فعالیت‌های ترویج علم در ایران جزیره‌ای است

رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: نیاز به نهاد بالادستی برای هماهنگی تمام امور ترویج علم داریم. فعالیت‌ها در حال حاضر جزیره‌ای است و باید شبکه‌ای شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکرم قدیمی در نشست خبری چالش‌های ترویج علم در ایران که امروز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۹۸ در ساختمان فرهیختگان برگزار شد، درباره هفته ترویج علم اظهار کرد: هفتمین سال گرامیداشت هفته ترویج علم را گرامی می‌داریم. این هفته را همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در نظر گرفتیم. گروهی به نام ترویج علم در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تشکیل دادیم. ۱۹ آبان برنامه‌ای را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور میهمانان و چهره‌های علمی کشور برگزار کردیم.

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی و افراد علاقه‌مند نیز در برنامه حضور داشتند. بعدازظهر همان‌روز نیز نشستی با حضور راغفر، سمندر، شاهمرادی، مومنی و غیره برگزار شد. همچنین نمایشگاهی از فعالیت‌های ترویجی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد و بازدیدهای دانش‌آموزی از مرکز نیز ترتیب دادیم. کارگاه‌های مالکیت فکری، قطار آینده و کارگاه‌های جالب دیگری در این نمایشگاه برگزار شد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران خاطرنشان کرد: ۲۰ آبان‌ماه ۹۸ نیز نشست دیگری با محوریت اقلیمی برگزار کردیم. همچنین سه‌شنبه رویکرد فرهنگی داشتیم و نشستی با استادان آینده‌پژوهی برگزار شد. امروز نیز نقش رسانه‌ها در ترویج علم را بررسی می‌کنیم. همچنین بحث تاریخ علم را نیز بررسی خواهیم کرد. فردا بیستمین جشنواره جایزه ترویج علم برگزار خواهد شد.

قدیمی بیان کرد: بخش فرهنگی دانشگاه تهران و نهادهای دیگر نیز برنامه‌هایی برگزار کردند. نامه‌ای توسط رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به استانداری‌ها ابلاغ شد تا گزارشی از برنامه‌های خود ارسال کنند و بهترین برنامه انتخاب خواهد شد. در واقع به ترویج علم در شهرستان‌ها نیز توجه شده است. امیدوارم برنامه‌های ترویجی علم محدود به هفته جاری نباشد.

وی افزود: باید در طول سال و حتی چند سال کار کنیم تا به جامعه به‌ویژه نسل جوان، دید علمی بدهیم. متاسفانه به ظرفیت‌های موجود در کشور توجه نمی‌کنیم؛ در حالی که باید به نیمه پر لیوان نیز نگاه کنیم.

رئیس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به چالش‌های پیش رو در امر ترویج علم گفت: چالش در هر حوزه‌ای وجود دارد و عرصه‌های ساختاری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را شامل می‌شود. ترویج علم در ایران بیش از نیم‌قرن و با ظهور رادیو، بروز پیدا کرد. نیاز به نهاد بالادستی برای هماهنگی تمام امور ترویج علم داریم. فعالیت‌ها در حال حاضر جزیره‌ای است و باید شبکه‌ای شود.

پایه‌گذاری زیست‌بوم ترویج علم در کشور

قدیمی یادآور شد: پروژه‌ای برای شناسایی مسائل تعریف کرده‌ایم تا زیست‌بوم ترویج علم را در ایران پایه‌گذاری کنیم. در مقاله‌ای به‌صورت دسته‌بندی شده به چالش‌های ترویج علم پرداخته‌ام و نیازمند زمان بسیاری برای بحث است.

وی با اشاره به چالش‌های ترویج علم در شهرستان‌ها با توجه به تفاوت‌های فرهنگی گفت: نمی‌توان الگویی یکسان برای تمام مناطق کشور ارائه داد؛ بلکه باید متناسب با اقتضائات فرهنگی و اقلیمی برنامه‌ریزی کنیم و نمی‌توان نسخه واحدی پیچید.

رئیس انجمن ترویج علم ادامه داد: برخی دوستان فکر می‌کردند اگر دولت به بحث ترویج علم ورود کند، مشکلاتی ایجاد کند؛ اما هدف ما اجرای برنامه‌ها توسط دولت نیست؛ بلکه دریافت کمک و انجام هماهنگی‌هاست.

قدیمی خاطرنشان کرد: در همه‌جای دنیا، خیریه‌ها در ترویج علم سرمایه‌گذاری می‌کنند. بخش خصوصی می‌تواند در ترویج علم به‌صورت جدی نقش‌آفرینی کند.

قدیمی افزود: اگر علم در جامعه جاری شود، باید همه مردم را تحت پوشش قرار دهد. مخاطب ما تمام جامعه است و البته باید متناسب با اقشار مختلف جامعه، برنامه‌ریزی شود.

وی درباره مهاجرت نخبگان گفت: سلسله نشست‌های کارشناسی در این باره برگزار کردیم. به‌زودی گزارش سیاستی در این مورد ارائه دهیم و تمام ابعاد از جمله آثار و تبعات را بررسی کنیم.

رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: این انجمن، غیر دولتی است و سرمایه آن، افرادی است که به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند. نیاز به حضور و همکاری سایر بازیگران عرصه ترویج علم داریم تا مشارکت مردم در این حوزه اتفاق بیفتد. امیدواریم سایر نهادها نیز ورود کنند؛ چون مبحثی ملی است و نفع آن به تمام جامعه می‌رسد. رسانه‌ها به‌عنوان واسط علم و جامعه می‌توانند نقش مهمی در این عرصه ایفا کنند.

قدیمی در پایان گفت: از رسانه‌ها دعوت می‌کنم در دیگر روزهای سال نیز به ما کمک کنند تا روند تبدیل علم به فرهنگ هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042958

وب گردی

وب گردی