سامانه پلاسمایی امحاء پسماندهای واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد

سامانه پلاسمایی امحاء پسماندهای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با پایلوت امحاء زباله‌های بیمارستان فرهیختگان آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد علوم و تحقیقات، شهروز ساویز سرپرست مرکز تحقیقات فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه سامانه امحاء پلاسمایی پسماندهای خطرناک این واحد دانشگاهی یکی از تکنولوژی‌های نوین، پیشرفته و پاک در زمینه امحاء زباله‌ها و پسماندهای خطرناک و آلوده کننده محیط زیست است، گفت: تمامی اجزاء تشکیل دهنده این سامانه شامل کوره پلاسمایی، مشعل‌های پلاسمایی، سیستم منابع تغذیه الکتریکی، سیستم‌های خنک کننده، تصفیه گاز و تزریق، بومی و ساخت متخصصان واحد علوم و تحقیقات است.

وی افزود: استفاده از مشعل‌های پلاسمایی به جای سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن کوره در این سامانه آن را به یکی از پاکترین روش‌های امحاء زباله با امکان امحاء 100 درصدی انواع زباله تبدیل کرده است. دمای کوره در سامانه پلاسمایی امحاء زباله واحد علوم و تحقیقات به حدود 1700 درجه سانتیگراد می‌رسد که این نشان از تکنولوژی پیشرفته بکار برده شده در آن دارد.

ساویز ادامه داد: پسماندها با حداقل دخالت انسانی از طریق سیستم تزریق پسماند وارد کوره شده و مواد حاصل از سوختن پسماندها به دو صورت گاز سنتزی و مواد مذاب از کوره خارج می‌شوند. در حال حاضر این سامانه توانایی امحاء زباله به میزان یک تن در روز را دارد که در صورت تعبیه این سامانه در ظرفیت‌های بالاتر، از گاز سنتزی خروجی از کوره می‌توان برای تولید آب گرم و بخار و به عبارتی دیگر تولید انرژی استفاده کرد. علاوه برآن مواد حاصل از امحاء که به صورت مذاب از انتهای کوره خارج می‌شوند امکان استفاده در صنایع ساختمانی را دارند.

وی با اشاره به درخواست‌های متعدد از سوی صنایع مختلف برای بکارگیری سامانه زباله سوز پلاسمایی واحد علوم و تحقیقات، اضافه کرد: پس از اجرای این سامانه به صورت پایلوت 3 ماهه در بیمارستان فرهیختگان و کسب پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌توان از آن برای سایر بیمارستان‌ها و مراکز دیگر نیز استفاده کرد.

ساویز ادامه داد: با توجه به تولید قطعات این دستگاه توسط متخصصان داخلی علاوه بر پایین بودن قیمت تمام شده آن نسبت به نمونه خارجی، تعمیر و نگهداری آن نیز کم هزینه و در دسترس است. این سامانه با توجه به امحاء کامل پسماندها بهترین جایگزین برای امحاء زباله های بیمارستانی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بارزترین مزیت‌های این سامانه نسبت به سایر روش‌های امحاء پسماندهای بیمارستانی، امحاء کامل پسماندهای شیمیایی و دارویی علاوه بر پسمانهای عفونی است. پسماندهای شیمیایی و دارویی در اکثر بیمارستان‌ها دپو می‌شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1042983

وب گردی

وب گردی