نخستین استارت آپ انتخابات ملی توسط جنبش استادی ایران  برگزار می‌شود

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: جنبش استادی ایران با رویکرد حل‌المسائلی برای کمک به ایرانیان در راستای دستیابی به انتخاباتی سالم و مجلسی کارآمد، نخستین استارت آپ انتخابات ملی را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی زارعی در افتتاحیه دومین اجلاس سراسری مسئولان مراکز استانی و دفاتر هماهنگی بسیج اساتید کشور که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: جنبش استادی ایران برای عمل به وعده‌های خود مبنی بر کمک به مردم و مسئولان کشور از طریق اتخاذ رویکرد حل المسائلی، به حوزه سیاست و انتخابات نیز ورود خواهد کرد؛ اما این جنبش هرگز وارد دسته‌بندی‌های سیاسی جناح‌ها، جبهه‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی نخواهد شد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجلس ضعیف و دولت‌های ناکارآمد، محصول منطق‌های صلب و سازوکارهای غیرمنعطف و تنگ نظری‌های قبیله‌ای انتخابات است. جبهه سازی‌ها و ائتلاف‌ها و مهندسی فهرست‌ها و لیست‌ها جزو آخرین اقدام‌های روزهای واپسین رویداد انتخابات و حصول به یک انتخابات خردمندانه و انقلابی است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: جنبش استادی با فاصله گذاری از گروه‌ها و فهرست‌های سیاسی از هر جناحی، در همکاری با مردم، نخبگان، جوانان، استادان و دانشجویان در کشور با به‌کارگیری روش استارت‌آپی و برگزاری رویدادهای استارت‌آپی به حفاظت از منطق و گفتمان انتخابات خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: قبل از جبهه سازی‌ها، ائتلاف‌ها و چانه زنی روی لیست‌های انتخاباتی باید به صورتی شفاف، متغیرهای اثرگذار بر انتخابات را شناسایی و درباره آنها با مردم سخن گفت؛ شفاف کردن دخالت پول‌های کثیف، تبیین انواع بهره‌های ابزاری از قومیت‌ها، فرقه‌ها، رانت‌ها، شکاف در جغرافیا و تفرقه‌های محلی، حمایت‌های خارجی و بیگانه، انواع صیانت از آرای مردم، دستبردها و تقلب احتمالی، چگونگی صلاحیت انتخاب شوندگان، چگونگی مواجهه مردم و سیاستگذاران با وعده‌های کاندیداها، حجم و کیفیت و نوع تبلیغات نامزدها، و دیگر متغیرهای قطبی‌ساز، موجی و احساسی ازجمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر انتخابات خردمندانه، پرشور و انقلابی است.

به گفته زارعی، جنبش استادی خود را در برابر پیامدهای ناگوار ذکر شده در مقابل متغیرها مسئول می‌داند و برای گذار از این وضعیت در کنار مردم دربرابر متغیرهای مذکور ایستادگی خواهد کرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس درباره چگونگی و زمان بندی اجرای رویداد استارت آپی بیان کرد: در پایتخت جنبش استادی تهران بزرگ و کانون استادی دانشگاه تربیت مدرس میزبان جمع آوری ایده‌ها و طرح‌های متفکرین، استادان، نخبگان و جوانان خواهد بود؛ و پس از جمع آوری ایده‌های برخوردار از استانداردها که ضوابط آن اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: رویداد استارت‌آپی در دانشگاه تربیت مدرس با آئینی خاص و با حضور هیئت داورانی از استادام عدالت‌خواه و برخوردار از روحیات آزادمنشانه و انقلابی با تخصص‌های مختلف برگزار و صاحبان ایده‌های ارسالی در فرصت‌های کوتاه به ارائه طرح و نظر خود خواهد پرداخت.

زارعی ادامه داد: رویداد استارت‌آپی کاری که اگر مورد پشتیبانی دست اندرکاران و سیاست گذاران و دلسوزان قرار گیرد، حداقل تا سطح مراکز استانی هم پیش رفته و مردم ایران در مراکز دور از پایتخت هم شاهد این رویداد نو در سپهر انتخاباتی ایران خواهند بود؛ اما با امکانات موجود و محدود خودمان تلاش می‌کنیم ایام الله 9 دی را در سراسر کشور با رویکرد توانمندسازی‌های مردمی انتخابات به مثابه حقوق مردم در قالب رویدادهای استارت آپی برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه منتخبان هیئت داوران از جوایز نفیسی برخوردار شده و ایده‌های استخراج شده و برتر نیز به نام صاحبان ایده منتشر می‌شود؛ از همین طریق از همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی درون نظام و نیز همه ائتلاف‌های قانونی در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان و طرفداران دولت مستقر دعوت می‌کنیم، ایده‌های خود را در برابر پاکسازی انتخابات از متغیرهای مورد فراخوان در نخستین استارت آپ ملی انتخابات ارائه و از منطق انتخابات خود دفاع و ازطریق جنبش استادی ایران در اختیار مردم ایران قرار دهند.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطرنشان کرد: مجلاتی از ایده‌های منتشر شده در کمک به روند انتخابات به شورای نگهبان قانون اساسی و وزارت کشور نیز تحویل خواهد شد، زیرا با وجود گام نهادن در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی و ضرورت تبلور استعدادهای ملی و ظرفیت‌های نظری و علمی در ارتقای سطح مشارکت در انتخابات‌ها باید از وضع ناکارآمد کنونی عبور کرد، درغیر اینصورت اگرچه قوانین و ضوابط خوب در حوزه انتخابات نیز داشته باشیم انتخابات می‌تواند از سوی گروه‌ها و قبیله‌های سیاسی برخوردار از متغیرهای گفته شده مهندسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1042961

وب گردی

وب گردی