا استفاده کننده اطلاع داده می‌شود. در نهایت با تغییر شرایط محیطی می‌توان از افت کیفیت محصول جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان این که در حال حاضر بسته بندی دو محصول زعفران و کشمش را آغاز کردیم ادامه داد: زعفران یک محصول استراتژیک در ایران محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی با ارزش‌ترین محصول کشور است اما متأسفانه صادرات آن همیشه با مشکل مواجه است. به این منظور بسته بندی‌هایی را برای این محصول طراحی و تولید می‌کنیم که هوشمند باشند.

او تاکید کرد: همچنین انبار داری محصولات و بسته بندی های تولید شده بر اساس رنگ است که موجب تسهیل در انبارداری و بازاریابی و فروش می شود.

سید کاظم ویلینانی گفت: البته در قبل طراحی و ساخت گاز سنج و الکل سنج قابل حمل میکروالکترومکانیک را با موفقیت انجام داده و موفق به ثبت اختراع در این زمینه شده ایم.

او تاکید کرد: این گازسنج‌های قابل حمل چند گاز با دقت بالا قابل استفاده در صنایع آزمایشگاهی و همچنین نفت و گاز است.

مجری این طرح با بیان این که مسئولان پارک و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کمک زیادی برای تولید محصول بسته بندی هوشمند کردند ادامه داد: البته مسئولان این دانشگاه پیش از این برای گرفتن استاندارد و گرفتن مجوز غذا و دارو قول هایی دادند که انشاالله در آینده عملی شود.

او در پاسخ به این سوال که دستگاه قابل حمل اندازه گیری به مرحله تولید رسیده است یا خیر گفت: هنوز پروانه تولید این محصول را دریافت نکردیم و فقط ثبت اختراع شده و در مرحله تست و آزمایش است؛ و بسته بندی هوشمند در مراحل نهایی برای فروش و بازاریابی است که فکر می‌کنم تا دو ماه دیگر روانه بازار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042938

وب گردی

وب گردی